Kies het cruiseschip dat perfect

bij jou past

HET cruiseschip bestaat niet, net zomin als DE auto bestaat. Er is niet één cruiseschip, maar een heel palet aan cruiseschepen. Er is ook niet één cruisemaatschappij, maar een grote variatie aan rederijen, elk met zijn eigen troeven: lowcost, cultuur, freestyle cruising, gastronomie, kindvriendelijkheid en noem maar op. Ons overzicht helpt je om een eerste selectie te maken. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we je naar een gespecialiseerd cruiseagent. Hij is de ideale persoon om je door het bos de bomen te helpen zien, zeker als het je eerste cruise is. Hij kent de schepen, en heeft er vaak zelf al mee gevaren of de schepen minstens al eens bezocht.   


De cruise-industrie zelf verdeelt de schepen in een aantal categorieën:

-Budgetschepen: meestal zijn dit oudere schepen, maar die hebben vaak erg interessante routes

-Mainstream: de megaschepen met veel entertainment

-Premium: grote tot middelgrote schepen met een meer verfijnde service

-Upper premium: middelgrote schepen met een service en gastronomie die bijna luxueus kan worden genoemd

-Luxury: kleine tot middelgrote schepen, met superkwaliteit op elk niveau

-Ultra-luxury: de absolute top


Groot of klein?

Een eerste manier om schepen te catalogeren is op basis van hun passagierscapaciteit. Deze gegevens bepalen voor een deel welke havens/bestemming(en) je kan bezoeken. Grote schepen, zoals die van Costa Cruises of MSC Cruises, hebben meer dan 2.000 passagiers aan boord, soms meer dan 4.000 (Carnival Horizon, Quantum of the Seas, Anthem of the Seas, Costa Diadema, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Divina, MSC Meraviglia, Norwegian Epic en in 2018 de Norwegian Bliss bijvoorbeeld) en in een uitzonderlijk geval bijna 6.000 (Allure of the Seas, Oasis of the Seas,Harmony of the Seas en Symphony of the Seas van Royal Carribean, MSC Bellissimmain 2018 , MSC Grandiosa in 2019...). De huidige middelgrote schepen (vroeger waren dit de grote) zijn goed voor 600 tot 2.000 passagiers. Kleine schepen bieden plaats aan tussen de 200 en de 600 passagiers.

Kleine schepen hebben het voordeel dat ze kunnen aanleggen in kleine havens, waarna je te voet naar het toeristisch centrum kan gaan. Grote schepen kunnen enkel terecht in grote havens. Deze havens bevinden zich zelden op wandelafstand van interessante toeristische centra. Dat betekent dat je een taxi of een busje moet nemen, wat je tijd en geld zal kosten. In sommige gevallen gaan grote schepen op zee voor anker, waarna je door tenders (de reddingsboten van de cruiseschepen) of kleine bootjes (soms tegen betaling) aan wal wordt gebracht.

Het verschil tussen een groot en een klein schip kan ook een effect hebben op de privacy die je hebt aan boord. Maar dat is zeker geen algemene regel. Op een kleiner schip ontmoet je altijd dezelfde mensen, op een groot schip ben je anoniemer en heb je daardoor soms net iets meer privacy. 


Vergelijk de identiteit van de cruiseschepen   

Het aantal passagiers zegt niet alles. Een tweede manier van cruiseschepen catalogeren is op basis van hun identiteit. Een schip van Celibrity Cruises bijvoorbeeld heeft een totaal ander karakter dan een schip van Costa. Niet alleen de inrichting verschilt, er is ook een verschil in entertainment en op het vlak van gastronomie.

Ook het type passagiers verschilt. Op een cruise van Celibrity Cruises zal je meer Amerikanen ontmoeten dan op schepen van Costa, die specifiek voor Europeanen zijn bedoeld.


Wat mag de cruise kosten?

De identiteit hangt natuurlijk ook samen met de prijsklasse. Een cruise met een luxeschip (van SeaDream Yachtclub, Regent Seven Seas, Silversea, Oceania Cruises, Crystal Cruises of Seabourn Cruise Line bijvoorbeeld) of met een luxe zeilschip (zoals Windstar Cruises of Star Clippers) is duurder dan een cruise met bijvoorbeeld Costa, MSC of Royal Carribean.

Laat je door dat oorspronkelijke prijsverschil echter niet verblinden. Je zou wel eens tot de vaststelling kunnen komen dat die dure luxecruise ook veel meer waar voor zijn geld biedt. Bij bijna alle luxecruisemaatschappijen is de drank, gaande van de fijnste wijnen en champagnes tot de beste sterke dranken, immers in de prijs inbegrepen. Ook de fooien hoef je niet extra te betalen. Als je aan boord van een populair, budgetvriendelijk cruiseschip elke dag gaat eten in een specialiteitenrestaurant en je zowel ’s middags als ’s avonds  te goed doet aan exquise drankjes, kan je aan het eind van de reis wel eens opkijken van het supplement dat je moet bijbetalen.


Wat verwacht je van een cruise?

Zoek je de fun en de ambiance van een megaschip of wil je het echt chic op een kleinschalig schip? Wil je een gastronomische keuken of is dat minder belangrijk voor jou? Wil je veel cultuur op reis? Wil je kunnen aanmeren in kleine, nog niet-toeristische haventjes? In welk seizoen wil je op cruise? Welke landen wil je gaan bezoeken? Gaan er (klein)kinderen met je mee? 


Er zijn tientallen cruiserederijen, die samen honderden schepen bezitten.

Een alfabetisch overzicht van de belangrijkste spelers op de markt.


Aida Cruises

AIDA Cruises is gevestigd in Rostock (Duitsland) en maakt deel uit van Costa Cruises.

De rederij werd opgestart als Deutsche Seereederei, en bezat 1 schip, de Völkerfreundschaft. In de jaren 1960 begaf het bedrijf zich als AIDA Cruises op de cruisemarkt. In 2000 werd AIDA Cruises overgenomen door P&O Princess Cruises. Deze rederij werd  in 2003 dan weer samengevoegd met Carnival Corporation en vormde zo 's werelds grootste cruisemaatschappij. Na die laatste fusie werd de leiding van AIDA Cruises overgedragen aan Crociere S.p.A ( Costa Cruises dus), het bedrijf van Carnival dat verantwoordelijk is voor de Europese activiteiten. AIDA Cruises is een van de elf 'merken' van Carnival.

Onder de slagzin ‘Das Clubschiff’ profileert Aida Cruises zich als een rederij met een informeel, ontspannen en sportief karakter. De AIDA-schepen beschikken dan ook over voorzieningen en faciliteiten die hoofdzakelijk bedoeld zijn voor jongere, meer actieve vakantiegangers.

Typisch voor het AIDA-concept is dat dranken tijdens de maaltijden én de fooien in de reissom zijn inbegrepen.

Ook belangrijk om weten: de voertaal aan boord is Duits. Daardoor zijn er steeds veel Duitse passagiers. Volgens kritieken op websites gedragen de Duitsers zich niet altijd even netjes, palmen ze restauranttafels in en lopen ze dronken en luidruchtig rond.

Schepen: AIDAcara, AIDAvita, AIDAaura, AIDAdiva, AIDAbella, AIDAluna, AIDAblu, AIDAsol, AIDAmar, AIDAstella, AIDAperla, AIDAprima.

Info: www.aida.de


Azamara Club Cruises

De rederij Azamara Club Cruises werd door Celebrity Cruises oorspronkelijk opgericht onder de naam Celebrity Expeditions. In januari 2010 werd de naam gewijzigd naar Azamara Club Cruises – een verwijzing naar ‘aza’ (blauw) en ‘mar’ (zee).

Met dit luxeproduct mikt Celebrity Cruises op de ervaren reiziger die op zoek is naar een exclusieve cruise-ervaring. De intieme, identieke schepen Azamara Journey en Azamara Quest, die beide plaats bieden aan 710 passagiers, zijn zeer luxueus en bieden een uitmuntende service en een sublieme keuken. De sfeer aan boord is zeer informeel, met de nadruk op welzijn in al zijn aspecten.

Azamara Club Cruises staat voor de luxe cruise-ervaring voor kritische reizigers. Het concept is gestoeld op vier pijlers: een onderdompeling in de bestemming, een buitengewone dienstverlening, een fijne keuken vergezeld van excellente wijnen, en wellness en aandacht voor het lichaam.

De Azamara Journey en de Azamara Quest verzorgen in de zomer cruises in alle delen van Europa. In het winterseizoen bezoeken de vaartuigen respectievelijk Azië en het Caraïbisch gebied, het Panamakanaal en de Zee van Cortez. In heel wat havens blijven de schepen tot laat aan de kade liggen. Vaak wordt er zelfs overnacht, zodat je nog meer van de bestemming kan genieten.

De fooien zijn inbegrepen in de cruiseprijs, en tijdens het middag- en avondmaal worden zonder toeslag huiswijnen geserveerd. Zowel in de kajuit als in de publieke ruimtes vinden de gasten gratis frisdranken en flessenwater. In de meeste havens biedt de rederij een shuttledienst aan.

Wie een suite boekt, kan gebruik maken van de diensten van een volwaardige Engelse butler.

Info: www.azamaraclubcruises.com


Carnival Cruise Lines

Carnival Cruise Lines werd in 1972 opgericht door de tycoon Ted Arison en maakt deel uit van Carnival Corporation & plc.

Carnival Cruise Lines werd in een snel tempo een van 's werelds populairste cruiselines. In 1987 ging het bedrijf naar de beurs, en in 1989 werd Holland America Line als eerste aangekocht. Seabourn Cruise Lines was de tweede, in 1992. In 1998 volgde Cunard Line, en in 2000 Costa Crociere. Ook Princess Cruises, P & O Cruises, Aida Cruises en Ibero Cruises behoren nu tot de Carnivalgroep. Carnival wordt samen met haar zusterbedrijven wel eens de the World's Leading Cruise Lines genoemd. Met zo’n 110 cruiseschepen in de vaart is dat allicht niet overdreven.

Carnival Cruise Lines zelf is een typische Amerikaanse rederij die gespecialiseerd is in de Caraïben en sinds enkele jaren ook in de zeeën rond Australië. Typisch Amerikaans wil zeggen: veel fun en entertainment, veel activiteiten voor kinderen en ouderen, hartelijk en (een beetje overdreven) vriendelijk. Veel hamburgers en (vaak) weinig tafelmanieren.

Schepen: (steeds met ‘Carnival’ vooraan) Carnival Breeze, Conquest, Dream, Ecstacy, Elation, Fantasy, Fascination, Freedom, Glory, Imagination, Inspiration, Legend, Liberty, Magic, Miracle, Paradise, Pride, Sensation, Sunshine, Splendor, Triumph, Valor, Victory, Vista.

Info: www.carnival.com


Celebrity Cruises

Celebrity cruises werd in 1989 opgericht door de familie Chandris, sinds 1915 actief in de maritieme wereld. De grote X op de schouw van de schepen verwijst nog steeds naar de naam van deze Griekse redersfamilie (‘X’ is het symbool voor de Griekse letter ‘Ch’). 

Om de zoveel jaar komt Celebrity met nieuwe en betere schepen. Eerst waren er de Zenith en de Horizon, daarna - begin de jaren  2000 - de drie Premium-schepen: Century, Galaxy en Mercury, daarna de nog grotere en luxueuzere Millenniumschepen: xxxxxxxx  ??????

Celebrity werd onmiddellijk een succes. De rederij kwam op het juiste ogenblik met een eigen stijl die perfect beantwoordt aan de smaak van de moderne cruisepassagier: een combinatie van de glamour van de traditionele cruiseschepen en een hedendaagse look.

Alle Celebrityschepen beschikken over een groot restaurant met kamerhoge ramen waardoor je vanaf elke tafel een panoramisch zicht naar buiten hebt. De schepen van het Millennium-type hebben ook prachtige à la carte-restaurants, ingericht met originele onderdelen van legendarische lijnschepen zoals de Normandie, de United States en de Olympic, een zusterschip van de Titanic.

Celebrity heeft een uitstekende reputatie op het vlak van gastronomie. Alle maaltijden worden bereid volgens instructies en onder het toeziend oog van Michel Roux, een chef die bekroond werd met 3 Michelinsterren. De rederij is ook bekend voor haar internationale shows. 

In 1997 werd Celebrity Cruises overgenomen door Royal Caribbean Cruises Ltd. uit Miami.

Schepen (steeds met ‘Celebrity’ vooraan): Solstice Class: Celebrity Eclipse, Equinox, Silhouette, Solstice, Reflection; Millennium Class: Constellation, Infinity, Millennium, Summit; Xpedition Class: Xpedition, Xperience, Xploration.

Info: www.celebritycruises.com




Compagnie du Ponant

De Franse rederij Compagnie du Ponant, opgericht in 1988 en gespecialiseerd in vijfsterrenreizen, is de enige cruisemaatschappij in Frankrijk. Toch wel verrassend voor een land waartoe als ‘départements d’outremer’ enkele prachtige Caraïbische eilanden (Guadeloupe, Martinique…) horen, en dat bovendien zelf zo’n lange en prachtige kustlijn  langs de Atlantische oceaan en de Middellandse zee heeft.   

Met een totaal van vijf jacht-cruiseschepen biedt Compagnie du Ponant fascinerende routes naar diverse bestemmingen rondom de wereld.

Le Ponant, een luxe zeiljacht met drie witte masten, werd gebouwd in 1991 en biedt plaats aan 64 passagiers. Dit schip doet, naast de Canarische Eilanden, het Caribisch Gebied en Midden-Amerika,  nog meer bestemmingen aan (zoals de Golf van Aden waar het in 2008 door Somalische piraten werd gekaapt terwijl het op weg was van de Seychellen naar de Middellandse Zee).

Le Boréal ontscheepte voor het eerst in 2010 en kreeg de bijnaam ‘Mega-Yacht’. Aan boord getuigt alles van grote luxe. Ook de andere schepen van Compagnie du Ponant staan voor pracht, comfort, en prachtige routes. Zo doet de Austral Nieuw-Zeeland, Australië en Antarctica aan. Met de Soléal organiseert de rederij vijfsterren (Noord)poolexpedities, met aan boord doorgewinterde wetenschappers, natuurkenners, gidsen en sprekers die hun kennis, ervaring en passie delen met de passagiers.

In 2015 werd Le Lyrial aan de vloot toegevoegd.

Info: www.ponant.com





Costa Cruises

De Italiaanse rederij Costa werd al in 1854 opgericht en bezat aanvankelijk een aantal vrachtschepen. Vanaf 1947 werden die schepen ietwat aangepast, zodat ook passagiersvervoer van Genua naar Zuid-Amerika kon worden georganiseerd. In minder drukke periodes werden die ‘passagiersschepen’ ingezet voor pleziercruises. Dat bleek zo lucratief, dat Costa in 1959 als eerste bedrijf ter wereld een schip liet bouwen dat puur voor cruises werd ingericht.

In 1997 werd Costa Cruises een onderdeel van Carnival Corporation (zie bij Carnival Cruise Lines) en maakte de rederij daarna een nog sterkere groei door. Eerst werd de Duitse cruisemaatschappij Aida door Carnival overgenomen en onder ‘voogdij’ van Costa geplaatst, en in 2007 werd de Spaanse cruisemaatschappij Iberocruceros aan de Costa-groep toegevoegd. In diezelfde periode werd ook een omvangrijk programma gelanceerd waarbij nieuwe cruiseschepen werden gebouwd en bestaande cruiseschepen werden gemoderniseerd. De maatschappij kwam wel erg negatief in het nieuws door het kapseizen van de Costa Concordia.

Cruisen met Costa Cruises betekent in de eerste plaats betaalbaar cruisen. De rederij staat tevens bekend als heel kindvriendelijk: jongeren tot 18 jaar mogen gratis meecruisen, mits ze bij de ouders in de kajuit slapen.

Naast de klassieke voorzieningen aan boord van cruiseschepen probeert Costa ook voor vernieuwing te zorgen, zoals met de My Costa Mobile app, waarmee je met je smartphone gratis en onbeperkt kan communiceren met je vrienden en familie aan boord.

De schepen van Costa zijn makkelijk te herkennen aan de gele schouw.

Costa Cruises is met 18 cruiseschepen de grootste cruiserederij van Europa en doet zo'n 250 bestemmingen aan via ongeveer 150 uiteenlopende cruises.

Schepen: Costa Diadema, Costa Fascinosa, Costa Favolosa, Costa Deliziosa, Costa Pacifica, Costa Luminosa, Costa Magica, Costa Mediterranea, Costa neoRiviera, Costa neoRomantica, Costa neoClassica, Smeralda.

Info: www.costacruises.be


Crystal Cruises

Rederij Crystal Cruises wordt door de lezers van prestigieuze vakbladen als Condé Nast Traveler en Travel + Leisure steevast verkozen tot World's Best. Sinds haar oprichting ontving deze rederij meer onderscheidingen dan welke andere ook.

Met zijn twee schepen van wereldklasse (de Crystal Serenity en de Crystal Symphony) is Crystal Cruises erin geslaagd op korte tijd door te stoten naar de top van de cruise-industrie. Daarvoor bezorgt de rederij haar gasten in de categorie luxevakanties niet alleen de best mogelijke cruise-ervaring, maar ook de best mogelijke reiservaring. Het resultaat biedt het beste van twee werelden: alle voordelen van een groot schip in het luxueuze kader van een klein schip. Crystal Cruises is dan ook een van de rederijen met het grootste aantal ‘herbookers’.

Ruimte, rust, materialen van de hoogste kwaliteit en een warme gastvrijheid dragen bij tot een gevoel van perfectie. Het luxegehalte van Crystal Cruises wordt vaak vergeleken met dat van 's werelds beste hotels zoals Four Seasons en Ritz-Carlton. Ook het aantal personeelsleden is buitengewoon. Op de Crystal Serenity bijvoorbeeld staan voor 1.050 passagiers maar liefst 655 personeelsleden klaar.

Crystal Cruises is een all-inclusive maatschappij waarbij alle fooien, (bijna) alle drankjes en maaltijden inclusief zijn.

Meer dan 85% van alle hutten heeft een balkon. Alle hutten zijn voorzien van alle luxe: softdrinks en water, badjassen, slippers en (in de duurdere categorie) zelfs een jacuzzi. Ook voor kinderen is er een uitgebreid kinderprogramma, wat uniek is voor een ultraluxueuze cruisemaatschappij.

Info: www.crystalcruises.com



Cunard Line

In 1840 ging de rederij Cunard van start met een viertal houten stoomschepen tussen Engeland en de Canadese stad Halifax. De verbinding werd een succes omdat ze frequent en betrouwbaar was.  Vanaf 1863 voer Cunard eveneens tussen Liverpool en New York en werden de houten schepen stilaan vervangen door metalen schepen. Toen Cunard in 1907 de Lusitania in gebruik nam, begon ook haar grote concurrent White Star line reuzenschepen te bouwen, onder andere de Titanic. Het vervolg van dat verhaal kennen we.

In 1934 – volle crisisperiode – fusioneerde Cunard Line met White Star Line omdat beide rederijen grote financiële problemen hadden. De nieuwe naam van de rederij werd Cunard White Star Line. In 1936 werd de  Queen Mary geïntroduceerd, en in 1940 de  Queen Elizabeth, het grootste schip van die tijd. Eind de jaren 50 veranderde de naam van de rederij weer naar Cunard Line.

De jaren 60 stonden in het teken van de opkomst van het vliegtuigverkeer en de trans-Atlantische passagiersscheepvaart werd al vlug onrendabel.

Rederijen als Cunard gingen zich daarom toeleggen op cruises en vracht. Ook Cunard werd, net als Costa, Aida en andere, overgenomen door Carnival (in 1998). De naam Cunard werd behouden voor luxecruises met Britse kwaliteit. Cunard is vooral actief in het Caraïbisch gebied.

Cunard beschikt vandaag over drie schepen: de Queen Mary 2, de Queen Victoria en de Queen Elizabeth. De schepen zijn stijlvol ingericht met marmer en hout en bieden een mix van tijdloze elegantie en hedendaagse gratie. De klassieke Engelse uitstraling vind je o.a. terug in de high tea en een Engelse pub aan boord. Een van de bijzonderste ervaringen is een trans-Atlantische oversteek met Cunard van Southampton naar New York.

Info: www.cunard.com


Disney Cruise Line

Bij de Disney Cruise Line-vloot staat entertainment boven alles, zowel voor jong als oud. Je wordt hier vermaakt zoals alleen Disney dat kan.

De schepen van de Disney Cruise Line zijn middelgroot (1.750 tot 2.500 passagiers) en ingericht in traditionele Disneystijl, met veel aandacht voor kinderen in verschillende leeftijdscategorieën. Op ieder schip zijn er minstens drie zwembaden, een Mickey’s Pool met glijbanen en een Goofy’s Pool met een groot tv-scherm. Ook een theater en 3-D bioscoop ontbreken niet.

Het entertainment aan boord is van topniveau. Zo kan je worden verwelkomd door Mickey in hoogsteigen persoon en kan je ontbijten of dineren met talrijke Disney-filmfiguren. Originele Disney-musicals zoals The Golden Mickeys, Disney Dreams, An Enchanted Classic zijn van Broadway-kwaliteit, en in het Walt Disney Theatre of Buena Vista Theatre kan je de nieuwste Disneyfilms bekijken. ’s Avonds word je uitgenodigd voor de spectaculaire Pirates of the Caribbean Deck Party met als spetterende finale een prachtig vuurwerk.

Een Disney-cruise is voor het hele gezin. Daarom zijn er voor volwassenen ‘adults only’-gedeeltes waar het rustiger is, is er een speciale ‘adults only pool’, en zijn er ook diverse bars en lounges, een Vista Spa, een Cove Café en de Outlook Bar.

Schepen: Disney Magic, Disney Wonder, Disney Dream, Disney Fantasy

Info:www.disneycruiseline.com


Hurtigruten

Wil je de Noorse fjorden ontdekken, dan is Hurtigruten een ideale formule. Hurtigruten (‘snelle route’) staat voor de post- en passagiersboot die heen en terug vaart tussen de Noorse steden Bergen en Kirkenes. Dat is meer dan 2.500 zeemijl (maal 1,852 = 4.630 km) langsheen een overweldigende natuurpracht en vaak kleine havens waar grote cruiseschepen niet kunnen aanleggen. Vroeger was dit vrachtschip met passagiersaccommodatie de enige manier om passagiers, post en goederen te vervoeren naar dorpjes aan de ruige Noorse kust. Nu vervoeren de schepen hoofdzakelijk passagiers, maar nemen ze ook vracht mee. Het dagelijkse laden en lossen en de vaardige aanlegmanoeuvres in de pittoreske havensteden (meer dan 30 in zeven dagen) maken je deelgenoot van het reilen en zeilen aan boord en geven je zeereis iets heel bijzonders.

Winter en zomer beleef je met Hurtigruten de authentieke sfeer van de machtige Lofoten, de scherenkust, de fjorden, het unieke lichtspel, en de eindeloze rust. Onderweg leggen de schepen aan in steden als Ålesund, Molde, Trondheim en het Arctische Tromsø. De Poolcirkel wordt overschreden en de Noordkaap gepasseerd. In de zomer geniet je van de middernachtzon, in de winter met een beetje geluk van het noorderlicht. Een cruise met Hurtrigruten wordt dan ook vaak de mooiste zeereis ter wereld genoemd. 

De vloot telt dertien schepen en vaart iedere dag, het hele jaar door. Het aanbod van faciliteiten aan boord is niet enorm (niet te vergelijken met een klassieke cruise naar de Noorse fjorden), maar de eenvoudige hutten zijn meer dan comfortabel.

Fooien zijn niet verplicht. Er worden geen kinderfaciliteiten aangeboden.

Schepen: MS Finnmarken, MS Fram, MS Kong Harold, MS Lofoten.

Info: www.hurtigruten.com


Fred Olsen Cruise Line

De Noorse rederij Fred Olsen werd al in 1848 opgericht door drie broers van de familie Olsen. De eerste schepen dienden voor het vervoer van goederen of als ferryboten. Het hoofdkantoor verhuisde naar Groot-Brittannië, en in 1966 begon Fred Olsen met cruises die vaak vertrekken vanuit Dover. De stijl van cruisen is dan ook Brits en de valuta aan boord is de Britse Pond.

De cruisevloot bestaat uit vier kleine tot middelgrote schepen, waardoor ook in kleinere havens kan worden aangemeerd.

De Balmoral werd in 1988 gekocht van Norwegian Cruise Line en biedt plaats aan 1.350 passagiers. Het schip is vernoemd naar het paleis van de Koninklijke familie in Schotland. De drie restaurants aan boord zijn ingericht in Schotse stijl.

In 1996 werd de Black Watch overgenomen van Royal Viking Line. 90% van de hutten heeft zicht op zee en er kunnen 800 passagiers mee.

In 2005 werd de Boudicca aan de vloot toegevoegd en gerenoveerd. Met 880 passagiers is er voldoende ruimte aan boord en is het schip toch klein genoeg om bestemmingen te bezoeken waar grotere schepen niet kunnen komen.

De Braemar werd in 2001 gekocht en volledig gerenoveerd. Het schip biedt plaats aan iets meer dan 900 gasten.

Fred Olsen Cruises wordt vaak genoemd als een van de sympathiekste rederijen. De middelgrote, iets oudere schepen hebben een elegante Britse sfeer en bekoren hoofdzakelijk een wat ouder publiek. Let wel: er zijn steeds veel Britse passagiers aan boord en er is veel entertainment met Britse humor.

Tip: Fred Olsen Cruise Lines voorziet voor Belgische en Nederlandse klanten een aantal afvaarten met vertrek uit Antwerpen, Oostende en Ijmuiden.

Info:www.fredolsencruises.com


Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd is in de eerste plaats een grote containerrederij, maar beschikt ook over 4 cruiseschepen, waarmee het bedrijf regelmatig in de prijzen valt. Al jaren op rij geeft het gerenommeerde Berlitz de Europa 2 een unieke 5 sterren+. De Europa 2 wordt door velen het mooiste schip ter wereld genoemd.

Hapag-Lloyd Cruises biedt het neusje van de zalm, of je nu een avontuurlijke expeditie wil, of een cruise die in het teken staat van ultieme luxe. De expeditieschepen van de rederij, MS Hanseatic en MS Bremen, komen op extreme bestemmingen als het Noordpoolgebied en de Amazone. Maar ook de vaarroutes van de ultraluxueuze schepen Europa en Europa 2 zijn onvergetelijk.

Hapag-Lloyd Cruises kiest bewust voor kleinere schepen, en voor een exclusieve reis naar dito bestemmingen. Om die van nog dichter bij te bekijken, beschikken de expeditieschepen over verrekijkers en zodiacs (rubberboten met buitenboordmotor). Door het relatief kleine aantal passagiers en de ‘open’ inrichting oogt alles zeer ruim en waan je je aan boord van een privéjacht.

Voor de Europa en Europa 2 werden al veel superlatieven gebruikt, en die zijn volledig terecht. Hier word je als gast onbeperkt in de watten gelegd. Wereldvermaarde artiesten en gastsprekers worden aan boord uitgenodigd om je een uitgebreid en gevarieerd entertainmentprogramma te bieden. De ruime suites, waarvan de grotere een inbegrepen butlerservice hebben, zijn bijzonder verzorgd ingericht en het gastronomische niveau is werkelijk top. De menu’s worden samengesteld door Michelinchefs.

Schepen: MS Europa, MS Europa 2, MS Hanseatic, MS Bremen.

Info: www.hl-cruises.com


Holland America Line

Holland America Line (HAL) is van oorsprong een Nederlandse maatschappij (de NV Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij) die een scheepvaartverbinding onderhield tussen Nederland en de Verenigde Staten. De trans-Atlantische verbinding Rotterdam - New York bestond van 1873 tot 1978, en speelde een grote rol in de landverhuizingen van Europa naar Amerika. De maatschappij bediende ook vrachtlijnen, maar als bijzaak. Door de toenemende concurrentie van het vliegtuigverkeer op de trans-Atlantische route werden de passagiersschepen meer en meer benut voor de cruisevaart.

In 1989 werd Holland America Line ingelijfd door Carnival Corporation & PLC, 's werelds grootste cruiseconsortium waartoe vele rederijen behoren (zie bij Carnival Cruise Line). De Nederlandse oorsprong leeft nog door in het bekende logo, dat het zeilschip De Halve Maen afbeeldt (het schip waarmee Henry Hudson in 1609 Manhattan ontdekte) met op de achtergrond de boeg van de Nieuw Amsterdam, het bekendste schip van de HAL.

Holland America Line kiest bewust voor minder passagiers met meer vrijheid en meer ruimte. De rederij beschikt over 13 luxueuze schepen die zo ontworpen zijn, dat ze de sfeer van een luxehotel combineren met de gemakken van thuis. De ruime hutten kennen alle gemakken, en hebben brede bedden met mooie spreien en diepe kasten waarin je gemakkelijk je koffers kan opbergen.

De bekende kok, Reinier Greubel, lid van de prestigieuze Confrèrie de la Chaine des Rotisseurs, geeft leiding aan een bekroond team van koks dat er telkens weer in slaagt om sterrenmenu’s op tafel te brengen. Bijkomend pluspunt is dat je bij HAL Nederlandstalige menukaarten en dagprogramma’s krijgt en er enkele Nederlandstalige front office-medewerkers zijn.

Voor ons is Holland America Line de cruisemaatschappij met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Schepen: MS Ryndam, MS Noordam, MS Koningsdam, MS Oosterdam, MS Rotterdam, MS Nieuw Amsterdam, MS Eurodam, MS Zuiderdam, MS Westerdam; MS Amsterdam, MS Veendam, MS Volendam; MS Prinsendam, MS Zaandam, MS Maasdam.

Info: www.hollandamerica.com




MARELLA CRUISES

Marella Cruises (tot eind 2017 bekend als Thomson Cruises, dat opgericht werd in 1973) is een Britse rederij en tegenwoordig onderdeel van de TUI groep.

Marella biedt betaalbare, goed verzorgde all inclusive cruises aan (vluchten, transfers, fooien drank … inbegrepen) naar meer dan 200 bestemmingen in Europa, de Canarische Eilanden, de Caraïben, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden Oosten en Azië.

Marbella Cruises beschikt momenteel over zes middelgrote schepen (van 1350 tot 2076 passagiers. Op sommige specifieke routes worden alleen volwassenen toegelaten.

De iets oudere schepen van Marbella Cruises hebben een elegante Britse sfeer maar bekoren zowel een wat ouder als een jonger publiek. Let wel: er zijn steeds veel Britse passagiers aan boord en er is veel entertainment met Britse humor.

De vloot bestaat uit de Marella Celebration, Marella Discovery, Marella Discovery 2, Marella Dream, Marella Explorer en Marella Explorer 2.

Meer info: https://www.tui.co.uk/cruise/





MSC Cruises

MSC Cruises (MSC Crociere) is een onderdeel van de grote rederij Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC). Dat bedrijf werd in 1970 opgericht en is, met zo’n 500 schepen, het op één na grootste bedrijf op het gebied van containertransport over water, enkel voorafgegaan door APM - Mærsk. De belangrijkste haven van waaruit het vrachtbedrijf opereert, is Antwerpen.

In 1987 werd  begonnen met de cruisedivisie MSC Crociere.   

Vanaf het begin profileerde MSC Crociere zich als Italiaanse cruisemaatschappij én concentreerde zich als een van de eerste cruisebedrijven op democratische prijzen. Vandaag biedt MSC nog steeds betaalbare cruises aan, maar ook cruises in een luxueuzer segment via MSC Yacht Club.

MSC Cruises is ‘s werelds grootste privécruiserederij en de nummer één in Europa en Zuid-Amerika. De vloot van MSC Cruises bestaat momenteel uit 19 schepen (tegen 2026 zullen dat er 29 zijn) met een bijzonder elegant design die de klanten een ongeëvenaarde vakantie-ervaring garanderen, met een heerlijke authentieke keuken, een bekroond ontspanningsaanbod, een comfortabele accommodatie en relaxen in alle toonaarden, dankzij een onberispelijke service en expertise. MSC Cruises legt het grootst mogelijke respect aan de dag voor de oceanen en blijft onverminderd streven naar vernieuwende manieren om de ecologische impact van zijn cruises te verminderen.

De vloot: (telkens met MSC voor de naam): Armonia, Bellissima, Divina, Fantasia, Grandiosa, Lirica, Magnifica, Meraviglia, Musica, Opera, Orchestra, Poesia, Preziosa, Seashore, Seascape, Seaside, Seaview, Sinfonia, Splendida, Virtuosa, World Europe, Euribia (2023),World America (2025).

De decoratie van de schepen bezorgde het architectenbureau De Jorio Design International verscheidene prestigieuze prijzen. De gastronomie aan boord is een combinatie van regionale Italiaanse specialiteiten en het beste van de mediterrane en de internationale keuken.

Info: www.msccruises.be

Een reportage over een cruise met de MSC Lirica vind je hier >>>

Een reportage over een cruise met de MSC Opera vind je hier >>>


Norwegian Cruise Line

Norwegian Cruise Line (NCL) is, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, een Amerikaanse rederij waarvan het hoofdkwartier zich bevindt in Miami, Florida. Het bedrijf werd in 1966 opgericht door Knut Kloster en Ted Arison, onder de naam Norwegian Caribbean Line. Zij bezaten toen 1 cruiseschip/veerboot waarmee goedkope cruises in de Caraïben aangeboden werden. Arison vertrok vrij snel en richtte Carnival Cruise Lines op (zie daar).

NCL baarde in 1979 opzien met de aankoop van de SS France. Dit lijnschip werd voor meer dan 100 miljoen dollar omgebouwd tot een cruiseschip en SS Norway genoemd. Het schip was groter dan de toen gangbare schepen en bleek goed te renderen. Dit was het begin van de  overstap naar de huidige megacruiseschepen.

Norwegian introduceerde het zogenaamde ‘freestyle cruising’ en zorgde hiermee voor een kleine revolutie in de cruisewereld door de vaste dinertijden en kledingvoorschriften af te schaffen.

De vloot van Norwegian Cruise Line is een mix van klassieke en moderne schepen. Met hun kleurrijke boegbeschildering (die de naam of thuishaven van het schip uitbeeldt) hebben de schepen hun eigen, vrolijke karakter.

Norwegian Cruise Line staat tevens bekend om haar divers aanbod aan  huttypes en suites. Gezinnen of families met kinderen kunnen aangrenzende hutten reserveren, maar er zijn ook ‘villa’s’ met een eigen patio, waarin ruimte is voor zes personen. De allernieuwste schepen van de rederij beschikken over speciale studio’s voor soloreizigers, met een bijbehorende Studio Lounge voor wie andere soloreizigers wil ontmoeten.

Net als MSC heeft Norwegian een exclusief schip-in-het-schipconcept: the Haven by Norwegian, een suitecomplex met onder andere een privézwembad, privébubbelbad, privézonnedek en private massageruimte. 

Norwegian biedt een zeer uitgebreid entertainmentprogramma en is daardoor uitermate geschikt voor families met kinderen. Norwegian heeft op de nieuwste schepen ook bowlingbanen.

Waarin NCL cruises zich eveneens onderscheidt, is de keuze aan restaurants. Soms zijn er maar liefst 21 eetgelegenheden waar je kan dineren: specialiteitenrestaurants zoals Le Bistro, een Amerikaans steakhouse, een Italiaans restaurant, Mexiaans, Spaans, Aziatisch, teppanyaki…

Schepen (steeds met Norwegian vooraan): Norwegian Sun, Escape, Gem, Getaway, Jade, Sprit, Jewel, Dawn, Joy, Star, Pearl, Sky, Epic, Bliss, Breakaway, Encore, Bliss, Prima.

Info: www.ncl.com

Een reportage over een cruise met de Norwegian Jade vind je hier >>>


Oceania Cruises

Oceania Cruises is een Amerikaanse premiumrederij die, net als Regent Seven Seas Cruises, deel uitmaakt van Prestige Cruise Holdings, die op haar beurt behoort tot Norwegian Cruise Lines (zie daar). De hoofdzetel bevindt zich in Miami, Florida.

Oceania Cruises werd opgericht in 2002 door Joe Watters and Frank Del Rio, specialisten in luxecruises (de laatste was voorheen vicepresident van Renaissance Cruises).

Oceania situeert zich net boven de betere premiumklasse-schepen en net onder de absolute luxerederijen. De rederij scoort zeer hoog op het vlak van gastronomie en bediening en organiseert cruises met een losse, informele sfeer, niet te stijf maar toch ‘elegant’. Een smoking of galajurk – wat bij de meeste cruises nog steeds een vereiste is – heb je hier niet nodig. Maar het mag natuurlijk wel.

Oceania Cruises bezit 6 schepen waarvan drie kleinere: Nautica, Insignia en Regatta. Die hebben een klassiek en stijlvol interieur met veel hout, glimmend koperen leuningen, rood gestoffeerde trappen en met goud afgezette spiegels. Met maar liefst 400 bemanningsleden voor maximaal 700 passagiers ben je zeker van een uitstekende persoonlijke service.

De Marina en de Riviera zijn iets groter en bieden plaats aan maximaal 1.250 gasten.

De nieuwste aanwinst Sirena – vroeger bekend als Ocean Princess – onderging een renovatie van 40 miljoen dollar en vaart sinds mei 2016.

Oceania Cruises brengt de liefhebbers naar kleinere, minder gefrequenteerde havens en naar exotische bestemmingen als Madagascar en Bora Bora. Vaak duren de cruises wat langer dan gemiddeld (vaak 25 tot 45 dagen, soms tot 180 dagen) en ook het verblijf in de aanleghavens duurt vaak langer, zodat je deze plaatsen wat beter kunt leren kennen. Aan boord van de premiumschepen geniet je van vele extra’s zoals specialiteitenrestaurants zonder toeslag (Oceania heeft volgens velen de beste keuken op zee). In diverse havens is er een gratis shuttlebus naar het centrum.

Info:www.oceaniacruises.com


Princess Cruises

Een van de bekendste namen in de cruisewereld, Princess Cruises, is gevestigd in Santa Clarita, California, maar de ‘maatschappelijke zetel’ bevindt zich in Bermuda. Sinds 2003 maakt de rederij deel uit van het grootste cruisebedrijf ter wereld: Carnival Corporation & plc.

Princess begon in 1965 met één enkel schip dat cruises vanuit Los Angeles naar de Mexicaanse Riviera maakte. Vandaag is de rederij uitgegroeid tot de derde grootste cruisemaatschappij ter wereld, bekend om haar innovatieve schepen, een breed aanbod aan faciliteiten en een uitzonderlijke service. Het karakter van deze rederij laat zich het best omschrijven als kwalitatief modern cruisen met een vleugje nostalgie.

Princess Cruises werd in 1977 wereldberoemd toen de televisieserie ‘The Love Boat’ ons liet kennismaken met het (fel geromantiseerde) leven aan boord van een cruiseschip. De meeste opnamen werden gemaakt op de toenmalige Pacific Princess die inmiddels niet meer vaart (dus niet op de huidige Pacific Princess).

In de jaren 80 introduceerde Princess het concept van de betaalbare veranda, waardoor deze luxe niet enkel meer was weggelegd voor gasten in een suite. Andere Princess-innovaties zijn de eerste trouwkapel voor bruiloften op zee, de unieke Times Square-stijl Movies Under the Stars waar je buiten op het dek bij het zwembad films kunt bekijken en The Sanctuary, een oase van rust alleen voor volwassenen.

Princess biedt meer dan 150 verschillende routes, met meer dan 300 havens en bestemmingen over de hele wereld.

De Princess-vloot bestaat momenteel uit 18 schepen van verschillende formaten en voorzieningen.  Sommige schepen bieden plaats aan meer dan 3.000 passagiers, andere aan nog geen 700. Voor elke voorkeur en voor elk budget is er een hut op een schip van Princess Cruises.   

De grootste schepen van de lijn zijn Regal Princess (2014), Royal Princess (2013) Caribbean Princess (2004), Crown Princess (2006), Diamond Princess (2004), Emerald Princess (2007), Golden Princess (2001), Grand Princess (1998), Ruby Princess (2008 ), Sapphire Princess (2004), en de Star Princess (2002).

Middelgrote schepen zijn de Coral Princess (2003), Dawn Princess (1997), Island Princess (2003), Sea Princess (1998) en Sun Princess (1995).

De kleine schepen, voor een meer intieme cruise-ervaring, zijn Pacific Princess (1999) en Ocean Princess (1999).

Info: www.princess.com


Pullmantur Cruises

Pullmantur Cruises S.L., een onderdeel van reisorganisatie Pullmantur, heeft haar hoofdzetel in Madrid. Sinds 2006 behoort het bedrijf tot Royal Caribbean Cruises Ltd.

Pullmantur richt zich vooral tot Spaanse reizigers, maar sommige cruises worden ook in andere landen aangeboden. Tijdens het (Europese) winterseizoen worden de schepen uitgeleend aan andere cruiserederijen zoals het Braziliaanse Viagens CVC.

Pullmantur Cruises is populair onder jongeren. Overal hoor je muziek, zelfs in de gangen naar de hutten is er achtergrondmuziek. De prijzen zijn zeer aantrekkelijk en alle reizen zijn op basis van ‘bijna all-inclusive’, wat wil zeggen dat naast alle maaltijden ook de meeste dranken zijn inbegrepen, zoals frisdrank, alcoholische dranken, wijn aan tafel en cocktails (met uitzondering van luxemerken).

Het diner wordt geserveerd in twee zittingen, naar Spaanse gewoonte wat later dan bij ons (om 20 uur en om 22 uur). Regelmatig worden heerlijke tapashapjes aangeboden. Hoewel de bemanning het Engels machtig is, is Spaans de hoofdtaal aan boord.

Pullmantur beschikt over vijf schepen van verschillende afmetingen, waarvan de kleinste plaats biedt aan 1.000 en de grootste aan 2.700 passagiers.

Schepen: MS Sovereign, MS Zenith, MS Monarch, MS Horizon.

Info: www.pullmantur.es/en


Regent Seven Seas Cruises

Regent Seven Seas Cruises (RSSC) is, net als nogal wat andere cruiserederijen, gevestigd in Miami, Florida. Het bedrijf biedt luxueuze all-inclusivecruises aan met kleinere schepen (maximum 700 passagiers). Aan boord van Regent zijn drankjes, wijnen en andere alcoholische dranken, fooien, de minibar in de suite die dagelijks wordt aangevuld, 24-uurs roomservice, de specialiteitenrestaurants en zelfs de excursies bij de cruiseprijs begrepen.

De suites – gewone kajuiten heb je hier niet – zijn bijna allemaal voorzien van een balkon en hebben een minimumoppervlakte van 28 m². Een Master Suite meet 186 m². Ook de gemeenschappelijke ruimtes zoals lounges en restaurants zijn zeer ruim bemeten.

Op culinair gebied is alleen het allerfijnste goed genoeg. Met 1 bemanningslid per 1,5 passagier ligt het servicegehalte nog hoger dan op de doorsnee-cruiseschepen.

Met 490 passagiers op de Seven Seas Navigator en 700 op de Mariner en de Voyager ervaar je een zee aan ruimte.

De vaarroutes gaan langsheen vele culturele plaatsen en pittoreske haventjes waar je het voordeel van een kleiner cruiseschip kan ervaren.

De prijs bij Regent Seven Seas Cruises ligt hoger dan bij klassieke cruiserederijen, maar als je alles in rekening neemt (excursies, dranken, fooien, specialiteitenrestaurants…) is Regent Seven Seas Cruises eigenlijk niet zo duur.

Info: www.rssc.com


Royal Caribbean International

Royal Caribbean International is een Amerikaanse cruiserederij met hoofdzetel in Miami, Florida. Het bedrijf bestaat sinds 1968 en heeft op dit ogenblik 25 schepen in dienst, waarvan elke naam eindigt op ‘of the Seas’. Het is daarmee de tweede grootste cruisemaatschappij ter wereld. Royal Caribbean exploiteert ook twee ‘island resorts’ die particulier eigendom zijn en die als halte worden gebruikt op sommige routes in het Caraïbische gebied en de Bahama's.

De naam verwijst naar de Caraïben, waar de rederij bijzonder actief is, maar het aanbod van Royal Caribbean is heel veel ruimer, met meer dan 270 bestemmingen in 72 landen, op 6 continenten.

De laatste jaren komt de rederij vaak in het nieuws doordat ze één na één de grootste cruiseschepen ter wereld introduceert: de Oasis, de Allure en de Harmony of the Seas (met 5.498 gasten in 2.747 hutten). Dit laatste is het derde schip in de Oasis-klasse dat bol staat van revolutionaire ontwerpen en nooit eerder op zee geïntroduceerde elementen, zoals bijvoorbeeld een kopie van Central Park met meer dan 12.000 levende bomen en planten.

Het Dynamic Dining-principe biedt gasten de mogelijkheid om te dineren in diverse mondaine en gratis restaurants wanneer en met wie zij dat willen. Gasten die een meer traditionele manier van dineren zoeken, worden op hun wenken bediend met het zogenaamde Dynamic Dining Classic, waarbij er op een vast tijdstip met een vast tafelgezelschap en behoud van de eigen ober tussen de diverse restaurants wordt geroteerd.

Schepen:

Oasis-klasse: Allure of the Seas, Oasis of the Seas, Harmony of the Seas

Quantum-klasse: Quantum of the Seas, Anthem of the Seas, Ovation of the Seas

Freedom-klasse: Freedom of the Seas, Liberty of the Seas, Independence of the Seas

Voyager-klasse: Voyager of the Seas, Explorer of the Seas, Adventure of the Seas, Navigator of the Seas, Mariner of the Seas

Radiance-klasse: Radiance of the Seas, Brilliance of the Seas, Serenade of the Seas, Jewel of the Seas

Vision-klasse: Legend of the Seas, Splendour of the Seas, Grandeur of the Seas, Rhapsody of the Seas, Enchantment of the Seas, Vision of the Seas

Sovereign-klasse: Majesty of the Seas

Tip: Royal Carribean is zeker een aanrader voor een betaalbare eerste cruise.

Info: www.www.royalcaribbean.com


Seabourn

Seabourn Cruise Line is een ‘luxury’ cruiserederij met hoofdzetel in Seattle. De rederij werd in 1986 opgericht door enkele Noorse investeerders, maar kwam na een aantal moeilijke jaren in 2001 in handen van Carnival Corporation, het grootste cruisebedrijf ter wereld, dat ook eigenaar is van onder meer Holland America Line, Princess Cruises, Carnival Cruises, Cunard Line, Costa Cruises, P&O Cruises en AIDA Cruises.

Seabourn wil de klant aanspreken die in een vijfsterrenhotel de beste kamer reserveert. Het peil van de gastronomie en de persoonlijke service aan boord ligt dan ook even hoog als in de beste hotels en restaurants aan land. De sfeer is ongedwongen en ontspannen, alsof je op een groot privéjacht vertoeft. 

Seabourn heeft in de cruisewereld een grote naam, terwijl het toch maar 3 schepen bezit: de Seabourn Odyssey, de Seabourn Sojourn en de Seabourn Quest, elk voor maximum 450 passagiers.

De suites zijn erg ruim en uiteraard voorzien van alle luxe en comfort. Aan boord van Seabourn zijn alle non-alcoholische en geselecteerde alcoholische dranken inbegrepen in de prijs, evenals de fooien. Uniek bij Seabourn zijn de mogelijkheden op het gebied van watersport: je kan direct vanaf het watersportplatform kanoën, waterfietsen, kajakken of snorkelen.

Seabourn maakt cruises over de hele wereld. Doordat de cruiseschepen wat kleiner zijn, biedt deze rederij de mogelijkheid om aan te meren in de meest pittoreske havens.

Info: www.seabourn.com


SeaDream Yacht Club

SeaDream gebruikt de slogan ‘It's yachting, not cruising’. Met slechts 56 kajuiten – uitsluitend ‘outside staterooms’, geen binnenhutten dus – behoren de twee schepen (SeaDream I en SeaDream II) tot de kleinste in de vaart. Door deze kleinschaligheid kunnen de jachten op plaatsen komen waar andere schepen niet kunnen aanleggen, dikwijls pal in het centrum van de bestemming.

Elk van de suites beschikt over een aparte slaapplaats (gescheiden door een gordijn), een salon met minibar, bureau, tv, dvd- en cd-speler, en een badkamer met wc, lavabo, massagedouche en verzorgingsproducten van Bulgari. Je kan ook overnachten onder de sterrenhemel, op de teakhouten dekken. 

Met bijna één bemanningslid voor één passagier is de gepersonaliseerde service van de ultraluxueuze jachten van een uitermate hoog niveau. Ook de gastronomie is buitengewoon. SeaDream Yacht Club krijgt regelmatig de hoogste score voor de culinaire beleving in de categorie kleine schepen.

Bij SeaDream zijn maaltijden, dranken en fooien inbegrepen. Ook van de vele watersportfaciliteiten (jetski, kajak, een Zodiac-motorboot…) kan je gebruik maken zonder extra kosten. 

Info: www.seadreamyachtclub.com

Een reportage over een cruise met de SeaDream I vind je hier >>>


Silversea Cruises

Deze rederij werd opgericht in 1994, door Antonio Lefebvre d’Ovidio, een Italiaanse professor in zeerecht, en geldt sindsdien als zowat de standaard voor super-de-luxecruisen. Silversea Cruises beschikt over 9 kleinere schepen, voor 100 tot maximum 540 gasten. Het is een van de laatste cruiserederijen die nog in privébezit is. De thuisbasis is Monaco.

In 2008 introduceerde Silversea ‘expedition cruising’ met de bedoeling tot dan toe nauwelijks bezochte regio’s te ontdekken: onbekende eilanden in Oceanië en AzIë, de oostkusten van Rusland, Zuid-Amerika, Antarctica, Australië, West-Afrika, de Noordkaap… Sommige van deze routes worden door geen enkele andere rederij gevaren.

Silversea combineert luxe en kwaliteit met de romantiek van authentiek zeereizen. Alle kajuiten hebben zeezicht, de meeste hebben ook een veranda.

Silversea biedt échte all-inclusivereizen aan: ook dranken en fooien zijn in de prijs inbegrepen.

Schepen: Silver Cloud, SilverWind, Silver Shadow, Silver Explorer, Silver Muse, Silver Whisper, Silver Spirit, Silver Galapagos, Silver Discoverer, Cloud Expedition.

Info: www.silversea.com


Star Clippers

Geïnspireerd door de gracieuze negentiende-eeuwse zeilschepen liet de Zweedse zakenman Michael Krafft in 1989 op de scheepswerven van Langerbrugge de Star Clipper en de Star Flyer bouwen, twee viermasters, telkens voor 170 passagiers en 70 bemanningsleden. Het zijn mooie, authentieke klippers met veel glanzend gevernist teakhout, koper en mahoniehouten bekleding in de kajuit. In 2000 volgde de Royal Clipper, wereldwijd het grootste vijfmast-zeilschip (134 meter lang) dat plaats biedt aan 227 passagiers en 106 bemanningsleden. Op het bijna 2.000 m² open teakhouten dek zijn er drie zwembaden. Aan boord is ook een marina-platform dat op zee kan worden gelaten voor diverse watersporten.

De schepen zijn groot genoeg om superieure kwaliteit te bieden en klein genoeg om pittoreske havens binnen te varen. Met hun ruime teakhouten dekken en informele diners wekken ze de sfeer van een privézeiljacht op.

Ook uniek is de mogelijkheid om doorheen glazen patrijspoorten onder water het onderwaterleven te bekijken. 

Star Clippers biedt cruises aan in het Caraïbisch Gebied (nu ook met Cuba), het Panamakanaal, de Middellandse Zee, de Adriatische kusten en de Egeïsche Zee. Nieuw sinds de winter van 2016-2017 is Azië. De Aziëcruises van Star Clippers vinden plaats tussen Singapore en Phuket in Thailand.

Info: www.starclippers.com





TUI Cruises

Deze in ons land nog niet zo bekende rederij werd opgericht in 2008 door de Duitse touroperator en reisorganisatie TUI in samenwerking met Royal Caribbean Cruises. De hoofdzetel is gevestigd in Hamburg maar de schepen varen onder Panamese vlag.

Alle cruises worden aangeboden als ‘Premium Alles Inklusive Ohne Aufpreis’, wat betekent dat fooien en (de meeste) dranken in de prijs inbegrepen zijn.

Bij TUI Cruises kan je (net als bij Norwegian) gaaan eten waar en wanneer je wil, je moet niet reserveren.

Opvallend: alle kajuiten zijn voorzien van een Nespresso koffiemachine.

Belangrijk om weten: de voertaal aan boord is Duits en er zijn dus steeds heel veel Duitse passagiers.

Schepen: Mein Schiff 1, 2, 3, 4, 5 en 6, voor 1.912 tot 2.534 passagiers.

Info: https://tuicruises.com





Windstar Cruises

Windstar Cruises behoort tot Holland America Line en maakt bijgevolg deel uit van de Carnival Corporation Group. De rederij beschikt over drie identieke schepen met de uitstraling van een klassiek zeilschip: Wind Star, Wind Song en Wind Spirit.

De schepen hebben vier of vijf masten van soms meer dan 50 meter hoog, elk met reusachtige zeilen die automatisch worden bediend. Een computer controleert permanent windrichting en windkracht en zorgt ervoor dat het schip nooit meer dan 6 graden overhelt. De zeilen kunnen in minder dan 2 minuten opgerold worden, zonder dat er ook maar één matroos aan te pas komt.

De Windstar-zeilschepen kunnen respectievelijk 148 en 312 gasten meenemen en zijn dus klein genoeg om kleinere en pittoreske havens aan te doen. Typisch voor deze schepen is het uitklapbare watersportplatform, aan de achterzijde van het schip, vanwaar je diverse watersporten kan beoefenen. De schepen beschikken over een of twee zwembaden en diverse zonnedekken.

Tip: dit is niet echt de beste keuze voor een cruise met kinderen. De minimumleeftijd is 8 jaar, en de schepen zijn niet op kinderen ingesteld: er zijn geen kinderfaciliteiten. Alle passagiers jonger dan 21 jaar moeten zelfs zijn vergezeld door iemand die 25 jaar of ouder is.

Info: www.windstarcruises.com



Home >      Cruisetips >     Cruiseroutes >      Rederijen en schepen >      Riviercruises >         Reportages >       Nieuws >



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

copyright cruisetips.be