12 mooie Europese havensteden op 13 dagen

met de Norwegian Gem

We hebben al heel wat cruises gemaakt, samen meer dan veertig, maar nog nooit hebben we zoveel havensteden bezocht op zo’n korte tijd, als tussen 18 september en 1 oktober 2023. Een cruise van bijna twee weken waarbij er maar 1 ‘dag op zee’ is, dat is echt wel uitzonderlijk. Elke dag word je wakker in een andere stad zonder dat je je valies hoeft te maken. Je hotel reist met je mee.

En wees maar zeker dat je voor een all inclusive-verblijf in een viersterrenhotel heel wat meer betaalt dan wij deden voor een cruise langs 12 van de mooiste Europese steden op 13 dagen!

Lissabon, Barcelona en Rome behoren zonder meer tot de top van de toeristische trekpleisters in ons werelddeel en behoeven geen verdere commentaar. Maar ook alle andere plaatsen waar we met de Norwegian Gem kwamen zijn absoluut het bezoeken waard. De grootste verrassing voor ons was ongetwijfeld Palma de Mallorca, dat is echt een schitterende en ook heel aangename stad.

Hier bekijken we ze allemaal in chronologische volgorde, volgens de route die ons schip volgde.

Maandag 18 september: vlucht naar Bilbao

Na een vlotte vlucht met Brussels Airlines kwamen we kort na de middag aan in Bilbao. Als je daar ooit zou landen: reken wat tijdverlies in vooraleer je een taxi kan nemen, de wachtrij is indrukwekkend lang.

De cruisehaven van die stad ligt zo’n 20 km verder in Getxo. We hadden daar een hotel geboekt (Petit Palace Tamarises, rustig gelegen en heel lekker ontbijt) zodat we de volgende dag te voet met onze koffers naar het schip konden stappen.

Bilbao zelf hebben we dus niet bezocht, maar in Getxo is er genoeg te zien voor een namiddag: een mooi oud centrum (Puerto Viejo) en de oudste zweefbrug ter wereld die UNESCO-Werelderfgoed is: de Vizcayabrug (of Puente Colgante).

Dinsdag 19/9: inschepen op de Norwegian Gem

Op een kwartiertje waren we van ons hotel aan het schip. De inscheping verliep heel vlot, sneller dan ooit zelfs, voor 11 uur waren we al aan boord. Het viel ons op dat er vrij veel Aziatische toeristen waren (het personeel op cruiseschepen bestaat altijd grotendeels uit Aziaten).

Woensdag 20/9: dag op zee

We hebben al cruises gemaakt waarbij we zes dagen na elkaar op zee waren en dus nergens aanmeerden. Dat heb je bijvoorbeeld tijdens trans-Atlantische cruises of cruises door de Rode Zee en het Suezkanaal. Omdat wij heel graag lezen en van het zonnetje genieten zien wij helemaal niet op tegen die zeedagen, integendeel zelfs. Ze maken een cruise ook goedkoper, doordat er die dagen geen haventaksen moeten betaald worden.

Tijdens deze cruise was er  maar 1 dag op zee, maar het was dan wel een heel stormachtige dag, met windstoten tot 107 km per uur. We voelden voor een keer wel heel goed dat we op een schip waren dat stampte in de hoge golven. Er hingen ‘kotszakjes’ aan alle trappen en we mochten uren aan een stuk niet op de buitendekken komen.

Gelukkig vind je op een cruiseschip altijd wel ergens een plaatsje in een bar of een andere openbare ruimte waar je kan lezen (er was ook een bibliotheek aan boord, maar zonder Nederlandstalige boeken).

In de loop van de nacht ging de storm liggen en de rest van de cruise hadden we mooi (soms zelfs wat te warm) weer.

Donderdag 21/9 Lissabon

Lissabon is een heel mooie stad. Die hebben we al een aantal keren bezocht, maar telkens ontdekken we wel iets nieuw. Nu stelden we vast dat we vanuit de bekende voetgangersstraat Rua Augusta makkelijk nog wat verder kunnen wandelen tot de chique winkelboulevard Avenida de Liberdade. Niet dat we daar iets gekocht hebben maar je vindt er wel veel stoepen waar je gratis wifi hebt.

Meer over Lissabon vind je hier >>> en uiteraard ook overvloedig in de bib of op internet.

Vrijdag 22/9 Portimao

Van deze plaats hadden we voor we boekten nog nooit gehoord. Portimao ligt in de Algarve en de bekende badplaats Praia da Rocha hoort bij de stad.

Er komen hier ook niet echt veel cruiseschepen, er is aan de kade maar plaats voor 1 niet al te groot schip. En er lag er al een (de Scenic Eclipse, een heel mooi schip), dus moest de Norwegian Gem voor anker gaan in zee en werden we met tenders (dat zijn de reddingsboten) via de Arade-rivier aan wal gebracht.

Het stadje zelf is niet groot, wel gezellig, maar vooral de moeite waard is de lange havenpromenade (Avenida Captiao Fernande Leao Pacheco) met mooie kunstwerken en verwijzingen naar de tijd dat dit een belangrijke vissershaven was. Naast toerisme zijn visserij en scheepsbouw trouwens nog altijd belangrijk voor de werkgelegenheid in deze regio.

Zaterdag 23/9: Cadiz

Cruiseschepen leggen in Cadiz vrij dicht bij het centrum aan, maar omdat je niet mag wandelen op de pier worden er toch gratis shuttles voorzien tot aan de stadsboulevard Muelle Ciudad.

Cadiz zou de oudste stad van Europa zijn (dat zeggen ze alvast zelf). Het is in ieder geval een heel mooie stad met een imponerende kathedraal, lange winkelstraten en enkele mooie pleinen zoals de Plaza de San Juan de Dios.

Wat ons vooral opviel was de enorme keuze aan ons onbekende vissen en schaaldieren in de Mercado Central.

Zondag 24/9: Gibraltar

In Gibraltar kan je makkelijk van je cruiseschip tot in het centrum wandelen.

De bekendste straat is hier Main Street, een autovrije winkelstraat die vertrekt aan de Grand Casemats Square. Veel taxfree shops maar niet goedkoper dan wat je thuis online kan vinden.

De moeite waard zijn het kerkhof en de grote botanische tuin.

Als je genoeg tijd hebt kan je natuurlijk met de kabelbaan naar de eigenlijke Rock en de apen gaan bekijken.

Maandag 25/9: Motril

Het centrum van Motril ligt op enkele kilometers van de cruisehaven, maar de stad zelf voorziet gratis shuttlebussen.

In België is Motril vooral bekend omdat koning Boudewijn hier overleden is, in 1993.

Dit is niet echt een heel toeristische plaats, de stranden hebben allicht meer succes, maar je kan hier toch enkele uren aangenaam rondwandelen. Wat ons opviel waren de vele kerken en andere religieuze gebouwen en kunstwerken.

Dinsdag 26/9: Ibiza

De cruiseschepen leggen hier te ver van het centrum aan om er te voet naartoe te gaan.

Norwegian bood shuttlebussen aan, tegen 20 euro per persoon, maar we namen de stadsbus, die maar 6 euro kost.

Ibiza-stad (die heet eigenlijk Eivissa maar die naam wordt weinig gebruikt) heeft ons aangenaam verrast. Je verwacht hier een BV-sfeertje maar dat viel best mee. Langs de jachthaven vind je alleen maar bars, restaurants en cafés, en in de straatjes daarrond zoals de  Passeig de Vara de Rey, bulkt het van de toeristische winkeltjes, maar hoe hoger je komt (het oude stadscentrum, Dalt Villa, ligt op een steile heuvel) hoe rustiger en aangenamer het wordt.

Tot aan de kathedraal (Unesco-Werelderfgoed) zijn we niet geraakt maar we hadden toch al wel een mooi uitzicht op de zee en op ons schip.

Kortom: Ibiza-stad valt heel goed mee, toch buiten de toeristische topmaanden.

Woensdag 27/9: Palma de Mallorca

Ook in Palma de Mallorca leggen de cruiseschepen aan op enkele km van het stadscentrum. Net als in Ibiza bood Norwegian shutlles aan tegen 20 euro per persoon, maar ook hier konden we een bus van het plaatselijk openbaar vervoer nemen voor maar 6 euro.

Dit was de grootste verrassing van deze cruise. Palma de Mallorca is echt een heel mooie stad met als absolute topper de kathedraal La Seu met het Parc de la Mar dat ervoor ligt tot aan de zeeboulevard.

Ook zeer de moeite waard zijn de Passeig des Borns vanaf Plaça Joan Carlos I richting de kathedraal en alle kleine straatjes en pleintjes in het oude centrum.

Donderdag 28/9: Barcelona

Barcelona hebben we al acht keer bezocht. Daarom zijn we hier aan boord gebleven.

Meer over Barcelona vind je hier >>> en uiteraard ook overvloedig in de bib of op internet.

Vrijdag 29/9: Saint-Tropez

Hier gaan cruiseschepen op zee voor anker en worden de passagiers met tenders aan wal gebracht, vlakbij het Musée de de la Gendarmerie et du Cinéma. Bekend van de films met Louis de Funès, die vanaf 1964 zes keer Le gendarme de Saint-Tropez speelde. Op het plein voor dit museum vind je foto’s van bekende acteurs en actrices die een band hebben of hadden met Saint-Tropez. En dat is in de eerste plaats Brigitte Bardot.

Saint-Tropez is mooi gelegen in de Golfe de Saint-Tropez en is een typisch Provençaals stadje, maar dan wel met winkels van alle dure merken.

Een beetje buiten het centrum kan je via de Avenue Antoine de Saint-Exupéry richting de citadel en het kerkhof wandelen. Vandaar heb je een mooi uitzicht over het oude stadsgedeelte en de zee.

Zaterdag 30/9: La Spezia

De cruiseschepen leggen hier dichtbij het centrum aan maar je mag niet op de pier wandelen, dus worden er gratis shuttles voorzien tot Viale italia. Dat is een mooie boulevard langs de haven, gelegen aan de Golfo dei Poeti. La Spezia is een typische Italiaanse stad, druk en wat rommelig, met enkele winkelstraten en veel mooie gebouwen.

Hier wordt vooral aangemeerd omdat van hieruit excursies worden aangeboden naar Firenze, Pisa en de mooie stadjes aan de Amalfi-kust.

Zondag 1/10: Civitavecchia en Rome

Rome hebben we al een keer heel uitgebreid bezocht, vier dagen met een leraar geschiedenis. En ook in Civitavecchia waren we al enkele keren.

Deze keer boekten we een excursie (wat we normaal nooit doen) zodat we enkele uren in Rome waren en we onder meer het Colosseum, het Castel Sant’Angelo, de Sint Pietersbasiliek en de Piazza Navona met de beroemde fontein van Bernini konden bekijken. Daarna werden we met dezelfde bus naar de luchthaven gebracht.

Meer over Rome vind je hier >>> en uiteraard ook overvloedig in de bib of op internet.