Een weekje op de Middellandse Zee

met de Costa Toscana

Tijdens de tweede week van de paasvakantie 2023 maakten we een cruise op de Middellandse Zee met onze kleinkinderen Baziel en Mon. Vorig jaar hadden we in dezelfde periode ook al een cruise gepland, maar toen mochten we niet inschepen op de MSC Grandiosa wegens een vals-positieve covid-test. Daardoor kozen we dit keer een schip van Costa Cruises, de Costa Toscana, een van de nieuwe supergrote schepen van die rederij.

De Costa Toscana, met een lengte van 337 meter, een breedte van 40 meter, 20 verdiepingen hoog en tot 6.552 passagiers aan boord, is het grootste cruiseschip waarop we al waren (hiervoor was dat, in 2019, de MSC Grandiosa met een lengte van 331 meter en maximaal 6.334 passagiers).


Geïnspireerd door Toscaanse steden

Toscane (in het Italiaans Toscana) is een van de populairste (vakantie)regio's in Italië en dit schip moet een eerbetoon zijn aan het landschap, de geschiedenis, de cultuur en de culinaire traditie van die regio.

De 20 dekken van de Costa Toscana zijn vernoemd naar bekende en minder bekende steden in Toscane: Pienza, Montepulciano, Bolgheri, Siena, Volterra, San Gimminiano, Arezzo, Livorno, Pisa, Lucca, Viareggio enzovoort. Die dekken en de inrichting van de kajuiten weerspiegelen de cultuur en de geschiedenis van de steden waarnaar ze genoemd zijn.


Superlekker eten

Aan boord van de Costa Toscana zijn er 11 restaurants waaronder enkele met menu’s van sterrenchefs. Costa Cruises heeft een overeenkomst gesloten met chef-koks Bruno Barbieri, Hélène Darroze en Ángel Leónto om 'Destination Dishes' te creëren op basis van lokale recepten uit de plaatsen die door hun schepen worden bezocht. In het restaurant Archipelago kan je genieten van drie menu's, elk ontworpen door een van de drie chefs, maar ook in de andere restaurants – wij aten in L’Argentario - staan dagelijks recepten van één van die chefs op het menu.

Ook in het buffetrestaurant is het eten echt lekker en de keuze heel uitgebreid, maar hamburgers met frieten of pizza’s kan je daar niet krijgen. Die vind je wel op een ander dek, maar dan tegen betaling. Ook gratis ijsjes moet je niet verwachten.

Wat wij wel een pluspunt vinden: er is geen zelfbediening meer in het buffetrestaurant. Je moet aanduiden en uitleggen wat je wil en dan wordt dat je op een bord aangereikt. Gulzigaards die veel te veel op hun bord scheppen zie je hierdoor niet meer en het valt op dat er veel minder eten moet weggegooid worden.

 

Veel shows, optredens en andere ontspanningsmogelijkheden

Het drie dekken hoge Colosseo is het atrium in het midden van het schip.

’s Avonds kan je hier genieten van afwisselende optredens en shows met veel ambiance. Ook in de Poltrona Frau Arena zijn er dagelijks dansers en zangers te bewonderen. En in een van de 19 bars en lounges vindt iedereen wel wat muziek naar zijn zin.

Er is ook een groot kindergedeelte, een ruime fitnesszaal (vanaf 16 jaar) en een uitgebreide wellnessruimte aan boord, diverse sportterreinen en - als we goed geteld hebben – 7 zwembaden en 6 jacuzzi’s. Een echt groot zwembad ontbreekt toch. Er zijn wel enorme glijbanen.

Uiteraard is er zoals op alle cruiseschepen een groot casino, maar een bibliotheek hebben we niet gevonden.


Wij vonden dit schip wat te groot en te druk en dan was het nog niet helemaal volgeboekt, we ramen dat er zo’n 5.000 passagiers waren. Maar met schoolgaande kinderen kan je alleen maar tijdens de vakanties op reis gaan en is de keuze dus beperkt.


 

PLUSPUNTEN

Heel lekker eten, heel mooi, proper en goed onderhouden schip, een buffet zonder zelfbediening.

In de douche is er een raam zodat je (toch in kajuiten met zeezicht) daar kan genieten van daglicht.

Onze kajuit had een heel groot terras. Dat is wel aangenaam als je met vier bent.

MINPUNTEN

Geen koelkastje in de kajuit.

Iets te weinig bergruimte voor 4 personen.

Er wordt wat te veel bespaard: geen boter bij de broodjes bij het diner, geen gratis frieten of pizza in de loop van de dag, ook geen gratis ijsjes, geen gedrukte menukaarten bij het diner ... Zelfs als je een drankenpakket koopt heb je maar recht op 1 flesje water per dag.


Het personeel moest dermate hard werken dat het geen minuut tijd had voor een babbeltje … Eigenlijk is er te weinig personeel in verhouding tot het aantal passagiers.





8 dagen met de Costa Toscana op de Middellandse Zee

Barcelona

We vlogen op zaterdag 8 april met Brussels Airlines naar Barcelona. Van de luchthaven namen we de Aerobus naar het centrum, halte Plaça de la Universitat, vanwaar we makkelijk te voet naar ons hotel konden wandelen. Grupotel Gravina is niet goedkoop maar wel een aanrader: goedgelegen en een uitstekend ontbijt.

Op zondag 9 april (Pasen) konden we zonder problemen inschepen op de Costa Toscana. Maandag was een zeedag, ideaal om het schip te verkennen. De kleinkinderen, die nog nooit op een cruiseschip geweest waren, keken hun ogen uit. En wij ook wel een beetje, dit is echt een heel groot schip.






Cagliari

De cruisehaven ligt hier niet echt ver van het centrum, maar er is toch een gratis shuttlebus tot de Piazza Matteotti. Achteraf bekeken waren we daar blij om, want Cagliari is heel heuvelachtig en dus vermoeiend om in rond te wandelen. Het oude gedeelte van de stad, dat Castello heet, ligt rond de top van een heuvel maar gelukkig is er een lift tot boven. Vandaar heb je een mooi uitzicht op de Golf van Cagliari.

Dit zou een mooie stad kunnen zijn, maar er zijn veel gebouwen waaraan momenteel gewerkt wordt (bijvoorbeeld op de Piazza Palazzo aan het Palazzo Viceregio) of die dringend moeten gerenoveerd worden. Een gedeelte van de stadsmuren is wel nog intact met onder meer twee torens uit de 11de eeuw: de Torre di San Pancrazio en Torre dell'Elefante.

In ieder geval: het bezoeken waard.



 

Napels

Op woensdag 12 april meerden we aan in Napels. De cruisehaven ligt daar op zo’n 15 minuten van het ‘hedendaagse’ centrum en op een klein halfuur van het Centro Storici. Beide gedeelten van de stad zijn het bezoeken waard. In het oude centrum is bijna ieder gebouw bewerkt met graffiti. In het modernere deel zijn de Piazza del Plebescito met het Palazzo Reale, het Teatro di San Carlo de Basilica en zeker de indrukwekkende winkelgalerij Galleria Umberto meer dan de moeite waard.

Vanaf het schip konden we de vulkaan Vesuvius zien liggen, waar aan de voet de ruïnes van Pompeï en Herculaneum liggen (die zagen we niet).

Eigenlijk een must in Napels, maar we zijn er niet geraakt omdat het te ver van de haven ligt: het Museo Archeologico Nazionale met 2 verdiepingen over Pompei.

 

Napels is een heel drukke stad, maar tegen onze verwachtingen in hebben we er ons nooit onveilig gevoeld.




Civitavecchia

Civitavecchia (‘oude stad’) staat bekend als ‘de haven van Rome’, maar de stad ligt wel 70 kilometer daarvandaan. Vanuit Civitavecchia maken de meeste cruisetoeristen een (dure) excursie naar Rome, maar wij boeken nooit excursies, we bezoeken altijd de stad waar het schip aanlegt.

Hier waren we al eerder, maar de haven is nu wat uitgebreid en er worden nu bussen ingelegd om de passagiers naar het centrum te brengen. Op een uur of twee heb je het belangrijkste wel gezien. Het tofste is eigenlijk nog de promenade langs de zee.

Het weer viel wat tegen, we waren tamelijk vlug weer aan boord.

De volgende keer proberen we misschien toch een uitstap naar Rome te maken, allicht met de trein.




Genua

Hier waren we al twee keer eerder. We vinden Genua een heel indrukwekkende stad.

Het is wel ruim een half uur wandelen van de cruisehaven tot het centrum.

Genua ligt vrij dicht bij de Alpen, daardoor is het er vaak wat frisser dan elders in de Middellandse Zee. De stad heeft de bijnaam La Superba, wat ‘De Trotse’ betekent.

Bekend als geboortestad van Columbus en Paganini, en door de ingestorte viaduct in 2018.

Wat je hier absoluut moet gaan bekijken is de Via Giuseppi Garribaldi (en eventueel het verlengde daarvan, de Via Balbi) met talrijke prachtige gebouwen die alle UNESCO werelderfgoed zijn.

Ook de Porto Antico, de oude haven, heringericht door architect Renzo Piano, met het Aquarium en Il Galeone Neptune, een (bijna) echt piratenschip en de ‘Bigo’, een soort hijskraanconstructie.

Eveneens het zien waard: de Piazza De Ferrari met een mooie fontein en het Palazzo Ducale, het Palazzo dell’Accademia Ligustica en het Teatro Carlo Felice.

 

Marseille

Hier zijn we niet van boord gegaan. Vorig jaar werden we daar op de kade gedropt omdat een van de kleinkinderen zogezegd covid had (wat niet waar bleek). Het toeval wilde dat we vanop het dek van ons schip, de MSC Grandiosa zagen liggen, het schip waar we vorig jaar van weggestuurd werden.

 

Zondag 16 april: BARCELONA

We konden tot kort voor de middag aan boord blijven, wat een meevaller was. Soms moet je al rond 9 uur van boord en als je vlucht dan pas in de late namiddag is, moet je je uren aan een stuk op de luchthaven zitten vervelen.

Een taxi van de cruise- naar de luchthaven kost 40 euro (vaste prijs).

Terugvlucht met Brussels Airlines. Op tijd.

 

Meer lezen over CRUISEN MET KINDEREN?

>>>

 

Meer lezen over WELKE KAJUIT KIEZEN VOOR EEN CRUISE MET KINDEREN?

>>>