I am sailing, I am sailing ...

 

Een cruise met en zeilschip is iets heel anders dan een ‘gewone’ cruise. Volgens sommigen is het de enige echte manier van cruisen, maar dat lijkt ons wat overdreven. Zeilschepen zijn wel heel mooi en romantisch (zowel om naar te kijken als ze aangemeerd liggen, als om er mee te varen) en bieden een aantal voordelen. De belangrijkste daarvan is misschien wel dat de schepen niet al te groot zijn waardoor ze kleinere havens aan kunnen doen dan de grote cruiseschepen en ook dichter langs de kust kunnen varen. Door het kleinere aantal passagiers aan boord heb je ook nooit te maken met wachtrijen.

Zeilcruises hebben ook wel wat nadelen. Zo zijn ze meestal wat duurder, zijn de schepen minder stabiel (je voelt echt dat je op zee bent) en zijn ze niet altijd even kindvriendelijk.

De meeste zeilcruiseschepen zijn viermasters, enkele zijn vijfmasters. Cruisen aan boord van een zeilschip is een aparte, onvergetelijke ervaring. Het lijkt wel of je honderd jaar terug in de tijd keert, maar dan wel met alle luxe van vandaag.

Let wel: er wordt wel echt gezeild, maar als er niet genoeg wind is, dan steekt een motor een tandje bij. Het schip moet tenslotte een vaste vaarroute afwerken.

 

De bekendste rederijen die zeilcruises aanbieden zijn Star Clippers, Windstar Cruises en het Franse Compagnie du Ponant.

 

Star Clippers

De rederij Star Clippers bezit twee viermasters, de Star Flyer en de Star Clipper, en een vijfmaster, de Royal Clipper (in 2017 komt er nog een vijfmaster bij). Die schepen werden gebouwd op de scheepswerven van Langerbrugge die spijtig genoeg niet meer bestaan. Het zijn mooie, authentieke klippers met veel glanzend gevernist teakhout, koper en mahoniehouten bekleding in de kajuiten. Pure nostalgie.

De zusterschepen Star Clipper en de Star Flyer zijn viermasters (de masten zijn 62 meter hoog, de hoogste van de wereld) en bieden plaats aan 170 passagiers en 70 bemanningsleden. De Royal Clipper is een vijfmast-zeilschip van 134 meter lang dat plaats biedt aan 227 passagiers en 106 bemanningsleden. Alle zeilschepen zijn moderne, high-tech replica’s van klassieke zeilschepen uit de negentiende eeuw.

De Royal Clipper, geïnspireerd op het legendarische zeilschip Preussen, is de enige volgetuigde vijfmaster en het grootste cruise-zeilschip ter wereld. Op het bijna 2.000 m2 open teakdek zijn er liefst drie zwembaden. Aan boord is ook een marina-platform dat op zee kan worden gelaten voor diverse watersporten.

Uniek is ook de mogelijkheid om vanuit het schip het onderwaterleven te bekijken vanuit de Captain Nemo-lounge. Daar kijk je door glazen patrijspoorten onder water.

Alle suites (hier spreek je niet meer van hutten of kajuiten) van de Royal Clipper zijn voorzien van alle faciliteiten: een badkamer, televisie, kluisje, telefoon en haardroger.

Star Clippers biedt cruises aan in het Caraïbisch Gebied (nu ook met Cuba) en het Panama Kanaal; de Middellandse Zee, de Adriatische kusten en de Egeïsche Zee. Nieuw in de winter van 2016-2017 is Azië. De Azië-cruises van Star Clippers vinden plaats tussen Singapore en Phuket in Thailand.

 

 

Windstar Cruises

Windstar Cruises behoort tot Holland America Line en is dus een onderdeel van de Carnival Corporation Group. De rederij beschikt over drie identieke zeilschepen: Wind Star, Wind Song en Wind Spirit.

De schepen hebben vier of vijf masten, soms meer dan 50 meter hoog, elk met reusachtige zeilen die automatisch worden bediend. Een computer controleert permanent windrichting en windkracht en zorgt ervoor dat het schip nooit meer dan 6 graden overhelt. De zeilen kunnen in minder dan 2 minuten opgerold worden, zonder dat er ook maar één matroos aan te pas komt. De Windstar zeilschepen kunnen respectievelijk 148 en 312 gasten meenemen en zijn dus klein genoeg om kleinere en pittoreske havens probleemloos aan te doen. Typisch voor deze schepen is het uitklapbare watersportplatform, aan de achterzijde van het schip, vanwaar je diverse watersporten kan beoefenen.De schepen beschikken over een of twee zembaden en diverse zonnedekken.

De hutten zijn sfeervol en maritiem ingericht en voorzien van alle moderne comfort. Dit laatste geldt overigens voor het gehele schip: de uitstraling van een klassiek zeilschip. Het zetten van de zeilen is bediend vanaf de brug door een druk op de knop, veiligheid en techniek bevinden zich op het hoogste niveau.

Tip: dit is niet echt de beste keuze als cruise voor kinderen. De minimumleeftijd is 8 jaar, maar belangrijker: Windstar biedt geen kinderfaciliteiten en is niet op kinderen ingesteld. Alle passagiers jonger dan 21 jaar moeten zelfs worden vergezeld door iemand die 25 jaar of ouder is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Compagnie du Ponant

De Franse rederij Compagnie du Ponant, opgericht in 1988, is de enige cruisemaatschappij in Frankrijk (zie bij ‘rederijen en schepen’). Met een totaal van vijf jacht-cruiseschepen biedt Compagnie du Ponant fascinerende routes naar diverse bestemmingen rondom de wereld.

Le Ponant, een luxe driemasts zeiljacht, geschikt 64 passagiers, doet de Canarische Eilanden, het Caribisch Gebied, Midden-Amerika en nog meer bestemmingen (zoals de Golf van Aden waar het schip in 2008 door Somalische piraten werd gekaapt terwijl het op weg was van de Seychellen naar de Middellandse Zee).

Le Boréal ontscheepte voor het eerst in 2010 en kreeg de bijnaam ‘Mega-Yacht’. Aan boord is er niets anders te vinden dan onvoorstelbare luxe. Ook de andere schepen van Compagnie du Ponant staan voor luxe, comfort en gezelligheid en prachtige routes. Zo doet de Austral Nieuw-Zeeland, Australië en Antarctica aan en met de Soléal organiseert de rederij vijfsterren (Noord)poolexpedities.

Heel wat andere bedrijfjes bieden zeilvakanties aan met kleinere zeilboten of catamarans. Dat zijn vaak mooie, avontuurlijke reizen natuurlijk, waar je soms mag helpen met het hijsen van de zeilen en aan dek kan slapen. Maar dat zijn niet echt nog cruises.

 

 

Heb je ook een cruisetip?

Deel hem via info@cruisetips.be

Home > Cruisetips > Cruiseroutes > Rederijen en schepen > Riviercruises > Reportages > Nieuws >

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

copyright cruisetips.be