Achter de schermen van de MSC PREZIOSA



Een cruiseschip is meer dan een varend hotel, het is eerder een kleine stad die over de zee verhuist van de ene naar de andere haven. In vele Caraïbische haventjes en ook wel in de kleinere Europese aanlegplaatsen is een cruiseschip vaak groter dan de meeste gebouwen. Om die drijvende stad draaiende te houden, is er een perfect gesmeerd lopende organisatie vereist.

 

DE MSC Preziosa is 333 meter lang, 38 meter breed en bijna 68 meter hoog. Er zijn 18 verdiepingen (of dekken), 26 liften, 4 zwembaden, 9 restaurants, 15 bars en evenveel winkels, een groot casino, een wellness- en een fitnesscenter, sportaccommodatie, een grote theaterzaal voor meer dan 1.100 gasten en nog veel meer. Er kunnen 3.500 à 4.350 passagiers mee (de informatie daarover varieert nogal) en er zijn gemiddeld zo’n 1.370 bemanningsleden aan boord. Samen dus tot meer dan 5.000 ‘bewoners’. Hoe zorg je ervoor dat die allemaal tevreden blijven?

 

Als je een Behind the scene-tour boekt (45.99 euro, inclusief een hapje en een drankje op het einde van de rondleiding), kan je een gedeelte van die enorme organisatie achter de schermen zien en wat inzicht krijgen in het reilen en zeilen van een groot cruiseschip. Je komt ook op de dekken die normaal gezien voor de ‘crew only’ zijn én in de Yacht Club.

 

Platinum Theatre op dek 5 en 6

De rondleiding begint (toch tijdens ons bezoek) letterlijk achter de schermen van het podium van het Platinum Theatre op dek 5. Daar merk je hoe de verlichting van het podium en de zaal wordt geregeld, hoe de gordijnen open- en dichtgaan, waar de acteurs van kleding wisselen en over hoeveel verschillende pakken, kleedjes, hoedjes en pruiken en andere rekwisieten ze beschikken, hoe de soms zware toestellen en installaties op en van het podium worden gerold, hoe er rekening wordt gehouden met ieders veiligheid, enzovoort.

 



Wasserij en voorraadkamers op dek 2 en 3

Van daar gaat het enkele verdiepingen lager, naar de crew only-dekken 2 en 3, onder het zeeniveau. Hier bezoeken we de wasserijafdeling waarin een reeks grote (tot 150 kg) en kleinere wasmachines en droogkasten staat. Op een cruiseschip moet echt wel heel veel gewassen worden: duizenden en duizenden lakens, kussenslopen, handdoeken, servetten … En tussendoor de wat delicatere was van de passagiers. Er zijn hier ook twee enorme machines die lakens strijken en vouwen. Hemden, broeken en andere kledij worden met de hand gestreken.



In de wasserij werken er 32 mensen, 18 ‘s nachts, 12 overdag en telkens is er 1 chef bij.





Verder op dit niveau bevinden zich de grote voorraadkamers waar het voedsel onder bijzonder strenge hygiënische condities bewaard wordt.

 

We wandelen door lange, grijswit geschilderde gangen waar je als passagier normaal gezien nooit komt en waar de bemanning zich op digitale schermen moet aan- en afmelden. Op prikborden wordt gewaarschuwd voor druggebruik en wordt gevraagd alle afval netjes gescheiden te deponeren. De crew en de officieren hebben kajuiten, restaurants en zelfs eigen bars op dek 4. Hier situeert zich ook het ‘Medical Center’.

 




Centraal gelegen keukens op dek 6

De keukens bevinden zich centraal op het schip, op dek 6. Van daaruit kunnen de grote restaurants (Golden Lobster en Arabesque) makkelijk bediend worden. Vooraleer je hier binnen mag, moet je  - alweer uit hygiënische overwegingen – een non woven jas, hoofddeksel en schoenhoesjes aantrekken.



In deze enorme en bijzonder nette keukens worden iedere dag duizenden maaltijden en hapjes bereid. Om je een idee te geven van de hoeveelheid eten en drinken die tijdens een cruise van 1 week worden verbruikt: meer dan 25.000 stuks verse groenten, 22.800 stuks vers fruit, bijna 50.000 eieren, 18.000 liter melk, 51.000 zakjes thee, 8 ton vlees, 2.3 ton kaas, 12.500 liter bier, 5.000 liter wijn enz.

 

In de specialiteitenrestaurants moet er nauwelijks eten weggegooid worden, in het zelfbedieningsbuffet is dat helaas wel het geval. Is het uit gulzigheid of doordat ze door de grote borden moeilijk kunnen inschatten hoeveel ze nemen, feit is dat heel wat mensen veel te veel op hun bord scheppen en vaak (meer dan) de helft laten liggen. Een bijzonder spijtige zaak ...


Werkweken van 77 uur

Tijdens deze rondleiding heb je ruim de tijd om vragen te stellen aan je gids. Bijvoorbeeld over de werkuren en het loon van het personeel. Op de MSC Preziosa werken de meeste crewleden 11 uur per dag, 7 dagen op 7 en dat maanden aan een stuk. Ze verdienen – verhoudingsgewijs – veel meer dan ze in hun thuisland, vaak IndonesIë of de Filipijnen, zouden verdienen. Het maandloon van bijvoorbeeld afwassers en de mensen van de schoonmaakploegen ligt rond de 800 euro. Voor hogere functies worden meestal West-Europeanen ingeschakeld. Meertalige receptionisten, kelners en barkeepers verdienen, naargelang hun concrete functie, tussen de 1.700 en 2.700 euro per maand.

Heel veel is dat niet, maar dat wordt gedeeltelijk gecompenseerd doordat ze aan boord gratis ‘kost en inwoon’ hebben.  En in alle havensteden kunnen ze wel enkele uren van boord.


MSC Yacht Club

De Behind the scene-rondleiding wordt afgesloten met een bezoekje aan de Yacht Club (zie grote foto bovenaan)en een hapje en een drankje in het Galaxy-sushirestaurant.

Meer over de MSC Yacht Club lees je hier >>>



Waarom cruisen met de MSC Preziosa? Onze 5 argumenten

lees je hier >>>


Met de MSC Preziosa van Genua naar Barcelona via Malaga, Casablanca en Lissabon... lees meer >>> 

Home >      Cruisetips >     Cruiseroutes >      Rederijen en schepen >      Riviercruises >         Reportages >       Nieuws >



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

copyright cruisetips.be