MSC Grandiosa: big is beautiful

Een groot(s) schip met een kleine impact op het milieu


Cruisetips.be mocht tijdens de ‘inhuldigingsperiode’ al even meevaren met de MSC Grandiosa, het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises. Dit is een prachtig schip, heel innovatief, fraai ingericht, met schitterende shows, entertainment van vroeg tot laat, en lekker eten en drinken, maar daarop komen we later terug. In deze cruisekritische tijden keken we vooral naar de milieu-impact van dit grote schip.

 

Vooraf.

De recente hetze tegen cruiseschepen moet eerst wel even in het juiste perspectief geplaatst worden. Zo is bewezen dat de mode- en kledingindustrie meer vervuilt dan de hele transport- en scheepvaartsector samen. Die laatste sector omvat 300 cruiseschepen tegenover 70.000 vrachtschepen. De kritiek op cruiseschepen een beetje relativeren mag dus wel.

 



MSC heeft altijd al het grootst mogelijke respect aan de dag gelegd voor de zee, de levensbron van onze planeet en van het bedrijf zelf. De familie Aponte, eigenaar van MSC, leeft immers al honderden jaren van de zee: eerst met het vervoer van mensen en goederen met zeilboten, dan als rederij met vrachtschepen, en sinds 2003 ook als cruiserederij. MSC Cruises voert een heel milieubewust beleid en blijft voortdurend op zoek naar mogelijke verbeteringen, door middel van innovatieve systemen en technieken die de impact van de activiteiten tijdens een cruise, zowel aan boord als aan land, minimaliseren.

De MSC Grandiosa zet hierin de standaard voor de toekomst. Het schip voldoet dan ook ruim aan de strengste milieunormen ter wereld, opgesteld door de International Maritime Organistation (IMO).

 

Het nieuwste schip van MSC Cruises is onder meer uitgerust met de volgende milieuvriendelijke toepassingen.

 

Verbetering van de luchtkwaliteit door minder emissie en meer zuivering


Hybrid Exhaust Gas Cleaning System (EGCS)

Deze installatie zuivert de uitstoot van de verbrandingsgassen via een gesloten lussysteem, waardoor de uitstoot van zwaveloxide (SOx) met 98% vermindert.

Tegen eind 2019 zullen 11 van de 17 cruiseschepen van MSC uitgerust zijn met dergelijke zuiveringsinstallaties, tegen eind 2021 alle 17 de schepen.

 



Walstroomaansluiting (Shore power)

Terwijl de MSC Grandiosa is aangemeerd, kan het schip volledig worden aangesloten op het lokale elektriciteitsnet, zodat de motoren kunnen worden uitgeschakeld en er geen uitstoot is.

Let wel, nog maar enkele cruisehavens zijn hierop voorzien, want een cruiseschip heeft 10 megawatt nodig om alle boordactiviteiten draaiende te kunnen houden. Dat is 10 keer meer dan wat een vrachtschip nodig heeft.

Elk schip van MSC Cruises dat vanaf 2017 in gebruik is genomen, heeft zo’n walstroomaansluiting. De bedoeling is om die technologie ook op oudere schepen te installeren, zodra de elektriciteitsvoorziening op grotere schaal beschikbaar wordt in cruisehavens.

 


Selective Catalyc Reduction System (SCRS)

SCRS is een geavanceerd uitlaatgascirculatiesysteem dat de uitstoot van stikstofoxide (NOx) met 90% vermindert.

Alle nieuwe schepen van MSC krijgen een dergelijke installatie, de bestaande schepen als ze gerenoveerd worden.






Minder energieverbruik

 

Energiebesparende ontwerpen

Van de eerste lijn die de tekenaar zet bij het ontwerpen van een nieuw schip tot de laatste lamp die ingedraaid wordt, is energie-efficiëntie een must.

Alleen al door een energieverstandig design van de romp en van het schip als geheel, verbruikt de MSC Grandiosa 28% minder brandstof dan de vorige klasse MSC Cruises-schepen (de Fantasiaklasse). Dat betekent een vermindering van 255 kg CO2 per gast per cruise.

 

Hydrodynamica

De MSC Grandiosa is uitgerust met de laatste generatie azipod®. Dat is een speciale scheepsschroef die in een behuizing (pod) onder het schip zit, en die ervoor zorgt dat het schip beter manoeuvreerbaar is, en dat de voortstuwing minder brandstof verbruikt en dus minder uitstoot produceert.

De motoren maken tevens veel minder lawaai dan die van oudere schepen.

 

Vuilafstotende rompverven

De romp van de MSC Grandiosa is - net als die van de andere schepen van MSC Cruises - gecoat met speciale milieuvriendelijke verven die de groei van zeeschelpen, algen en andere organismen op de romp belemmeren. Zo wordt de weerstand in het water fors verminderd, waardoor minder energie nodig is tijdens het varen.

 

Trimoptimalisatie

De trim is de helling van het schip in de lengte. Als een schip vooraan te diep in het water ligt, of niet diep genoeg, beïnvloedt dat niet alleen de stabiliteit, maar ook het brandstofverbruik.

Een trimoptimalisatie is een softwareapplicatie om de trim op te volgen en te optimaliseren. De technologie zorgt voor een optimale ligging van het schip, vermindert het brandstofverbruik met 2 tot 4% en verhoogt het comfortgevoel van de passagiers.

Ook het aanpassen van de snelheid aan de specifieke weersomstandigheden en het zo efficiënt mogelijk uitstippelen van de cruiseroutes helpen het brandstofverbruik beperken.

 

Een slim verwarmings-, ventilatie- en aircosysteem (HVAC).

Twee gesloten systemen, één op hoge en één op lage temperatuur, recupereren de warmte vanuit de wasruimte en de machinekamers, en gebruiken de energie om de zwembaden en andere delen van het schip te verwarmen of af te koelen.

 

Energiebesparende ledverlichting

Net als de andere schepen van MSC Cruises is de MSC Grandiosa uitsluitend uitgerust met energie-efficiënte led- en tl-verlichting.


Waterverbruik,-besparing en -zuivering

De stelregel is dat MSC Cruises-schepen in principe geen water bijtanken in de havens of van plaatselijke bewoners.  

 

Geavanceerde systemen voor afvalwaterzuivering en verwerking van ballastwater

MSC Cruises begon al in 2008 met het plaatsen van geavanceerde waterzuiveringssystemen (Advanced Wastewater Treatment Systems –AWTS) op zijn schepen. Die zetten afvalwater om in water dat bijna even zuiver is als kraanwater vooraleer ze het water lozen in de zee. De kwaliteit van het gezuiverde afvalwater ligt hoger dan de eisen die in vele havensteden ter wereld worden gehanteerd.

Water met een olielaag of met resten van schoonmaakmiddelen wordt nooit in de zee geloosd, maar altijd aan land afgezet.

 


Geavanceerd afvalbeheer

De MSC Grandiosa beschikt, net als de andere schepen van MSC Cruises, over een uitgebreid en weldoordacht systeem en installaties die afval dat over het hele schip geproduceerd wordt, reduceren, recycleren en indien mogelijk opnieuw gebruiken. Alle bemanningsleden zijn getraind om afval te sorteren en dit in containers van de juiste categorie te deponeren.

Het is – ook de passagiers – niet toegestaan om welk soort afval dan ook in zee te gooien. Mensen die dit toch doen, riskeren disciplinaire maatregelen en kunnen van boord worden gestuurd of zelfs vervolgd.

 




ZERO-emission blijft het streefdoel

Nieuwe methodes, technieken en innovatieve installaties om het milieu in de toekomst nog beter te beschermen worden door MSC Cruises onderzocht en ontwikkeld om zowel op de huidige als de nieuwe schepen te worden toegepast.

 

LNG en brandstofcellen

MSC Cruises investeert 5 miljard euro in 5 LNG-aangedreven schepen in de nieuwe World Class, die binnen enkele jaren in de vaart zullen komen. LNG, Liquefied Natural Gas, is een natuurlijk vloeibaar gas dat, in vergelijking tot de brandstof die standaard op zee wordt gebruikt, 99% minder zwaveloxide uitstoot en 85% minder stikstofoxide. Het haalt ook het overgrote deel fijnstof uit de uitlaatsystemen.

Het eerste schip van MSC Cruises dat op LNG zal varen, de MSC Europa, komt in 2022 in gebruik. Andere schepen volgen in 2023, 2024, 2025 en 2027.

Er stellen zich nog wel enkele problemen. Ten eerste is LNG nog lang niet overal in voldoende hoeveelheden beschikbaar, maar daaraan wordt gewerkt. Ten tweede is er het feit dat de oudere cruiseschepen niet kunnen aangepast worden om ook op LNG te varen, omdat voor die brandstof tanks nodig zijn die drie maal groter zijn dan de huidige. Dat is dus technisch niet haalbaar.

 

Nog verder in de toekomst zouden cruiseschepen op brandstofcellen kunnen varen, een techniek die ook in de bouwsector aan het doorbreken is.

Maar dat is voorlopig nog een verre droom.

 


Home >      Cruisetips >     Cruiseroutes >      Rederijen en schepen >      Riviercruises >         Reportages >       Nieuws >



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

copyright cruisetips.be