Nieuwe schepen, nieuw aan boord,

nieuwe routes, toppromoties ...

RCA Press, Cruisetips.be, februari 2020

MSC cruises lanceert duurzame excursies met positieve impact op milieu en sociale verantwoordelijkheid

MSC Cruises, 's werelds snelst groeiende cruiserederij, zet zijn duurzaam engagement verder met een reeks nieuwe, duurzame excursies: PROTECTOURS. Hiermee wil de rederij haar passagiers laten genieten van uitzonderlijke bestemmingen en tegelijk de natuur op onze planeet helpen beschermen. Enkele voorbeelden.

 

Red een babyzeeschildpad in Cozumel (Mexico)
In de lente en de herfst komen groene zeeschildpadden naar de kust van Cozumel om te broeden. De vrouwelijke schildpadden graven gaten in het zand en leggen daarin talrijke eieren. Na ongeveer 100 tot 150 dagen komen de babyschildpadden 's nachts uit en kruipen langzaam naar het water. Helaas is zo’n 20% van deze babyschildpadden niet sterk genoeg om uit het nestgat te klimmen. Na deskundige instructies van een mariene bioloog, kunnen passagiers de babyschildpadden uit het zand graven en transporteren naar Cozumel's Marine Biology Outpost voor verdere zorg tot ze klaar zijn voor vrijlating. 

Deze tour is uitsluitend te boeken van +- juli tot oktober.



Ontdek de magische wereld van bijen in Corfu (Griekenland)
In het mooie landschap van Corfu kunnen cruisegasten zich vertrouwd maken met de magische wereld van bijen. Deze insecten – door de Royal Geographical Society onlangs nog uitgeroepen tot de belangrijkste levende wezens op aarde – leven in een complexe samenleving. In Lake Korission en de Bioporos Farm kan je van heel dichtbij de honingbijen zien, uiteraard in volledige veiligheidsuitrusting. Je leert ook alles over de bedreigingen voor de bijen en hun belang voor ons ecosysteem.

Deze excursie omvat ook een diner in Bioporos Restaurant, het enige volledig biologische restaurant op Corfu.


Bescherm de woestijn in Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten)
Zin in een woestijnavontuur? De 'Desert Conservation'-tour laat cruisepassagiers meehelpen om het unieke landschap van de Verenigde Arabische Emiraten te behouden. Elk jaar bezoeken duizenden lokale bewoners en toeristen de woestijn voor ontspanning en avontuur, wat ook leidt tot heel wat afval (gedumpte banden, batterijen …) dat er schadelijk is voor het kwetsbare ecosysteem. Tijdens deze excursie krijgen de gasten de kans om de woestijn te 'redden', waarbij ze een deskundige gids volgen tot diep in de woestijn én actief mee kunnen helpen afval verzamelen.



Verken het platteland te paard en plant bomen in Reykjavik  (IJsland)
Cruisereizigers krijgen de kans om, met een speciaal ras van paarden, het IJslandse platteland te ontdekken – van de schilderachtige wildernis van de lavavelden tot de uitgestrekte groene heuvels. De IJslandse paarden zijn bijzonder volgzaam en vriendelijk van temperament.

Na de trektocht wordt het bos van Guðmundarlundur bezocht, waar een boswachter van de Kópavogur Forestry Association zal helpen om bomen te planten. Zo helpen de passagiers de bossen te behouden en dragen ze bij tot het beperken van de koolstofuitstoot.


Meer info: www.rcapress.be, www.msccruises.be




Cruisetips.be, januari 2020

Voor het eerst een Belgische kapitein bij Holland America Line: Kevin Beirnaert

Soms wordt wel eens vergeten dat België toch wel wat te betekenen heeft in de zeevaartsector. Denk maar aan de grote baggerbedrijven die aan de wereldtop staan (Deme en Jan Denul) of aan rederijen als CMB, Euronav en Cobelfret.

Ook aan boord van cruiseschepen werken heel wat Belgisch officieren en vakmensen, vaak uit de hotellerie. Maar een Belgische cruisekapitein is eerder zeldzaam.


Oost-Vlaming Kevin Beirnaert studeerde aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen en voer als cadet-officier mee met koelschepen tussen Antwerpen en Ecuador. Nadien werkte hij bij de Jan de Nul Groep aan boord van de Alexander von Humboldt die werd ingezet bij de bouw van de beroemde Palm Jumeirah archipel in Dubai.


Nu wordt Kevin dus kapitein van de Nieuw Statendam van Holland America Line die in de zomer van 2020 Amsterdam als thuishaven zal hebben. De nieuwe kapitein zal van daaruit zijn passagiers veilig naar de Noorse Fjorden loodsen, en de fascinerende hoofdsteden van de Oostzee laten ontdekken.

Meer info: www.HollandAmerica.com



Cruisetips.be, januari 2020

CLIA verwacht dit jaar veel meer cruisereizigers

(32 miljoen) en veel minder uitstoot

Cruise Lines International Association (CLIA), ‘s werelds grootste sectororganisatie, heeft haar jaarlijks rapport uitgebracht.

Daarin staat onder meer de belofte (zwart op wit) dat de cruisesector 22 miljard dollar (+- 20 miljoen euro) zal investeren in de ontwikkeling van nieuwe, duurzame, energie-efficiënte technologie en dat de koolstofuitstoot van alle cruiseschepen samen tegen 2030 zal verminderen met 40% (in vergelijking met 2008).

CLIA verwacht dit jaar liefst 32 miljoen passagiers, en alleen al in 2020 zullen er 19 nieuwe zeecruiseschepen in vaart komen. Van alle nieuwe cruiseschepen zal 44% op LNG varen wat voor een grote verlaging van de uitstoot van fijnstof, stikstofdioxide en CO2 zal zorgen.

CLIA wijst er ook dat de cruisesector meer dan 1.177.000 jobs creëert en 150 miljard dollar omzet genereert.

Het volledige rappoort vind je hier:

https://cruising.org/news-and-research/research/2019/december/state-of-the-cruise-industry-outlook-2020



Glenaki Tourism Consultancy, januari 2020

Ook na de Brexit:

All Ways look on the bright side of life

All Ways Cruises is klaar voor de Brexit en viert haar 30ste verjaardag met een mooie cruise rondom het Verenigd Koninkrijk. Van de legendes van het Ierland van de Kelten tot de ruige kusten van Schotland, van het aristocratische Edinburgh tot de opmerkelijke culturele bloei van Glasgow, van de perfect gestileerde tuinen van Belfast tot de mysterieuze rechtopstaande stenen van Stonehenge of Callanish ... een caleidoscoop van indrukken, onvergetelijke herinneringen en emoties zal je overvallen.

Vertrek op 10 mei met de M/S Astoria uit Zeebrugge.

Prijs: 14 dagen/13 nachten vanaf 2.290 euro.

Wil jij ook de Britten uitzwaaien? Meer informatie over deze cruise vind je onder deze link:

http://www.all-ways.be/nl/de-bestemmingen-cruise/de-charmes-van-de-britse-eilanden/croisiere/2180/utm_source/PR%20update%20NL%20+%20bloggers%20NL/utm_campaign/b2b5e88552

Meer info: www.all-ways.be



Cruisetips.be, januari 2020

COSTA SMERALDA, het eerste cruiseschip van Costa Cruises dat vaart op LNG

Op de Meyer Turku scheepswerf in Finland, werd in december het nieuwe vlaggenschip van Costa Cruises, de Costa Smeralda, overgedragen aan de rederij. Dit schip wordt aangedreven door LNG (liquefied natural gas), de meest geavanceerde en milieuvriendelijke brandstof die momenteel beschikbaar is.

Schepen die varen op LNG stoten helemaal geen zwaveldioxide meer uit, de uitstoot van fijnstof vermindert met 95 tot 100%, die van stikstofoxide met 85% en de uitstoot van CO2 tot 20%.

Het volgende schip van Costa Cruises op LNG zal de Costa Toscane zijn en komt in 2021 in vaart.

De Costa Smeralda, vaart momenteel op de Middellandse Zee en is al te boeken vanaf 400 euro voor 8 dagen.

Meer info bij je reisagent of op cruisewebsites die cruises verkopen (wat wij niet doen).



Glenaki Tourism Consultancy, december 2019

Overeenkomst tussen Costa Cruises en Flixbus: passagiers zullen makkelijker naar het schip én naar huis kunnen

Vanuit meer dan 2.000 Europese steden zal je binnenkort met een Flixbus rechtstreeks naar de vertrekhaven van je Costa-cruise gebracht worden. En van de aankomsthaven weer naar je vertrekstad of naar een andere stad naar keuze. Flixbus heeft het meest uitgebreide netwerk van betaalbare busverbindingen in Europa en voert per dag liefst 350.000 ritten uit. Er zal dus zeker wel een bus in jouw buurt langskomen.

De Italiaanse havens die je met Flixbus zal kunnen bereiken zijn Bari, Catania, Civitavecchia, Genua, La Spezia, Napels, Palermo, Savona, Trieste en Venetië. Daarbij komen nog tien Europese havens: Amsterdam, Barcelona, Bremenhaven, Kopenhagen, Hamburg, Kiel, Marseille, Rostock (Warnemunde), Stockholm en Valencia.

Een heel interessant idee lijkt ons. Zo zal je bijvoorbeeld vanuit Rome een Flixbus kunnen nemen naar de cruisehaven in Civitavecchia in plaats van een dure taxi.

Wie een cruise boekt bij Costa zal een ticket kunnen reserveren bij het Contact Center van de rederij zelf, bij het reisagentschap of bij Flixbus.

Meer info: www.flixbus.com, www.costacruise.com


The Cruise Critic Editors' Picks Awards 2019

Naar jaarlijkse gewoonte deelde de redactie van de bekende Amerikaanse cruisewebsite www.cruisecritic.com begin december 2019 weer een aantal felbegeerde prijzen uit: de Cruise Critic Editors’ Picks.

Een overzicht van de belangrijkste winnaars bij de ‘gewone’ cruiserederijen, luxerederijen en riviercruises.

Gewone cruiseschepen

Beste nieuw schip: Norwegian Encore

  • Beste heringerichte/gerenoveerde schip: Oasis of the Seas
  • Beste kajuiten: Celebrity Cruises
  • Lekkerste eten: Holland America Line
  • Beste voor entertainment: Royal Caribbean International
  • Mooiste routes: Holland America Line
  • Beste nachtleven: MSC Cruises
  • Beste excursies: Princess Cruises
  • Beste rederij voor singles: Norwegian Cruise Line
  • Beste suites: Royal Caribbean International

 

Luxueuze cruiseschepen

  • Beste voor avontuurlijke cruises: Ponant
  • Beste kajuiten: Seabourn Cruise Line
  • Lekkerste gastronomisch eten: Oceania Cruises
  • Mooiste routes: Azamara Club Cruises
  • Meest romantische cruises: SeaDream Yacht Club
  • Beste service: Silversea Cruises
  • Beste rederij voor singles: Seabourn Cruise Line
  • Best heringerichte/gerenoveerde schip: Insignia (Oceania Cruises)

 

Riviercruises

  • Beste rivercruises: AmaWaterways
  • Best nieuw riviercruiseschip: AmaMagna (van AmaWaterways

Meer info: www.cruisecritic.com


Cruisetips.be, november 2019

MSC Grandiosa: een groot(s) cruiseschip met een kleine impact op het milieu

Cruisetips.be mocht tijdens de ‘inhuldigingsperiode’ al even meevaren met de MSC Grandiosa, het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises. Dit is een prachtig schip, heel innovatief, fraai ingericht, met schitterende shows, entertainment van vroeg tot laat, en lekker eten en drinken, maar daarop komen we later terug. In deze cruisekritische tijden keken we vooral naar de milieu-impact van dit grote schip.

De recente hetze tegen cruiseschepen moet eerst wel even in het juiste perspectief geplaatst worden. Zo is bewezen dat de mode- en kledingindustrie meer vervuilt dan de hele transport- en scheepvaartsector samen. Die laatste sector omvat 300 cruiseschepen tegenover 70.000 vrachtschepen. De kritiek op cruiseschepen een beetje relativeren mag dus wel. Zeker als je ziet wat een kleine voetafdruk een groot schip als de MSC Grandiosa achterlaat.

Meer lezen >>>



Cruisetips, november 2019

Costa Firenze officieel te water gelaten, zal vanaf oktober 2020 varen vanuit Singapore

Costa Cruises vierde begin november de tewaterlating van zijn nieuwste schip, de Costa Firenze.

Net als het identieke zusterschip Costa Venezia (zie foto) dat in maart 2019 in de vaart kwam, is de Firenze speciaal ontworpen en gebouwd voor de sterk groeiende Chinese markt, waar Costa Cruises al sinds 2006 actief is en de belangrijkste cruiserederij is.

Het schip kan 5.200 passagiers ontvangen en zal na de definitieve oplevering, eind september 2020 naar Singapore varen om van daaruit cruises aan te bieden aan Chinese (en andere) cruiseliefhebbers.





Cruisetips, november 2019

Spectrum of the Seas, Odyssey of the Seas, Wonder of the Seas… Royal Caribbean blijft maar nieuwe cruiseschepen bouwen

In het voorjaar van 2019 begon de Spectrum of the Seas, het eerste schip uit de Quantum Ultra klasse van Royal Caribbean International, aan zijn maidentrip in Azië. In november 2020 zal het volgende schip uit die klasse, de Odyssey of the Seas, afwisselend op de eilanden en in de havensteden van de Caraïbische en de Middellandse Zee aanleggen. En in 2021 wordt de Wonder of the Seas te water gelaten, alweer een schip dat bestemd is voor de snel groeiende Aziatische markt.

Alle nieuwe schepen zijn uiteraard uitgerust met de nieuwste gadgets op het vlak van ontspanning en entertainment. Daarbij vooral opvallend veel virtual reality-toestanden.

Een groot theater, shops, restaurants, bars, zwembaden... alles wat je ook maar kan verwachten op een cruiseschip zal je op deze schepen in overvloed vinden.

Meer info: www.cruiseconnection.be




Cruisetips.be, oktober 2019

Cruiseschepen kunnen een orkaan doorstaan. Of toch maken dat ze uit de buurt zijn…

Begin september richtte de orkaan Dorian grote schade aan op (vooral) de Bahama’s. Wij krijgen na zo’n orkaan - want er is er ieder jaar wel minstens één –  telkens de vraag van reizigers die graag eens een cruise doorheen de Caraïben zouden maken, wanneer ze het minste kans maken om met zo’n zware storm geconfronteerd te worden.

 

Eerst en vooral moet je weten dat het van begin juni tot eind november in de Caraïben het regenseizoen is. In die periode is het vaker bewolkt en regent het wat meer, maar zelden heel de dag. In de maanden september en oktober kan het er wel echt stormen en enkele keren per jaar groeien die stormen uit tot orkanen. Het orkaanseizoen (Hurricane season) loopt theoretisch van 1 juni tot 30 november (hoewel er ooit al voorgekomen zijn in mei en december). De piek ligt tussen midden augustus en midden oktober.

Cruiseschepen kunnen zich snel verplaatsen, hotels niet

Cruiseschepen hebben een groot voordeel ten opzichte van hotels en vakantieresorts op het vasteland: zij kunnen zich (vrij snel) verplaatsen om uit de gevaarlijke zones te blijven. Er zijn zoveel cruisehavens in de Caraïben dat er altijd wel een veilige haven te vinden is. Een voorbeeld: schepen die normaal gezien in Miami aanmeren, zetten als er een orkaan op komst is soms koers naar het veilige Cozumel, 900 km zuidwestelijker gelegen voor de Mexicaanse kust, of naar één van de ABC-eilanden (Aruba, Bonaire en Curaçao). Het is bekend dat de kans op orkanen vermindert als je zuidelijker in de Caraïbische zee bent.

Cruiseschepen mijden vanzelfsprekend de regio’s waar een orkaan woedt. Het kan dus zijn dat je reisroute wordt aangepast en je bepaalde havens niet aandoet. Zo zijn wij zelf in november 2016 niet in Bermuda geraakt omdat het te gevaarlijk was om daar aan te meren.

Alle cruiseschepen zijn ook uitgerust met stabilisatoren. Een woelige zee voel je niet meteen, je ziet dat eerst aan het water in de zwembaden dat omhoog gekatapulteerd wordt. Pas als de zee echt very rough wordt, met golven van 9 meter hoog, begin je een beetje te wankelen als je rondloopt en voel je het stampen van het schip ook in je kajuit.

Alle mogelijke informatie en dagelijkse updates over orkanen vind je op de website van het National Hurricane Center (www.nhc.noaa.gov) van het US Dept of Commerce, National Oceanic and Atmospheric Administration.

Tip: een goede reisverzekering is toch altijd aan te raden.

Welke cruisebestemming in welk seizoen? Lees meer >>>




Diverse media (o.a. Daily Mail, Telegraaf en BBC News), oktober 2019

Passagiers op Norwegian Spirit eisen (een deel van) hun geld terug

Een cruise van 14 dagen naar de Noorse Fjorden en IJsland, zou – net als alle cruises – een droomreis moeten zijn. Maar eind september kan het in Noord Europa soms al heel slecht weer zijn, en dat ondervonden de ruim 2.000 passagiers van de Norwegian Spirit.

Vanuit Southampton zou het schip richting Le Havre en daarna Amsterdam varen. Maar door te hevige wind kon in geen van beide havens aangemeerd worden. Ook in Noorwegen ging het mis, de bekendste fjorden mocht het schip niet in, ze konden alleen vanop afstand bekeken worden. Ook Reykjavik, de hoofdstad en toeristische trekpleister van IJsland kon niet bezocht worden. Vervolgens zou er aangemeerd worden in Greenock (zie foto), de cruisehaven van Glasgow, maar ook daar mocht de Norwegian Spirit niet binnen, er moest uitgeweken worden naar Belfast.

Alsof dit alles nog niet genoeg was kreeg het schip ook nog af te rekenen met problemen met de afvoer van de toiletten…

Talrijke passagiers vroegen hun geld terug maar kregen (voorlopig) enkel een kortingsbon voor een volgende cruise. Volgens Norwegian Cruise Line werden ondanks het noodweer toch 8 havens aangedaan (in plaats van 9)

Dit avontuur krijgt zeker nog een vervolg. We houden je op de hoogte.


Oktober 2019, cruisetips.be

Oktober is volgens sommigen dé cruisemaand, maar je kan ook in november  en december koopjes doen!

Enkele cruisewebsites proberen de laatste jaren om de maand oktober te positioneren als dé maand bij uitstek om een cruise te boeken. Soms is dat ook echt wel het geval, maar eigenlijk kan je het hele jaar door koopjes doen, als je de aanbiedingen maar goed in de gaten houdt en er snel bij bent. Hoe dan ook, tijdens ‘oktober cruisemaand’ selecteren een aantal rederijen wel wat interessante aanbiedingen en lanceren zij nieuwe promoties om hun cruises onder de aandacht te brengen. Neem dan ook de volgende weken regelmatig eens een kijkje op bijvoorbeeld www.atccruises.be, thalassacruises.be, cruisewinkel.be of cruisewinkel.nl, cruisetravel.nl, dreamlines.nl of op de websites van de cruiserederijen zelf.

Meer info: Welke rederij, welk schip en welke kajuit?



Nieuws van MSC Cruises, RCA Press

Oktober 2019

Nieuw vlaggenschip van MSC Cruises, MSC Grandiosa, vertrekt vanaf 16 november uit Genua, en is nu al te boeken

Binnen een goede drie maanden starten vanuit Genua de afvaarten van de MSC Grandiosa, het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises. MSC Cruises is ‘s werelds grootste privécruiserederij en de nummer één in Europa en Zuid-Amerika.

De MSC Grandiosa, het eerste van drie Meraviglia-Plus-schepen die nog groter zijn dan de ‘gewone’ Meraviglia-schepen (MSC Meraviglia en MSC Bellissima) heeft een lengte van meer dan 331 m, een breedte van 43 m, een hoogte van 65 m. Met 6.334 passagiers en 1.704 bemanningsleden wordt dit het grootste schip uit de vloot van MSC Cruises en één van de grootste cruiseschepen tout court.


Met 11 locaties waar je kan eten (hoofdrestaurants, specialiteitenrestaurants, bistrot, sushi bar…), 21 bars en lounges, entertainment van wereldklasse (met onder meer twee gloednieuwe 'Cirque du Soleil at sea'-shows), een grote prijswinnende promenade in mediterrane stijl, wordt de MSC Grandiosa een droomschip voor iedere cruiseliefhebber.

 

Dit nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises laat ook zien dat een uiterst milieubewust cruiseschip maximale prestaties kan leveren, door gebruik te maken van energiezuinige systemen en innovatieve, maritieme technologie.

Een echte primeur is ZOE, de eerste stemgestuurde assistent in de cruisebranche, die werd geïmplementeerd in elke kajuit op MSC Grandiosa. ZOE spreekt 7 talen, kan honderden vragen beantwoorden over de cruise en de faciliteiten aan boord, hulp bieden bij het boeken van services, aanwijzingen geven en suggesties doen, kortom alle informatie die traditioneel wordt verstrekt aan de Guest Relations-desk.


En dan is er voor de liefhebbers nog de MSC Yacht Club, een ‘schip in een schip’-concept, met 95 elegante suites en een butlerservice de klok rond. Het is een uitzonderlijke plek om te eten, drinken, zwemmen en zonnebaden in de sfeer van een luxueuze privéclub.

Meer info: www.msccruises.be



Cruisetips nieuws, september 2019

Eind augustus vertrok de langste cruise ter wereld uit Londen: rond de wereld in 245 dagen

De eerste Ultimate World Cruise van rederij Viking Cruises is op 31 augustus vertrokken voor een reis van maar liefst 8 maanden langs 6 continenten, 58 à 59 landen en 111 tot 113 havenstedencht (afhankelijk van het weer moet een cruiseroute soms wat aangepast worden). Indien het schip, de Viking Sun, deze reis van 245 dagen kan voltooien en veilig weer aanmeert in Londen op 2 mei 2020, wordt het wereldrecord van de langste ononderbroken cruise gebroken.

 

De route loopt via Scandinavië, de Caraïben en Zuid-Amerika langs Vuurland naar de Stille Oceaan. Daar worden onder meer de eilanden van Frans-Polynesië aangedaan en gaat het verder naar Nieuw-Zeeland, Australië en Azië. Daar wordt aangemeerd in Indonesië, Brunei, Maleisië, de Filipijnen, China, Vietnam, Cambodja, Thailand, Singapore, Sri Lanka en India. Vandaar vaart het schip naar Oman, Jordanië, en Egypte, dan doorheen het Suezkanaal naar de Middellandse Zee en van daaruit stilaan weer richting Londen.

 

Het luxueuze Noorse cruiseschip Viking Sun is 227 meter lang is en telt 465 kamers met balkon. Er zijn zo’n 930 passagiers en 480 bemanningsleden aan boord. Het is dus zeker geen mastodont, eerder een middelgroot cruiseschip.

De reizigers kunnen beschikken over 10 restaurants, twee zwembaden, 2 filmzalen, een theaterzaal, een kuuroord, fitness ... en een sneeuwgrot, waar sneeuwvlokjes door de gekoelde lucht dwarrelen. Ook inbegrepen: gratis wifi. Waar er bereik is natuurlijk.

 

Deze cruise was lang op voorhand uitverkocht, hoewel hij minstens 76.000 euro per persoon zou gekost hebben. Dat is veel als je weet dat je bijvoorbeeld een cruise van 119 dagen met de MSC Poesia, vanuit Genua de wereld rond en terug tot Genua, al kan boeken voor 13.000 euro.

 



RCA Press

MSC Cruises verwelkomt vanaf november 2019 haar gasten op privé-eiland in de Bahama’s

Net als enkele andere cruiserederijen beschikt ook MSC Cruises nu over een privé-eiland in de Bahama’s. Met het Ocean Cay MSc Marine Reserve project heeft MSC Cruises een voormalige industriële locatie getransformeerd tot een prachtig tropisch eiland exclusief voor haar cruisepassagiers. Met een 360° horizonzicht op kristalblauw water en enkele van de meest spectaculaire witte zandstranden ter wereld, zal dit eilandparadijs vanaf begin november 2019 een onvergetelijk hoogtepunt zijn van de Caraïbische routes van MSC Cruises.

Meer info: www.rcapress.be, www.msccruises.be



Cruise Lines International Association en Cruisetips.be,

September 2019

Ja, cruiseschepen zijn vervuilend, maar er wordt volop aan gewerkt

Er is de laatste tijd veel te doen over de CO2-uitstoot van cruiseschepen. We willen op Cruisetips.be zeker niet ontkennen dat er een probleem is, maar dat moet wel in het juiste perspectief geplaatst worden. Volgens diverse milieuorganisaties zorgt de scheepvaart voor zo'n 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot. De sector zelf spreekt over ongeveer 2,7%, volgens een rapport van de VN is het zelfs 4,5%.

Laat ons uitgaan van dit laatste worstcasescenario.

Wereldwijd zijn er zo’n 50.000 grote vracht- en containerschepen tegenover ongeveer 500 grote(re) cruiseschepen. Als die 50.500 schepen samen zouden zorgen voor 4.5% van de totale CO2-uitstoot is het aandeel in de globale CO2-uitstoot van de cruiseschepen dus maximum 0.045%. Dat is nog altijd te veel, maar de cruisesector is zich daarvan bewust en doet er ook wat aan.

Wereldwijd heeft de sector al meer dan een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast werd al ruim 22 miljard dollar uitgetrokken voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Er is ondertussen al een eerste cruiseschip dat vaart op LNG opgeleverd (de AIDAnova, zie foto hiernaast). Wetenschappers verwachten wel dat vloeibaar aardgas maar een overgangsbrandstof zal zijn, en dat op langere termijn waterstof uit zonne-energie dé brandstof van de scheepvaart zal worden.

Steeds meer cruiseschepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven.

 

In vergelijking met 2008 stoten schepen al 37% minder CO2 uit (onder meer door trager te varen) en de Internationale Maritieme Organisatie IMO heeft beslist dat die uitstoot tegen 2050 nog met 13 procent moet dalen.



ATC Cruises: dé specialist van de betere begeleide cruises

Op reis vertrekken, ook met een cruiseschip, zorgt toch altijd weer voor wat stress. ATC Cruises speelt daar goed op in met zijn ‘begeleide’ cruises. Dat zijn geen klassieke groepsreizen waarin iedereen elke dag alles samen moet doen. Nee, het blijven totaal individuele vakanties, maar een cruisespecialist van ATC begeleidt je naar en van het schip en kan indien nodig aangesproken worden aan boord. Verder zijn alle klanten helemaal vrij tijdens hun reis om te gaan en staan waar ze willen.


Het aanbod aan door ATC begeleide reizen is indrukwekkend, en bestaat vooral uit mooie routes met de betere, luxueuze cruiseschepen, maar soms ook met bijvoorbeeld het zeer betaalbare AIDA Cruises.


Meer info, alle details en prijzen vind je op www.atccruises.be




Home >      Cruisetips >     Cruiseroutes >      Rederijen en schepen >      Riviercruises >         Reportages >        Nieuws >


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

copyright cruisetips.be