Nieuwe schepen, nieuw aan boord,

nieuwe routes ...

Redactie Cruisetips.be, februari 2024

VIVA Cruises onthult programma 2025: nieuwe
themacruises en voor het eerst cruises op de Douro

Hoewel we nog begin 2024 zijn, heeft VIVA Cruises, de Europese specialist in riviercruises, zijn brochure voor 2025 al uitgebracht, vol met nieuwigheden. Het programma voor 2025 biedt 64 routes langs de meest geliefde rivieren van Europa, nieuwe aanleghavens en nieuwe cruises op de Douro aan boord van een gloednieuw schip, de Porto Mirante. Alle cruises voor 2025 kunnen al worden geboekt.


Meer lezen >>>



Redactie Cruisetips.be, januari 2024

Het nieuwe grootste cruiseschip: de Icon of the Seas’ van Royal Caribbean

Je kon er begin dit jaar (2024) niet naast kijken: de wereldwijde media-aandacht voor de doop (door voetballer Lionel Messi) en de eerste reis van de Icon of the Seas van Royal Caribbean International, het nieuwe grootste cruiseschip ter wereld.

De Icon is 365 meter lang en heeft 20 dekken. Voor wie nog nooit een cruise gemaakt heeft kan dat gigantisch lijken, maar zo heel veel groter dan andere recente megacruiseschepen is dat niet. De Costa Toscana en de MSC Euribia, waarmee we het laatste jaar een cruise maakten, hebben een lengte van 336 en 337 meter en respectievelijk 20 en 18 dekken. De Wonder of the Seas, ook van Royal Caribbean, is 362 meter.


Met bijna 10.000 mensen aan boord (7.600 passagiers en 2.350 bemanningsleden) is dit natuurlijk wel een kleine varende stad.


Meer lezen >>>



Redactie Cruisetips.be, januari 2024

Norwegian Aqua krijgt een waterglijbaan van liefst 3 verdiepingen!

Norwegian Cruise Line laat zes grotere schepen bouwen die alle zullen behoren tot de Prima-klasse. Het eerste schip uit die reeks, de Norwegian Prima werd door popster Katy Perry al in augustus 2022 in Reykjavik gedoopt. Het tweede schip, de Norwegian Viva, kwam in 2023 in de vaart. En in 2025 zal je met de Norwegian Aqua kunnen cruisen, het eerste schip in de Prima Plus-klasse.


Meer lezen >>>



Redactie Cruisetips.be, december 2023

MSC Cruises bestelt twee nieuwe milieuvriendelijke World Class schepen bij Chantiers de l'Atlantique

MSC Cruises heeft onlangs twee nieuwe door vloeibaar aardgas (LNG) aangedreven cruiseschepen besteld bij Chantiers de l'Atlantique in Saint-Nazaire (Frankrijk). De twee schepen, voorlopig World Class 3 en 4 genoemd, zullen in 2026 en 2027 worden geleverd.


MSC World Europa (in de vaart sinds november 2022) en MSC World America zijn al de meest energie-efficiënte schepen in de sector en overtreffen ruimschoots de EEDI-vereisten (Energy Efficiency Design Index) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De nieuwe schepen zullen nog meer innovatieve oplossingen bieden om de energie-efficiëntie te maximaliseren zodat ze een nog kleinere ecologische voetafdruk hebben. Bovendien zullen de nieuwe schepen kunnen varen op een aantal alternatieve brandstoffen, waaronder biomethaan en synthetisch methaan, evenals groene methanol. De schepen zullen ook worden uitgerust met de volgende generatie dual-fuel verbrandingsmotoren, met minder methaanlekkage.


De nieuwe schepen zullen zijn uitgerust met een walstroomaansluiting om de koolstofuitstoot in de havens drastisch te verminderen, met de meest geavanceerde afvalwaterbehandelingssystemen die zijn ontworpen in overeenstemming met de IMO; nieuwe ontwikkelingen op het gebied van afvalbeheer; en een volledige reeks energiezuinige apparatuur aan boord om de energiebehoefte te optimaliseren en zo de uitstoot verder terug te dringen.

Het eerste LNG-schip van MSC Cruises, MSC World Europa, werd in november 2022 te water gelaten en MSC World America, ontworpen voor de Noord-Amerikaanse markt, zal in het voorjaar van 2025 worden opgeleverd.

LNG is de schoonste scheepsbrandstof die momenteel op grote schaal beschikbaar is en moet een sleutelrol spelen in de overgang naar een koolstofvrije internationale scheepvaart. Het vermindert de lokale uitstoot van luchtverontreinigende stoffen, zoals zwaveloxiden tot 99% en stikstofoxiden tot 85%.

Naarmate biobrandstoffen en synthetische brandstoffen op grote schaal beschikbaar komen, zal de uitstoot van de schepen van MSC Cruises nog verder afnemen.

Meer info: www.msccruises.be



Redactie Cruisetips.be, november 2023

Is het goedkoper op een cruiseschip te wonen dan in een huis of een rusthuis?

We hebben al enkele keren gelezen, in een of andere krant of ergens op het internet, dat er enkele Amerikaanse gepensioneerde koppels op een cruiseschip wonen in plaats van in een (rust)huis. Omdat dat goedkoper zou zijn én de service veel beter is.

Is dat inderdaad zo?


Meer lezen >>>




Redactie Cruisetips.be, oktober 2023

Aan boord van de Beautiful Norwegian Gem

De cruiseroute zelf was deze keer misschien wel interessanter dan de vorige keren, maar de belevenis op het schip zelf was net wat minder. We hadden wat minder contact met het personeel, er waren niet echt bijzonder interessante passagiers waarmee we kennis maakten, en ook het eten was wat minder dan we ervan verwacht hadden. Maar de Norwegian Gem is inderdaad wel een mooi schip, gebouwd in 2007 gerenoveerd in 2022, met alle voorzieningen die je maar kan wensen: een mooi zwembad, bubbelbaden, een grote fitnesszaal, spa- en massageruimte, een klimmuur, een casino, een groot theater, talrijke bars en restaurants, winkels, een internetruimte... Al bij al blijft Norwegian toch wel een van onze favoriete cruiserederijen. De pluspunten wegen ruim op tegen de minder goede ervaringen.


Meer lezen >>>



Redactie Cruisetips.be, oktober 2023

12 mooie Europese havensteden op 13 dagen

met de Norwegian Gem

We hebben al heel wat cruises gemaakt, samen meer dan veertig, maar nog nooit hebben we zoveel havensteden bezocht op zo’n korte tijd, als tussen 18 september en 1 oktober 2023. Een cruise van bijna twee weken waarbij er maar 1 ‘dag op zee’ is, dat is echt wel uitzonderlijk. Elke dag word je wakker in een andere stad zonder dat je je valies hoeft te maken. Je hotel reist met je mee.

En wees maar zeker dat je voor een all inclusive-verblijf in een viersterrenhotel heel wat meer betaalt dan wij deden voor een cruise langs 12 van de mooiste Europese steden op 13 dagen!

Lissabon, Barcelona en Rome behoren zonder meer tot de top van de toeristische trekpleisters in ons werelddeel en behoeven geen verdere commentaar. Maar ook alle andere plaatsen waar we met de Norwegian Gem kwamen zijn absoluut het bezoeken waard. De grootste verrassing voor ons was ongetwijfeld Palma de Mallorca, dat is echt een schitterende en ook heel aangename stad.

Hier bekijken we ze allemaal in chronologische volgorde, volgens de route die ons schip volgde.

Meer lezen >>>




Redactie Cruisetips.be, juni 2023

MSC Euribia: nieuw vlaggenschip van MSC Cruises in Kopenhagen gedoopt door Sophia Loren

De doopceremonie van het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises, de MSC Euribia, vond plaats op 8 juni 2023 in Kopenhagen. MSC Cruises nodigde hiervoor talrijke gasten uit: hoogwaardigheidsbekleders uit de stad en de regio, belangrijke reispartners, internationale media (waaronder de redactie van Cruisetips.be) en tal van bekende namen, met in de eerste plaats Hollywoodster en Oscar-winnares Sophia Loren. De Italiaanse actrice (89 jaren jong) heeft een langdurige persoonlijke relatie met de cruisemaatschappij en speelde voor de 19de keer de rol van meter.


Meer lezen >>>


Redactie Cruisetips.be, juni 2023

MSC Euribia: onze Top 15

De MSC Euribia, het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises, voldoet zonder twijfel aan de behoeften en voorkeuren van iedereen. Alles wat dit schip te bieden heeft aan innovaties, gastronomie, entertainment enzovoort vind je uitgebreid beschreven op www.msccruises.be of verneem je van je reisagent.

Dit vonden wij, de redacteurs van cruisetips.be, de blikvangers tijdens de drie dagen dat we aan boord waren, begin juni 2023, op de feestelijke naamceremonie van het schip.


Meer Lezen >>>




Redactie Cruisetips.be,mei 2023

Vooraleer je definitief boekt: kies de juiste kajuit!

Als je een (volgende) cruise plant is niet alleen de keuze van het seizoen, de cruiseroute en het cruiseschip belangrijk. Je moet ook de nodige aandacht besteden aan de exacte plaats op het schip waar je kajuit zich bevindt. Anders kan je wel eens voor minder aangename verrassingen komen staan.



Eerst en vooral heb je de keuze tussen een binnenkajuit, een kajuit met zicht op zee, een balkonkajuit of een nog duurdere suite. Uiteraard speelt hierbij het beschikbare budget een grote rol, maar er is meer dan dat. Op een cruiseschip zijn er honderden, meestal zelfs duizenden kajuiten. Wat is voor jou de beste ligging afhankelijk van jouw wensen en verwachtingen?


Meer lezen? >>>



Redactie Cruisetips.be

16 cruisetips van Captain Ron...

na meer dan 160 cruises!

Tijdens onze laatste cruise in de Caraïben, met de Norwegian Sky in oktober 2022, leerden we een bijzonder sympathieke en interessante 80-jarige Amerikaan kennen, die op dat moment al 162 (jawel honderdtweeënzestig) cruises had gemaakt, waarvan 128 met Norwegian Cruise Line. Hij kende dan ook iedereen van de crew (bemanning), ook de kapitein en de cruise director (een soort general manager), en iedereen kende hem als Captain Ron.

Uiteraard maakten we van de gelegenheid gebruik om hem te vragen wat zijn belangrijkste tips zijn, voor zowel beginnende als evaren cruisereizigers.

Hier komen ze >>>.



Redactie Cruisetips.be, januari 2023

5 dagen in Miami, the Magic City

Onze favoriete cruisebestemming is de Caraïbische Zee. En veel cruises daarnaartoe vertrekken vanuit Miami, in het zuidoosten van Florida. We hebben de stad dan ook al enkele keren bezocht: in 2006 met de MSC Lirica, in 2008 met de Costa Mediterranea, in 2010 met de Liberty of the Seas van Royal Caribbean, en in 2016 met de Norwegian Jade. De stad viel telkens wel mee, maar we hadden nooit voldoende tijd om haar wat beter te leren kennen. Deze keer, voor en na onze cruise in oktober 2022, verbleven we er vijf dagen, en dat bleek een goed idee: Miami is meer dan de moeite waard.

Meer lezen >>>



Redactie Cruisetips.be, januari 2023

14 dagen met de Norwegian Sky door de Caraïben en de 4 Bahama's

We hadden deze cruise, van 9 tot 23 oktober 2022, al geboekt in februari 2021, dus ruim anderhalf jaar op voorhand. Door de coronapandemie hadden alle rederijen het toen moeilijk om weer volk op hun schepen te krijgen en de prijzen waren dus interessant.

We kozen voor de Caraïben, dat is onze favoriete bestemming, en voor Norwegian Cruise Line omdat we daar goede ervaringen mee hadden (cfr. artikel “Waarom wij Norwegian Cruise Line en de Norwegian Sky aanbevelen, weldra op deze website).


Tijdens de inscheping op 9 oktober, kregen we te horen dat, omwille van de tropische storm Julia, de geplande cruiseroute van Miami naar Cozumel (Mexico), Grand Cayman, Roatan (Honduras), Harvest Caye (Belize) en terug Miami, geannuleerd werd en zou vervangen worden. De nieuwe route was: vanuit Miami naar Puerto Plata (Dominicaanse Republiek), St. Thomas, Tortola, Great Stirrup Cay (Bahama’s) en terug naar Miami.

Een mooiere route zal je zeggen, en dat is ook zo, maar we hadden twee opeenvolgende cruises van een week geboekt (back to back noemen de Amerikanen dat) en de nieuwe route van deze cruise bleek identiek aan die van onze tweede cruise. We hebben dus twee weken na elkaar dezelfde plaatsen bezocht. Niet echt leuk, maar we hebben er het beste van gemaakt.

Lees de reportage >>>


Cruisetips.be, januari 2023

Een aanrader: Norwegian Cruise Line en de Norwegian Sky

In oktober lukte het ons eindelijk nog eens om een cruise te maken. We kozen voor de Caraïben, dat is onze favoriete bestemming, en voor de Norwegian Sky omdat we heel goede herinneringen hadden aan een cruise met de Norwegian Jade én er nog twee CruiseNext-vouchers die bijna vervielen op onze Norwegian-account stonden.

Norwegian Cruise Line (NCL) is, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, een Amerikaanse rederij met hoofdzetel in Miami. De schepen varen onder de vlag van Bermuda. De oprichter van de rederij, in 1966, was wel een Noor: Knut Kloster.


Hier lees je onze 5 redenen om NCL en de Norwegian Sky aan te bevelen >>>




Redactie Cruisetips.be

Cruiseschepen kunnen een orkaan doorstaan. Of toch maken dat ze uit de buurt zijn…

Ieder jaar richten een of meer orkanen grote schade aan in de Caraïben, Florida en andere Amerikaanse staten. Wij krijgen na zo’n orkaan telkens de vraag van reizigers die graag eens een cruise doorheen de Caraïben zouden maken, wanneer ze het minste kans maken om met zo’n zware storm geconfronteerd te worden.

 

Eerst en vooral moet je weten dat het van begin juni tot eind november in de Caraïben het regenseizoen is. In die periode is het vaker bewolkt en regent het wat meer, maar zelden heel de dag. In de maanden september en oktober kan het er wel echt stormen en enkele keren per jaar groeien die stormen uit tot orkanen. Het orkaanseizoen (Hurricane season) loopt theoretisch van 1 juni tot 30 november (hoewel er ooit al voorgekomen zijn in mei en december). De piek ligt tussen midden augustus en midden oktober.

Cruiseschepen kunnen zich snel verplaatsen, hotels niet

Cruiseschepen hebben een groot voordeel ten opzichte van hotels en vakantieresorts op het vasteland: zij kunnen zich (vrij snel) verplaatsen om uit de gevaarlijke zones te blijven. Er zijn zoveel cruisehavens in de Caraïben dat er altijd wel een veilige haven te vinden is. Een voorbeeld: schepen die normaal gezien in Miami aanmeren, zetten als er een orkaan op komst is soms koers naar het veilige Cozumel, 900 km zuidwestelijker gelegen voor de Mexicaanse kust, of naar één van de ABC-eilanden (Aruba, Bonaire en Curaçao). Het is bekend dat de kans op orkanen vermindert als je zuidelijker in de Caraïbische zee bent.

Cruiseschepen mijden vanzelfsprekend de regio’s waar een orkaan woedt. Het kan dus zijn dat je reisroute wordt aangepast en je bepaalde havens niet aandoet. Zo zijn wij zelf in november 2016 niet in Bermuda geraakt omdat het te gevaarlijk was om daar aan te meren.

Alle cruiseschepen zijn ook uitgerust met stabilisatoren. Een woelige zee voel je niet meteen, je ziet dat eerst aan het water in de zwembaden dat omhoog gekatapulteerd wordt. Pas als de zee echt very rough wordt, met golven van 9 meter hoog, begin je een beetje te wankelen als je rondloopt en voel je het stampen van het schip ook in je kajuit.

Alle mogelijke informatie en dagelijkse updates over orkanen vind je op de website van het National Hurricane Center (www.nhc.noaa.gov) van het US Dept of Commerce, National Oceanic and Atmospheric Administration.

Tip: een goede reisverzekering is toch altijd aan te raden.

Welke cruisebestemming in welk seizoen? Lees meer >>>



Redactie Cruisetips.be  UPDATE JANUARI  2024

Ja, cruiseschepen zijn vervuilend, maar er wordt volop aan gewerkt        

Er is de laatste jaren veel te doen over de CO2-uitstoot van cruiseschepen. We willen op Cruisetips.be zeker niet ontkennen dat er een probleem is, maar dat moet wel in het juiste perspectief geplaatst worden. Volgens diverse milieuorganisaties zorgt de scheepvaart voor zo'n 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot. De sector zelf spreekt over ongeveer 2,7%, volgens een rapport van de VN is het zelfs 4,5%.

Laat ons uitgaan van dit laatste worstcasescenario.

Wereldwijd zijn er zo’n 50.000 grote vracht- en containerschepen tegenover ongeveer 400 grote(re) cruiseschepen. Als die 50.400 schepen samen zouden zorgen voor 4.5% van de totale CO2-uitstoot is het aandeel in de globale CO2-uitstoot van de cruiseschepen dus maximum 0.036%. Dat is nog altijd te veel, maar de cruisesector is zich daarvan bewust en doet er ook wat aan.

Wereldwijd heeft de sector al meer dan een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast werd al ruim 22 miljard dollar uitgetrokken voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie zouden hebben (zie hieronder). Er zijn ondertussen al een aantal cruiseschepen die varen op LNG opgeleverd (onder andere de AIDAnova, de MSC Euribia en de Icon of the Seas, zie foto's hiernaast). De rederijen gaan er wel vanuit dat vloeibaar aardgas maar een overgangsbrandstof zal zijn, en dat op langere termijn waterstof uit zonne-energie dé brandstof van de scheepvaart zal worden.

Steeds meer cruiseschepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven.

 

In vergelijking met 2008 stoten schepen al 37% minder CO2 uit (onder meer door trager te varen) en de Internationale Maritieme Organisatie IMO heeft beslist dat die uitstoot tegen 2050 nog met 13 procent moet dalen.


*Is varen op LNG echt zoveel milieuvriendelijker?

Rederij Royal Carribean legt er de nadruk op dat de nieuwe Icon of the Seas aangedreven wordt door 6 dualfuel-motoren, die werken op vloeibaar gas (LNG, liquified natural gas). En dat zou momenteel de minst vervuilende brandstof voor schepen zijn. Ook andere cruiserederijen en de overkoepelende organisatie CLIA (Cruise Lines International Association) stellen dat er door het gebruik van LNG minder broeikasgassen in de lucht komen.


Maar steeds meer experts betwisten dat standpunt. Ook het Nederlandse consumentenprogramma “Wat houdt ons tegen” had het daar uitgebreid over in de uitzending van 19 november 2023 (“Cruiseschepen aan de ketting?”).

Want wat blijkt?

LNG stoot inderdaad minder CO2 uit dan klassieke fossiele brandstoffen, maar er is wel een grotere uitstoot van methaan. En methaan is een broeikasgas dat in de atmosfeer 80 keer meer warmte vasthoudt dan CO2, over een periode van 20 jaar. LNG zou dus niet milieuvriendelijker maar juist meer vervuilend zijn.

Volgens de CLIA zou op nog langere termijn, over 100 jaar of meer bekeken, methaan toch een betere keuze zijn. Maar die termijn is gezien de huidige urgente klimaatproblemen, toch wat té lang om er rekening mee te houden.


Home >      Cruisetips >     Cruiseroutes >      Rederijen en schepen >      Riviercruises >         Reportages >        Nieuws >


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

copyright cruisetips.be