Alle cruiserederijen houden bij hun aanbod uiteraard rekening met het weer in de regio waar zij cruises aanbieden. De meeste cruisereizigers zoeken immers de zon op. De populairste bestemmingen (van Europeanen) zijn de Middellandse Zee, de Noorse fjorden en de Baltische steden van mei tot oktober, en de Caraïben van december tot april.
Tijdens de schoolvakanties zijn cruises, net als andere reizen, het duurst. Bekijk zeker eens wanneer die vakanties vallen in Nederland en eventueel ook in Duitsland (zeker als je met Aida of Tui Cruises zou varen) en zelfs in de USA. Die schoolvakanties vallen nooit volledig samen met die in België, en soms kan je daar je voordeel mee doen, door bijvoorbeeld vanuit Nederland te vertrekken of in september vanuit Florida.
Bij het wisselen van de seizoenen kan je vaak koopjes doen. Een aantal schepen vaart dan immers de oceaan over en die trans-Atlantische routes zijn in verhouding vaak goedkoop. Je doet onderweg wel minder havens aan.
Tip: let ook op het ingaan van het zomer- en winteruur. Dat gebeurt niet overal op dezelfde dag, en je zou zo wel eens een uur te laat kunnen komen.
Een overzicht van de populairste cruisebestemmingen, en de beste reisperiode per regio.
De Caraïben zijn veruit de populairste cruisebestemming. Het hele jaar door worden daar door talrijke rederijen ontelbaar veel cruises aangeboden, van enkele dagen tot enkele weken lang. De temperatuur is er vrij constant en ligt bijna steeds tussen 25 en 30 °C.
Let wel, dagen zonder wat bewolking zijn zeldzaam en er komt regelmatig eens een korte tropische bui langs, maar dat is niet erg, vaak zelfs een welgekomen verfrissing.
De beste cruiseperiode is van december tot eind april, soms half mei, dat zijn de maanden met gemiddeld het meeste zon en het minste regen. Dat is uiteraard ook de duurste periode, zeker tijdens de feestdagen en de schoolvakanties (Kerstmis en Nieuwjaar, krokusvakantie, Pasen).
Tip: wat je zeker NIET moet doen: in de winter een cruise boeken naar de Caraïben die vertrekt vanuit New York: je hebt (heen en terug samen) minstens 4 dagen koud weer.
Hou rekening met het orkaanseizoen!
Van begin juni tot eind november is het in de Caraïben het regenseizoen. In die periode is het vaker bewolkt en regent het wat meer, maar zelden heel de dag. In de maanden september en oktober kan het er wel echt stormen en enkele keren per jaar groeien die stormen uit tot orkanen.
Cruiseschepen mijden vanzelfsprekend de regio’s waar een orkaan woedt. Het kan dan ook zijn dat je reisroute wordt aangepast en je bepaalde havens niet aandoet.
De kans op orkanen vermindert als je zuidelijker in de Caraïbische zee bent (bijvoorbeeld in Trinidad, Aruba, Boaniare en Curaçao).
Alle mogelijke informatie en dagelijkse updates over orkanen vind je op de website van het National Hurricane Center: www.nhc.noaa.gov.
Cruises in de MiddellandseZee, kan je het hele jaar door boeken, maar de beste maanden zijn mei, juni en september. In de zomer zitten de schepen vaak overvol, is het soms te warm, én zijn de cruises veel duurder. Tussen oktober en april kan de temperatuur wel eens flink tegenvallen en heb je ook veel meer kans op regen.
Lees meer over de cruisehavens in de Middellandse Zee >
Typische zomerbestemmingen, die alleen worden aangeboden van mei (soms al eens april) tot half september.
De temperaturen in juli en augustus kunnen meevallen (25 tot 28 °C, noordelijker nog 20 °C), maar er is vaak veel wind en het regent ook regelmatig. Je moet hier dus wat geluk hebben.
Naar het noorden: vanuit welke haven kan je vertrekken? Lees meer >>>
Naar de Noorse fjorden? Lees meer >>>
Naar de Baltische staten en steden? Lees meer >>>
Cruises naar de Canarische eilanden en Madeira worden het hele jaar door aangeboden. Op die eilanden zelf is het weer meestal goed te doen, maar als je in de winterperiode (of in de vroege lente of de late herfst) vanuit een Europese haven vertrekt (vaak Barcelona) is het toch telkens een dag of vier eerder fris weer. En moet je er vaak ook wat regen bijnemen.
Het klimaat op de Canarische eilanden is wel wat minder stabiel dan enkele decennia geleden. Het regent wat meer en het wordt soms ook wat warmer (en kouder) dan vroeger.
Lees meer over de Canarische eilanden en Madeira >
Cabo Verde ligt een stuk zuidelijker dan de Canarische eilanden (ruim 1.500 km), en het is er ook heel wat warmer. Cruises naar deze eilanden worden nog niet zo vaak aangeboden vanuit Europa, omdat het wat langer varen is, maar ze liggen wel op de route van heel wat trans-Atlantische cruises.
De warmste periode, 28 tot 30 °C, valt er wat later dan hier: van augustus tot oktober.
Lees meer over de Kaapverdische eilanden >
In de lente (eind maart tot begin mei) worden er trans-Atlantische cruises (door de rederijen ook herpositioneringscruises genoemd) aangeboden vanuit Florida, de Caraïben en Zuid-Amerika naar Europa. In november-december gebeurt de omgekeerde beweging.
Dit zijn qua prijs heel interessante cruises, omdat je vele dagen op zee bent en weinig havens aandoet, waardoor minder haventaksen moeten betaald worden. De schepen geraken ook niet zo makkelijk volzet, zodat er soms heel goedkope last-minute-promoties zijn.
Als je vanuit Amerika na 15 april kan vertrekken richting Europa, heb je kans dat je bijna heel de tijd warm weer hebt. Het is dan immers al mei tegen dat je hier bent.
Omgekeerd moet je proberen zo vroeg mogelijk, als het kan al half oktober, ergens vanuit de Middellandse Zee te vertrekken, richting Amerika. Ook dan heb je het meest kans op aangename temperaturen.
Lees meer over trans-Atlantische cruises >
De meeste eilanden en havensteden in en rondom de Indische Oceaan hebben een tropisch klimaat, maar er is toch nog een verschil tussen de gebieden boven en onder de evenaar.
In Madagaskar, Mauritius en Réunion (dus ten zuiden van de evenaar) zijn de warmste én tegelijk de natste maanden: december, januari, februari en maart: dan is het 30 °C, maar het regent vaak (gemiddeld 1 dag op 2). In onze zomermaanden, is het daar ‘maar’ 25 °C, maar het regent minder (toch nog 1 dag op 3).
In de Malediven, iets ten noorden van de evenaar, schommelt de temperatuur heel het jaar rond de 30 °C, maar valt het meeste regen in juni, juli, september en oktober. In onze wintermaanden regent het daar veel minder.
Opgelet: ook in de Indische Oceaan kan het soms stormen: in het zuidelijke gedeelte vooral in de periode van half oktober tot eind april, noordelijker (Golf van Bengalen en Arabische Zee) van half april tot in december.
Madagaskar werd in maart 2017 nog zwaar getroffen door de cycloon Ewano.
Lees meer over de eilanden in de Indische Oceaan >
Het klimaat in de Perzische Golf is nogal eentonig: warm als het hier winter is, heel warm in de lente en de herfst en echt heet in de zomer.
De beste cruiseperiode is dan ook de winter, met een gemiddelde temperatuur tussen de 24 en de 30 °C (in de zomer kan het daar 40 tot 50 °C worden).
Hoewel neerslag er nog steeds vrij zeldzaam is, komt het door de klimaatverandering tegenwoordig vaker voor dat er enkele dagen op rij wat regen valt. De hoeveelheden op jaarbasis zijn wel nog steeds heel beperkt.
Lees meer over de cruisehavens aan de Perzische Golf >
Cruises naar Alaska worden alleen aangeboden van half mei tot eind september, soms nog de eerste week van oktober.
Het regent hier veel en er is regelmatig mist, maar in de zomer kan het overdag best warm worden (27 °C hebben we zelf meegemaakt). ’s Avonds koelt het wel snel af.
Als je geluk hebt met het weer is dit misschien wel de mooiste cruisebestemming ter wereld.
Lees meer over cruises naar Alaska >
Vanaf Los Angeles, en zeker San Diego, naar het zuiden is het heel het jaar door prachtig cruiseweer. Noordelijker, vanaf San Francisco, is het in de herfst- en wintermaanden een stuk frisser, maar daarom nog niet minder interessant. De herfstkleuren zijn hier minstens even mooi als die langs de oostkust.
Let wel: zowel in San Francisco als in San Diego kan het in de zomer soms verrassend fris zijn.
Lees meer over de westkust van de USA >
Langs het zuiden van de oostkust (dus vanaf Florida naar het noorden) worden heel het jaar door cruises aangeboden, maar daar moet je ook rekening houden met het orkaanseizoen, vooral in september en oktober.
Cruises langs de oostkust van de USA en Canada, tot in Québec en Montréal zijn vooral populair vanaf half augustus tot midden oktober, omdat je dan van de prachtige herfstkleuren aan land kan genieten.
Lees meer over cruises langs de oostkust van de USA en Canada >
Als het in Europa winter is, is het in Zuid-Amerika zomer. De beste cruiseperiode is dan ook vanzelfsprekend onze winter. Maar vergis je niet, echt in het zuiden is het bijna altijd vrij koud (in Ushuaïa ten hoogste 13 à 14 °C) en regent het ook regelmatig. Maar pinguïnliefhebbers zullen zich daardoor niet laten afschrikken.
Het grootste deel van de route rondom Zuid-Amerika is het wel heel aangenaam weer in die periode: in ValparaIso (Chili) is het dan gemiddeld tussen de 22 en de 24 °C, in Buenos Aires (Argentinië) en Rio de Janeiro van 27 tot 30 °C.
Lees meer over de cruisehavens in Zuid-Amerika >
De Stille Oceaan, wordt ook de Grote Oceaan genoemd en dat is volledig terecht. Het is dan ook onmogelijk een ‘beste reisperiode’ voor heel die oceaan te geven, wel voor de meest bezochte eilanden(groepen) Hawaïi en Tahiti.
Cruises naar Hawaï, of tussen de eilanden van deze staat, worden het hele jaar door aangeboden. Er heerst een tropisch klimaat en de dagtemperatuur ligt steeds tussen de 27 en 31 °C. In de winter is er wat meer (passaat)wind en regent het ook iets vaker, in de zomer is het iets warmer. Van december tot midden maart is dit een erg populaire reisbestemming voor vooral Amerikanen en kan het er wat te druk zijn. De beste reisperiode lijkt ons dan ook van juni tot september, omdat je dan (eventueel) Hawaii kan combineren met Haiti, waar het dan het beste weer is.
De beste reistijd voor Tahiti (en de andere eilanden van Frans-Polynesië) is eveneens van juni tot september. In mei en oktober moet je al wat geluk hebben en in de andere maanden, november tot april dus, is het niet alleen heel warm, maar ook erg nat.
In het zuidwestelijke deel van de Stille Oceaan (Nieuw-Zeeland en Australië, zie hieronder) komen er tussen half oktober en eind april al eens stevige orkanen (hier cyclonen genoemd) voor. Die treffen ook de eilandstaten Vanuatu, Solomon en Fiji.
Lees meer over de eilanden in de Stille Oceaan >
Lees meer over de cruisehavens in Autralië en Nieuw-Zeeland >
Azië is een enorm continent, de beste reisperiode zal dus afhangen van je specifieke bestemming.
De meest cruises in Azië doen een aantal meer zuidelijk gelegen eilanden en havensteden aan in Indonesië, Thailand, Maleisië… Daar heerst een tropisch klimaat. Dat betekent (heel) hoge temperaturen en regelmatig een bui.
In het noordwestelijke deel van de Stille Oceaan (boven Japan) is er een verhoogde kans op stormweer in de periode juli tot december.
Orkanen en depressies trekken soms vanuit de Indische Oceaan naar Noord- en West-Australië via de Indonesische archipel.
Lees meer over cruises in Azië >
Als het in Europa winter is, is het in Australië en Nieuw-Zeeland zomer. Dat is dan ook de beste en de populairste cruiseperiode in die regio.
Tussen half oktober en eind april komen er al eens stevige stormen en orkanen (hier cyclonen genoemd) voor. Heel recent, eind maart 2017, zorgde de zware cycloon Debbie, nog voor grote schade.
Lees meer over de cruisehavensteden in Australië en Nieuw-Zeeland >
Slechts een beperkt aantal cruises doet een Belgische haven aan: Antwerpen, Oostende of Zeebrugge. In Zeebrugge is men blijkbaar het meest ambitieus, en komt er een nieuwe cruiseterminal (schets hiernaast), te realiseren door Studiebureau Boydens, naar een ontwerp van architect Olivier Salens.
De meeste cruiseschepen meren nu nog aan bij de Zweedse Kaai op zo'n 3 kilometer van het centrum. Er is een gratis shuttlebus vanaf je cruiseschip naar de uitgang van de haven.
Zeebrugge wordt al aangedaan door Norwegian Cruise Line, Holland America Line, Princess Cruises, Celibrity Cruises, Royal Caribbean International...
De MS Berlin van All Ways Cruises vertrok in 2016 vanuit Oostende, in 2017 vanuit Zeebrugge.
Vanuit Nederland heb je veel meer mogelijkheden: Amsterdam, Rotterdam en IJmuiden.
Ook redelijk dichtbij: Le Havre, Dover en Southampton, zelfs Hamburg (bereikbaar met de trein, of met bussen ingelegd door het reisbureau of de rederij.
De meeste cruises naar de Caraïben vertrekken vanuit Florida (vooral Miami en Fort Lauderdale, soms Tampa). Je komt dus eerst de USA binnen, vooraleer je die een dag (of twee) later weer zal verlaten.
Denk eraan dat je op voorhand je elektronische ESTA-formulier moet invullen.
De VS-ambassade raadt aan de ESTA-aanvraag te doen VOORDAT je je vlucht of cruise naar de V.S. boekt.
ESTA is een geautomatiseerd systeem dat je vindt via de website Dutch.belgium.usembassy.gov/. Daar klik je bovenaan op ‘visum’ en dan op ‘Visa Waiver Programma – Esta’.
Reizigers die onder het Visa Waiver Programma de V.S. zijn binnengekomen, mogen uitstapjes maken naar de buurlanden van de V.S. (met inbegrip van de Caraïbische Eilanden) en de V.S. weer binnenkomen, voor zover de totale duur van het verblijf in deze regio niet meer dan 90 dagen bedraagt.
Sinds 1 april 2016 is voor een reis naar de Verenigde Staten een elektronisch of van biometrische data voorzien paspoort nodig.
Je moet bij het binnenkomen van de VS ook beschikken over een heen-en-terug ticket of een ticket met connectievlucht.
De interesse voor cruisevakanties neemt jaar na jaar toe. Net als het aantal en de grootte van de cruiseschepen en de mogelijke bestemmingen. Maar niet alle 'bestemmingen' die in brochures of op websites aangekondigd worden, zijn wat ze lijken.
Het bekendste voorbeeld is Rome. Talrijke cruiseroutes pretenderen 'Rome' aan te doen, maar die stad ligt op 70 km van de zee. De cruisehaven ligt in Civittavecchia (foto) waar weinig te beleven is, en van waaruit je dus een (dure) excursie naar Rome zal moeten boeken. Of eigen transport regelen, met het risico dat je niet op tijd heen en weer geraakt.
Een ander voorbeeld is Bangkok, waar de cruisehaven op 80 km van het centrum ligt.
Ook in de Caraïben worden nieuwe cruisehavens aangelegd op zo'n afstand van het stadscentrum dat je wel een excursie of transport moet bijbetalen.
Je kan dat best op voorhand wat uitzoeken, bijvoorbeeld op de (Engelstalige) websites cruisecritic.com en vooral whatsinport.com, en voor zover mogelijk ook op deze website, bij ‘cruiseroutes’.
Ter info: de uitstekende Amerikaanse website cruisecritic.com heeft volgende 7 cruisehavens uitgeroepen tot plaatsen waar je maar 1 keer moet komen: Halifax (Nova Scotia, Canada), Monte Carlo (Monaco), Ocho Rios (Jamaica), Flam (Noorwegen), Nassau (Bahama's), Ketchikan (Alaska) en Bahrein.
In de reisbrochures of op de websites van de cruiserederijen kan je vaak al lang op voorhand de mogelijke excursies per aanlegplaats bekijken en nagaan wat die kosten. Let op, veel excursies zijn duur, zeker als je met drie of vier bent.
Als er toch uitstapjes zijn die je echt niet wil missen, boek die dan vooraf of zodra je aan boord bent (dat kan vaak zelfs via het tv-toestel in je kajuit). De interessantste excursies zijn het snelst volgeboekt.
Je kan ook ontschepen en ter plaatste een - vaak goedkopere - excursie boeken bij een van de tientallen taxichauffeurs. Opgepast, want zo loop je wel risico. Als je chauffeur met zijn gammele taxi ergens in panne valt, zou je wel eens te laat terug kunnen zijn.
Nog andere tips over excursies vind je hier >
Op de prachtige eilanden die je bezoekt vind je vaak ook prachtige schelpen. Die mag je niet meenemen. Als je het 'cruisereglement' van je schip even leest, zal dat er zeker in staan. En terecht. Als de duizenden toeristen die op topdagen bijvoorbeeld in Grand Turk (bekend om zijn enorme schelpen) aan wal komen ieder 1 exemplaar zouden meenemen, zouden er niet veel meer overblijven.
Als een cruiseschip in een havenstadje aanmeert, kan daar door de lokale bewoners op korte tijd goed geld worden verdiend. Zowel door taxi- en buschauffeurs als door bijvoorbeeld uitbaters van souvenirshops, fruit-, drank- en ijsverkopers, en organisatoren van excursies. De prijzen worden trouwens vaak aangepast aan de per definitie 'rijke' cruisepassagiers. Koopjes doen is er dus zelden bij. De producten die je in de op toeristen afgestelde winkeltjes kan kopen, zijn samen te vatten in één woord: kitsch. Authentiek handwerk of kunstwerken van de plaatselijke bevolking moet je hier niet zoeken.
Alle cruiseschepen worden ontworpen en geëxploiteerd in overeenstemming met strenge eisen opgelegd door de Internationale Maritieme Organisatie. Het IMO is het agentschap van de Verenigde Naties dat de verantwoordelijkheid draagt over het verzekeren van de veiligheid binnen de scheepvaart (én de preventie van milieuvervuiling hierdoor). Zij doen dit door het vastleggen van verdragen, reguleringen en resoluties in de SOLAS-conventie (Safety Of Life At Sea).
De regelgeving inzake veiligheidsvoorschriften is uitermate streng en de meeste cruiserederijen gaan zelfs nog een stuk verder dan wat wettelijk vereist is. Bijvoorbeeld met het installeren van additionele navigatie-en veiligheidsvoorzieningen. De bemanning moet uitgebreide trainingen volgen en heel regelmatig veiligheidsoefeningen doen. Ook alle passagiers moeten op de eerste cruisedag aan zo’n veiligheidsoefening meedoen. Alle cruiseschepen hebben verplicht meer dan voldoende reddingsboten, reddingsvlotten en zwemvesten aan boord om de veiligheid van iedere persoon te garanderen.
Rampen, zoals met de Costa Concordia, zijn dan ook zeer uitzonderlijk.
Zolang je op een Caraïbisch eiland of in een grotere havenstad dichtbij de toeristische trekpleisters blijft, loop je niet veel risico, maar moet je wel goed uitkijken voor pickpockets. Als je wat verder wandelt kan je je soms wel opeens onveilig voelen, zeker als je een wat duurder fototoestel bij je hebt. De auteurs van deze website kwamen dat (onder meer) tegen in Newark (New York), Rio de Janeiro, Belize City (zie foto hiernaast), Bridgetown (Barbados), La Romana (Dominicaanse Republiek), Ocho Rios (Jamaica)…
Probeer steeds in de buurt van een aantal andere toeristen te blijven en let goed op de weg, zodat je indien nodig snel terug naar het schip kan.
In de meeste havens meren de cruiseschepen aan een kade aan. Maar niet alle kleinere eilanden hebben het geld om nieuwe kades te bouwen voor de steeds groter wordende cruiseschepen. Daar word je dan aan land gebracht met de ‘reddingsboten’ of tenders van de cruiseschepen. Als de zee wat ruwer is, is dat soms een beetje schrikken, maar wel nog altijd veilig.
Maar soms komen de ‘eilandbewoners’ helpen bij de ontscheping met hun eigen gammele bootjes (bijvoorbeeld in Belize City). En daarop voel je je soms echt niet meer veilg. Wacht in ieder geval steeds op een boot die er groot en stevig genoeg uitziet.