MSC Euribia, Norwegian Aqua, Royal Caribbean Icon of the Seas ...


Redactie Cruisetips.be, januari 2024

Het nieuwe grootste cruiseschip: de Icon of the Seas’ van Royal Caribbean


Je kon er begin dit jaar (2024) niet naast kijken: de wereldwijde media-aandacht voor de doop (door voetballer Lionel Messi) en de eerste reis van de Icon of the Seas van Royal Caribbean International, het nieuwe grootste cruiseschip ter wereld.

De Icon is 365 meter lang en heeft 20 dekken. Voor wie nog nooit een cruise gemaakt heeft kan dat gigantisch lijken, maar zo heel veel groter dan andere recente megacruiseschepen is dat niet. De Costa Toscana en de MSC Euribia, waarmee we het laatste jaar een cruise maakten, hebben een lengte van 336 en 337 meter en respectievelijk 20 en 18 dekken. De Wonder of the Seas, ook van Royal Caribbean, is 362 meter.

 

Met bijna 10.000 mensen aan boord (7.600 passagiers en 2.350 bemanningsleden) is dit natuurlijk wel een kleine varende stad. En met 40 restaurants, cafés, bars en lounges, zeven zwembaden, 9 bubbelbaden en volgens de rederij het grootste waterpark op zee is de Icon of the Seas een enorm pretpark/vakantieresort. Elk type vakantieganger zal op dit schip zijn of haar ultieme vakantie kunnen beleven, belooft Royal Caribbean International.

 

Heel veel amusement en entertainment

Op dit schip zijn er acht Neighborhoods met specifieke thema’s en een uitgebreid aanbod aan activiteiten en live entertainment voor alle leeftijden.

Het Central Park is een ruim binnenplein met plantsoenen en verticale tuinen. Thrill Island is vooral een waterpark, met zes glijbanen en de Crown’s Edge, een hoog touwenparcours, met skywal en hindernisbaan. Chill Island is een zwembadencomplex, de Surfside is er voor families met kleine kinderen en in The Hideaway is er een strandgevoel en vind je een infinitypool.

Het meest opvallend is zeker de Aquadome. Dat is een grote koepel aan de voorkant van het schip, van waaruit je overdag een panoramisch uitzicht hebt op zee, nu en dan onderbroken door een bijna 17 meter hoge waterval. s Avonds verandert dit in een overdekte entertainmentruimte met restaurants, bars, theatervoorstellingen en watershows. Ten slotte heb je nog de Royal Promenade, al bekend van vroeger Royal Caribbean-schepen en de exclusieve Suite Neighborhood.

Ook bekende Royal Caribbean-installaties zoals de klimmuur, de FlowRider surfsimulator en een minigolfbaan zijn op de Icon of the Seas aanwezig.


Duur, maar toch snel uitverkocht

Als je een nu een cruise van 1 week wil boeken met dit schip, kost je dat (bv. bij Cruisewinkel) 1.788 euro per persoon, in een binnenkajuit. Daar moet je dan nog de fooien en een drankenpakket bijrekenen. Helemaal niet goedkoop dus. Naar onze mening zelfs veel te duur. Maar bij nieuwe cruiseschepen liggen de prijzen in het begin altijd een stuk hoger. En de Icon of the Seas blijkt, volgens Royal Caribbean, het bestverkochte product dat ze in de geschiedenis van de rederij hebben gelanceerd.


Het eerste LNG-schip van Royal Caribbean International

Heel wat andere cruiserederijen waren hen al voor, maar voor Royal Caribbean is de Icon of the Seas het eerste schip van dat vaart op LNG* én is uitgerust met brandstofceltechnologie. Het beschikt ook over een walstroomaansluiting, waardoor in de daartoe uitgeruste havens de motoren niet moeten draaien. De Icon is ook uitgerust met een geavanceerd systeem voor de terugwinning van afvalwarmte en met een ingenieuze technologie waarbij onder water miljoenen  luchtbelletjes langs de romp worden geblazen. Daardoor wordt de weerstand van het water en zodoende het brandstofverbruik verminderd.

 

*Is varen op LNG echt zoveel milieuvriendelijker?

Royal Carribean legt er de nadruk op dat de Icon of the Seas aangedreven wordt door 6 dualfuel-motoren, die werken op vloeibaar gas (LNG, liquified natural gas). En dat zou momenteel de minst vervuilende brandstof voor schepen zijn. Ook andere cruiserederijen en de overkoepelende organisatie CLIA (Cruise Lines International Association) stellen dat er door het gebruik van LNG minder broeikasgassen in de lucht komen.

 

Maar steeds meer experts betwisten dat standpunt. Ook het Nederlandse consumentenprogramma “Wat houdt ons tegen” had het daar uitgebreid over in de uitzending van 19 november 2023 (“Cruiseschepen aan de ketting?”).

Want wat blijkt?

LNG stoot inderdaad minder CO2 uit dan klassieke fossiele brandstoffen, maar er is wel een grotere uitstoot van methaan. En methaan is een broeikasgas dat in de atmosfeer 80 keer meer warmte vasthoudt dan CO2, over een periode van 20 jaar. LNG zou dus niet milieuvriendelijker maar juist meer vervuilend zijn.

Volgens de CLIA zou op nog langere termijn, over 100 jaar of meer bekeken, methaan toch een betere keuze zijn. Maar die termijn is gezien de huidige urgente klimaatproblemen, toch wat té lang om er rekening mee te houden.





MSC Euribia: al het 19de schip van MSC Cruises dat door Sophia Loren gedoopt werd

De doopceremonie van het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises, de MSC Euribia, vond plaats op 8 juni 2023 in Kopenhagen. MSC Cruises nodigde hiervoor talrijke gasten uit: hoogwaardigheidsbekleders uit de stad en de regio, belangrijke reispartners, internationale media (waaronder de redactie van Cruisetips.be) en tal van bekende namen, met in de eerste plaats Hollywoodster en Oscar-winnares Sophia Loren. De Italiaanse actrice (geboortejaar 1934) heeft een langdurige persoonlijke relatie met de cruisemaatschappij en speelde voor de 19de keer de rol van meter.


Ecologisch en hypermodern

De MSC Euribia is het tweede schip van MSC Cruises dat wordt aangedreven door LNG. Het schip is ook uitgerust met hypermoderne milieuvriendelijke technologieën zoals geavanceerde faciliteiten voor afvalwaterbehandeling, afvalbeheer, energie-efficiënte functies en walstroomverbindingen (om nul-emissie mogelijk te maken in havens waar walstroom

beschikbaar is).

 

Meer hierover lees je in ons interview met de ceo van MSC Cruises Benelux Frank Van Den Steen >>>, en in ons artikel: MSC Euribia: onze Top 15 >>>

 

De MSC Euribia symboliseert de grote inzet van de rederij voor de bescherming van de oceanen. Daarom werd Kopenhagen gekozen als locatie voor de lancering: die stad heeft niet alleen een rijk maritiem verleden, Denemarken is ook een land met een groot respect voor de zee en een focus op duurzaamheid.

Het opvallend fresco (zie foto bovenaan) op de romp van het schip verzinnebeeldt het engagement van MSC Cruises voor de bescherming en het behoud van het complexe mariene ecosysteem.

De naam van het schip verwijst naar de oude godin Eurybia die de wind, het weer en de sterrenbeelden gebruikte om de zeeën te beheersen.

 

Uitgebreide en gevarieerde voorzieningen aan boord

De passagiers kunnen genieten van een uitgebreide verscheidenheid aan voorzieningen en entertainment.

Het kloppende hart van de MSC Euribia is de (al van andere MSC-schepen bekende) Promenade met een indrukwekkende led-skydome en een uitgelezen keuze aan boetieks, restaurants, bars... (op het schip zijn er maar liefst 21 bars en lounges).

 

Het theater telt 954 zitplaatsen en biedt elke avond live entertainment. Verder zijn er 5 zwembaden en een riant  AquaPark rond het thema ‘koraal’. En in het MSC Foundation Centre kunnen kinderen deelnemen aan educatieve spelletjes over het milieu.

 

Meer over de MSC Euribia lees je hier >>>




Redactie Cruisetips.be, januari 2024

Norwegian Aqua krijgt een waterglijbaan van liefst 3 verdiepingen!

Norwegian Cruise Line laat zes grotere schepen bouwen die alle zullen behoren tot de Prima-klasse. Het eerste schip uit die reeks, de Norwegian Prima werd door popster Katy Perry al in augustus 2022 in Reykjavik gedoopt. Het tweede schip, de Norwegian Viva, kwam in 2023 in de vaart. En in 2025 zal je met de Norwegian Aqua kunnen cruisen, het eerste schip in de Prima Plus-klasse. De Aqua wordt ongeveer 10% groter dan de Viva en zal plaats bieden aan zo’n 3.570 passagiers. Norwegian belooft dat dit schip het hoogste aantal bemanningsleden krijgt in verhouding tot het aantal passagiers van alle cruiseschepen ter wereld.


De schepen van Norwegian zijn bekend om hun mooie boegschilderingen. Voor de Aqua heeft straatkunstenares Allison Hueman (de eerste vrouw die daarvoor gecontacteerd werd) die ontworpen. Ze maakte eerder al ontwerpen voor Nike, L’Oreal en Google.

Het ontwerp heet “Where the Sky Meets the Sea”, is samengesteld door Goldman Global Arts en is een combinatie van abstracte en figuratieve tekeningen van de zee, de lucht en oude godinnen.

 

Op de Norwegian Aqua zal er geen kartbaan zijn, zoals op vorige cruiseschepen van de rederij, maar wel een enorme waterglijbaan over een hoogte van liefst drie verdiepingen, met twee parcoursen rondom de schouw van het schip: de Aqua Slidecoaster.

Ook nieuw is het digitaal sportcomplex Glow Court, dat onder meer een interactieve LED-vloer krijgt. ’s Avonds verandert de Glow Court in een nachtclub.

 

De Norwegian Aqua wordt gebouwd door de Italiaanse scheepsbouwer Financieri en wordt het 20ste schip van Norwegian Cruise Line.

 

Je kan nu al reserveren voor de Norwegian Aqua, voor 7-daagse cruises die in 2025 vertrekken vanuit Port Canaveral. Voor wie van grote pretparken houdt, lijkt dit ons een mooie opportuniteit.

 

Meer info: www.ncl.co

Home >      Cruisetips >     Cruiseroutes >      Rederijen en schepen >      Riviercruises >        Reportages >        Nieuws >



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

copyright cruisetips.be