Het leven aan boord: tips & tricks

Een plan van het schip: heb je echt wel nodig

Veel cruiseschepen zijn echt wel groot. Groter dan je denkt (in diverse havensteden in de Caraïben zijn ze groter dan de grootste gebouwen).

De eerste dag(en) moet je zeker het plannetje, dat je krijgt van je reiskantoor of bij het inschepen, heel aandachtig bekijken, onder meer om te zien waar zich de liften en de diverse restaurants bevinden. Je kan natuurlijk altijd de trappen gebruiken, maar als je kajuit op het vijfde dek is en je een paar keer per dag naar de elfde of twaalfde verdieping wil, voel je dat goed in je benen.

 

Loop niet verloren, de eerste dagen...

Een cruiseschip is groot, heel groot. Met duizenden kajuiten, talrijke restaurants, bars bibliotheken, zwembaden, fitnessruimtes, een teater en noem maar op.

Zelfs ervaren cruisereizigers hebben het de eerste dag(en) op een nieuw schip moeilijk om zich te oriënteren.

Als je een kajuit ergens vooraan op de zesde verdieping hebt, en je wil 's morgens gaan ontbijten in het grote zelfbedieningsrestaurant op de twaalfde verdieping, is het soms even zoeken naar de kortste weg. Vandaar dat iedere passagier bij het inschepen een plannetje van het schip krijgt. Bovendien zal je naast de liften en op andere plaatsten in de publieke ruimtes regelmatig doorsnedes van het schip of andere plannen aantreffen om makkelijk op je gewenste bestemming te geraken.

 

...en vergis je niet van kajuit

De gangen waarin je kajuit zich bevindt zijn soms meer dan 300 meter lang. En de gang op de zevende verdieping ziet er identiek uit als die op de vierde verdieping. Ook alle deuren zijn hetzelfde. Onthoud dus goed het nummer van je kajuit. Dat staat soms wel op je cruisecard, maar niet altijd (als je die kaart zou verliezen kan de vinder ermee in je kamer, zolang je het verlies niet hebt doorgegeven aan de receptie en een nieuwe kaart hebt gekregen).

 

 

 

Begin je dag met een blik op het 'Daily Program'

Iedere avond (soms pas 's nachts) krijg je een 'Daily Program' (of 'Cruise compass', 'Today'...) in je kajuit of in je ‘brievenbus’. Lees dit aandachtig. Het is een handige brochure, in het Engels (soms ook in andere talen verkrijgbaar), waarin je een volledig overzicht krijgt van wat er de die dag aan boord of aan wal te beleven valt. En dat is echt heel veel.

 

Een cruiseschip is een kleine drijvende stad. Op de diverse dekken kan je op alle mogelijke en onmogelijke uren terecht in restaurants, bars, salons en shops. Je vindt er altijd een bibliotheek, een internetruimte, een kapper, een schoonheidssalon, een casino, één of meer discotheken, een pianobar en ook een groot theater, een fitnessruimte, een sauna, een jogging track, een minigolf, kinderclubs en een joggingparcours rondom het bovenste dek. Ook zijn er enkele grote zwembaden, een kinderzwembad en jacuzzi's. Op sommige cruiseschepen kan je muurklimmen, schaatsen op een heuse ijspiste, of bowlen.

 

Voor de liefhebbers is er overdag veel animatie: dansen, waterpolo, volleybal, pingpong, karaoke, bingo, quizzen... Je kan cursussen kunstgeschiedenis volgen, talen leren of ‘internetten voor senioren’, en je kan zelfs naar de mis gaan. Dagelijks zijn er live-optredens aan dek, en in de diverse bars hoor je de meest uiteenlopende soorten muziek: Caraïbische ritmes, reggae, klassieke piano… Van een aantal faciliteiten (zoals het zwembad, de whirlpools, de bibliotheek, het fitnesscenter) kan je gratis gebruik maken. Andere (zoals het schoonheidssalon, het kapsalon, de wasserij en internetverbinding) zijn extra te betalen.

 

 

Rustig een boek lezen?

Soms hoor je vertellen dat het op een cruiseschip moeilijk is om een rustig plekje te vinden om een boek te lezen, doordat er overal lawaai zou zijn. Maar dat valt echt heel goed mee. Je moet misschien wat zoeken, maar veel schepen zijn zo groot en er zijn overal zoveel ligstoelen voorzien, dat je altijd wel ergens een plaatsje vindt om in de zon of in de schaduw rustig te genieten van een boek. Of waar je zonder gestoord te worden een kruiswoordraadsel of een sudoku kan oplossen.

 

 

 

Booze op je cruise(schip)?

Een drankprobleem?

Op de meeste cruiseschepen zijn kraantjeswater en een beperkt aantal frisdranken gratis. Voor alle andere dranken moet worden bijbetaald. Er zijn ook shops aan boord waar je wijn en sterke drank kan kopen, maar die mag je niet opdrinken aan boord. Je moet ze in bewaring geven tot het einde van de reis.

Ook de drank die je eventueel koopt in een of andere havenstad of op een eiland, mag niet aan boord worden geconsumeerd. De boodschaptassen worden gescand bij het binnenkomen, zodat er geen flessen aan boord gesmokkeld kunnen worden.

In de bars en restaurants aan boord mag je natuurlijk zoveel alcohol drinken als je wil.

 

 

 

De veiligheidsoefening is verplicht

Enkele uren na inscheping zal je door de luidsprekers horen omroepen dat iedereen zich met zijn reddingsvest - die vind je in je kajuit - naar een bepaalde verzamelplaats op een bepaald dek moet begeven. Welk dek dit precies is, is afhankelijk van waar je kajuit zich bevindt. Daar vindt de veiligheidsoefening plaats, een beetje te vergelijken met wat je in een vliegtuig te zien krijgt bij het opstijgen, en waarbij je wordt uitgelegd wat je moet doen als het schip in de problemen komt. Deze oefening is verplicht.

 

‘Informatieve bijeenkomsten’

Vanaf de tweede dag aan boord zijn er heel regelmatig ‘informatieve bijeenkomsten’ (in verschillende taalgroepen) over alle excursies die je op het volgende eiland kan doen of over interessante winkels in de volgende stad. Vaak is dit interessante info, maar hou er rekening mee dat er wel wat commerciële afspraken met de locale winkeliers kunnen achterzitten.

 

Dineren met 2 of in gezelschap?

Wanneer je een cruise boekt, kan je op de formulieren die je moet invullen, soms aanduiden of je liefst romantisch aan een tafeltje met twee zit, dan wel of je graag een plaats krijgt aan een grotere tafel zodat je kennis kan maken met andere passagiers.

Zodra je ingescheept bent, kan je best eerst informeren in het restaurant of er met je wensen rekening gehouden werd. Zo neen, kan je, met wat geluk, dit ter plaatse nog regelen.

Eerste shift of tweede shift? Op een cruiseschip zijn er veel grote restaurants, maar ook zoveel passagiers dat die niet allemaal op hetzelfde uur kunnen eten. Daarom zal je bij boeking gevraagd worden of je vroeg of laat wil dineren. De eerste ‘shift’ start al om 17.30 uur of 18 uur, de tweede om 20 uur. Laat je reisbureau dit bij boeking eveneens vastleggen, want tweede shifts zijn vaak volgeboekt.

 

Buffet of restaurant?

Lekkerbekken worden echt verwend aan boord van cruiseschepen. Ontbijt en middagmaal zijn in buffetvorm en bieden een zeer afwisselende en heel uitgebreide keuze.

Op het dek kan je blijven 'ontbijten' tot de middag, en 's namiddags vind je daar op de meeste schepen pizza's, hamburgers en hotdogs met frieten en diverse andere (gezondere) snacks.

Tussen 16 en 17 uur is er altijd wel ergens 'tea-time' met heerlijk fruit en gebak.

Iedere avond is er een diner dat bestaat uit 4 tot 7 gangen. Gelukkig ben je niet verplicht van alles te proeven, je kan je ook beperken tot enkele schotels. Voorgerecht, soep, salade, pasta, hoofdgerecht, kaas, dessert... En dat allemaal bereid door de beste koks.

De wijnen moet je meestal wel apart betalen? Ze zijn vrij duur maar toch vaak iets goedkoper dan in Belgische restaurants dankzij de taxfree aan boord.

Na het diner, en tot in de late uurtjes, kan je vaak nog terecht bij een of ander 'Late Night Buffet'.

Als je wil, kàn je natuurlijk de hele dag door lijnvriendelijke slaatjes eten.

 

Een tafel kiezen in het restaurant?

Op de meeste cruiseschepen heb je vaste uren om te gaan dineren (de grote uitzondering daarop is Norwegian Cruise Line, met zijn Freestyle Cruising concept). De uren variëren een beetje, maar over het algemeen kan je kiezen tussen 18 uur en 20 uur (soms 20.30 uur). Dat kan je via je reisbureau of op de website van de rederij alop voorhand vastlegge (zie ook hier >) maar eventueel ook nog aan boord afspreken. Doe dat dan wel zo snel mogelijk na de inscheping. Met wat geluk kan je, indien je dat wenst, dezelfde tafel reserveren voor de hele cruise.

Let wel: er zijn nooit genoeg tafeltjes voor twee personen, en zeker niet aan de ramen van het restaurant, dus als je daar niet specifiek om vraagt zal je bij andere passagiers aan grotere tafels geplaatst worden. Dat kan zowel mee- als tegenvallen.

Met 2.000 tot soms 6.000 en meer passagiers aan boord is het wel te begrijpen dat je verondersteld wordt op tijd te komen.

 

De dagelijkse avondshows worden zoveel mogelijk afgestemd op de uren van het diner, zodat zowel de vroege als de late eters daarvan kunnen genieten.

 

Als je liever altijd in het selfservicerestaurant gaat eten, kan dat ook natuurlijk. Tip: je kan daar altijd nog langs gaan voor een tweede dessertje.

 

 

Drank is duur, profiteer van eventuele promoties

De meeste cruises bieden geen echte 'all inclusive' aan, maar eerder een soort 'volpension'. Het 'standaardeten' (wel heel verzorgd en lekker), koffie, (ijs)thee en water zijn inbegrepen, net als alle shows, theater, livemuziek en de meeste activiteiten.

Voor andere dranken (cola, bier, wijn, cocktails ...), specialiteitenrestaurants, kapper, massages en excursies moet je (soms vrij veel) betalen.

Als je graag een aperitiefje drinkt, wijn bij het eten, en een digestiefje ben je beter af met een of ander drankenpakket. Nogal wat rederijen bieden die paketten als promotie soms gratis of aan een heel voordelige prijs aan. Doen!

 

Bestel de wijn bij je eten per fles, niet per glas

Een fles wijn bij het eten kost al vlug meer dan 30 euro, het kan dan verleidelijk zijn per glas te bestellen. Maar dat komt steeds duurder uit. Bestel gewoon een fles, en vraag je ober de rest tot de volgende dag te bewaren. Dat zal hij zonder problemen doen.

 

Dresscode: van casual naar formal

Overdag loop je over dek zoals je wil, meestal dus licht gekleed of in badkleding. Wens je ‘s middags of tussendoor wat te gaan eten in een van de restaurants, wordt er wel gevraagd dat je je een beetje fatsoenlijk bedekt. Doordat er binnen overal airco is, kan je je trouwens beter wat aankleden om niet verkouden te worden.

‘s Avonds geldt op de meeste cruiseschepen een dresscode, die op voorhand aangekondigd wordt in het ‘Daily Program’. Op casual avonden draag je stadskledij. Op formele avonden worden de heren verzocht toch minstens een pak en een das aan te doen, soms zelfs een smoking. De dames mogen zich dan mooi opmaken en trekken iets feestelijk aan. En dat mag best redelijk chique zijn. Let wel, een echte verplichting is dat meestal niet, maar het verhoogt wel de feestvreugde als zoveel mogelijk mensen zich daaraan houden.

Zorg er in elk geval voor dat je voldoende kleding bij hebt. Aan boord kan je tegen betaling eventueel je kleding laten wassen en strijken.

 

Een trend van de laatste jaren is wel dat de dresscode steeds minder belangrijk wordt. Casual kledij wordt steeds vaker de algemene norm.

 

Cocktails van de kapitein

De eerste volledige dag aan boord kan je worden uitgenodigd voor de 'Welcome cocktail' van de kapitein. Leuke gelegenheid om bij een glaasje schuimwijn wat mensen te leren kennen. De laatste volle dag op zee is er vaak een ‘Farewell Cocktail’. Een leuke afsluiter van je reis.

 

Is het nu woensdag of donderdag?

Op een cruise raak je nog sneller dan tijdens een andere reis, de tel kwijt. Is het nu woensdag of donderdag? Het staat uiteraard wel op je ‘Daily Program’ maar om het je makkelijker te maken zijn er cruiseschepen waar in alle liften iedere dag een andere mat gelegd wordt met daarop de dag (geen datum uiteraard, dat zou wat te duur worden).

 

 

 

Altijd op tijd terug aan boord zijn

Belangrijk om weten is dat cruiseschepen niet wachten op eventueel te laat toekomende passagiers. De vertrektijden en vooral de tijd waarop zij in een volgende haven moeten toekomen, worden heel strikt nageleefd.

Indien je toch je schip mist, kan je alleen maar contact opnemen met de lokale cruiseagent die zal proberen je met een vliegtuig op tijd naar de volgende aanlegplaats van het schip te krijgen. Op je eigen kosten welteverstaan.

 

 

Multifunctioneel tv-toestel

Een cruisevakantie moet je uiteraard niet gebruiken om urenlang voor je tv te hangen.

Maar de tv in je kajuit is veel meer dan een gewoon tv-toestel. Je vindt daarop heel veel informatie over het schip en de bemanning, over de procedures bij het aanmeren in de volgende haven en bij de uiteindelijke ontscheping, over de excursies (die je zelfs met de afstandsbediening kan boeken), eventuele koopjes enz...

Heel interessant is het kanaal waarop je de route en de positie van het schip kan volgen. Zo leer je nog wat aardrijkskunde.

 

Overal bereikbaar ?

Aan boord kan je e-mails sturen of op het internet surfen, maar dat is duur: vaak 6 $ voor de eerste 1 tot 10 minuten, en als het langer duurt komt daar dan bijvoorbeeld 60 dollarcent per minuut bij. In de stadjes waar het schip aanlegt, vind je soms nog wel een internetcafé waar het veel goedkoper kan. Nog slimmer is de weg vragen naar de bibliotheek. Soms kan je hier gratis surfen.

In alle havens zal je zien dat er heel wat reizgers op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde McDonalds, omdat iedereen weet dat je in de buurt daarvan makkelijk op hun wifi kunt.

Maar je hebt ook andere mogelijkheden. In Spanje bijvoorbeeld hebben ook veel bankkantoren gratis wifi.

In het midden van de oceaan of de Caraïbische zee ben je niet overal te bereiken op je gsm. In de grotere havensteden is dat wel het geval.

 

Bijleren tijdens je cruise

Tijdens iedere cruise kan je ook iets bijleren. Dat kan gaan van servetten of handdoeken vouwen, over cursussen vreemde talen, kunstgeschiedenis en fotografie tot het volgen van lezingen over hedendaagse politieke, economische en financiële items door hooggeleerde professoren en andere experts.

De Queen Mary 2 van Cunard Line heeft zelfs een echt planetarium aan boord waar je de sterrenhemel kan bekijken en deskundige uitleg krijgt over alles wat je zie.

Dagelijks een uurtje joggen, rustig een boek lezen in het zonnetje of enkele partijtjes schaken?

Er is voor elk wat wils op een cruiseschip.