De gemiddelde leeftijd van de modale cruisepassagier schommelt momenteel rond de 40 jaar. Op een aantal schepen, bestemmingen en periodes kan de gemiddelde leeftijd inderdaad flink hoger zijn. Maar drie kwart van alle cruises is wél afgestemd op jong(er)e mensen, ook met kinderen. Veel schepen hebben familiehutten voor twee volwassenen en 2 of 3 kinderen, en aan boord zijn er kinderclubs, opgesplitst naar leeftijdscategorie. Bij Costa Cruises en MSC Cruises kunnen jongeren tot 18 jaar het hele jaar gratis op cruise als ze de kajuit delen met twee betalende volwassenen. Alleen de haventaksen, de vluchten en de transfers moeten ze betalen. Bij andere rederijen betalen de derde en vierde persoon in een kajuit (zowel kinderen als volwassenen) een veel lagere prijs dan de eerste en tweede persoon.
Dat hangt ervan af wat je wil. Ben je een zonneklopper? Een ideale eerste cruise is een weekje Middellandse Zee tijdens de lente of de nazomer. Mijd de Middellandse Zee tijdens de winter: koud en slecht weer kan je zin op slag doen omslaan. Ook cruises naar de Caraïben, het Midden-Oosten, de Canarische Eilanden en de Mexicaanse Rivièra staan helemaal in het teken van de zon. De Caraïben of het Midden-Oosten zijn ook uitstekend geschikt om tijdens de winter een dosis zonnevitaminen op te slaan.
Ben je veel meer geïnteresseerd in geschiedenis en cultuur? Boek dan als beginneling geen cruise waar je dagenlang alleen maar de zee ziet, maar kies voor een cruise met een aaneenschakeling aan citytrips. Een goed voorbeeld is een cruise in de Baltische Zee, met steden zoals Sint-Petersburg, Stockholm en Helsinki op het programma. Of een cruises langs de steden van de Atlantische Kust (Lissabon, Vigo, Bordeaux, Hamburg…). Ook riviercruises zijn dikwijls een opeenvolging van culturele of historische uitstappen.
Ben je een echte natuurliefhebber? Laat je dan verleiden voor een cruise naar Alaska, de Noordkaap, de Noorse Fjorden, Zuid-Amerika of zelfs Antarctica.
Grote schepen bieden een enorme variatie aan activiteiten. Voor gezinnen kan dat de beste keuze zijn. Hoe oud of jong je ook bent, op een groot schip is het bijzonder moeilijk om je te vervelen. Een nadeel van grote schepen is dat ze enkel kunnen aanleggen in grote havens. Voor een bezoek aan het toeristische centrum zal je vaak een taxi of een busje moeten nemen. Die transfers kosten tijd en geld.
Kleine schepen met slechts 800 passagiers of minder kunnen ook aanleggen in kleine havens, waarna je vaak te voet naar het centrum kan gaan. Kleine schepen zijn bovendien net dorpen waar iedereen elkaar leert kennen. Je maakt er al snel vrienden. Heb je minder zin in nieuwe contacten? Kies dan voor een groot schip. Daar kan je met vriendelijke mensen een babbeltje slaan, en ze vervolgens de hele reis niet meer tegenkomen.
De ene rederij is de andere niet. Sommige rederijen worden geroemd door ‘foodies’ en gastronomen, andere focussen op ultraluxueuze bediening en gepersonaliseerd gastheerschap, nog andere mikken op gezinnen met kinderen en/of een losse, ongedwongen sfeer.
Wil je elke morgen van in je bed of van op je balkon de zon zien opkomen? Boek dan een buitenhut al dan niet met balkon. Wie geld wil besparen en de hut enkel wil gebruiken om zich om te kleden en te slapen, kan kiezen voor een binnenhut. Wil je vooraf weten waar je hut zich bevindt? Kijk op www.dekplan.nl Daarop staan de cruiseschepen van alle rederijen gedetailleerd besproken met een plattegrond van elk dek.
Bijlange niet! De meeste schepen bezoeken bijna dagelijks een haven, en ook aan boord is er heel wat te doen. Cruiseschepen zijn immers varende dorpen met alles er op en er aan: restaurants, winkels, fitnessruimtes, zwembaden, een bibliotheek, een casino, een theaterzaal, een basket- of volleybalplein, en soms een klimmuur. Sommige schepen hebben zelfs een schaatspiste of golfsimulators aan boord. Er worden workshops, voordrachten en quizzen georganiseerd, je kan er soms leren dansen, schilderen of servetten vouwen, er worden kooklessen gegeven, en tal van cruisemaatschappijen organiseren een kunstveiling in samenwerking met galerijen. De meeste schepen beschikken eveneens over een goed gevulde bibliotheek, weliswaar vooral met Engelse, Duitse, Italiaanse of Spaanse werken. Nederlandstalige literatuur is er minder gemakkelijk te vinden.
Ook ’s avonds is er op een cruiseschip altijd wat te doen. Je begint je avond met een drankje in een van de vele bars, gaat dineren, en vervolgens kan je een (meestal prachtige) show bijwonen. Wie daarna nog geen zin heeft om te gaan slapen, kan de avond eindigen in een nachtclub of zijn geluk proberen in het casino.
Wil je zeker niets missen? Elke avond of ochtend krijg je in je kajuit een dagkrant met het volledige programma voor de volgende dag. Je krijgt ook al wat uitleg over de volgende bestemming.
De ene mens is gevoeliger dan de andere, maar normaal gezien loop je weinig risico. Cruiseschepen zijn uitgerust met stabilisatoren die deiningen tegengaan. De meeste schepen doen trouwens geen vaarroutes aan waar er veel stormen zijn.
Zeeziek word je door een verstoring van de evenwichtsregeling. Je voelt dat de golfslag je spieren doet bewegen, maar je ogen kunnen die beweging niet volgen. Dat kan leiden tot braken en misselijkheid. Deze verschijnselen gaan meestal na drie dagen vanzelf over omdat je de beweging van het schip gewoon wordt.
Voel je je onpasselijk worden? Kijk dan ofwel naar de horizon – zodat je ziet welke beweging je spieren voelen –, ofwel ga je op je rug en met je ogen dicht op bed liggen, zodat je helemaal niets ziet.
Weet je van jezelf dat je gevoelig bent voor zeeziekte, boek dan een kajuit die in het midden van een groot schip ligt. Daar is er het minst deining. Wat volgens mijn apotheker ook helpt, is R Calm, een pil die inwerkt op het braakcentrum.
De eerste dag van je cruise is er altijd een verplichte evacuatie-oefening. Je reddingsvest bevindt zich in je hut. Het nummer van de reddingsboot die je werd toegewezen vind je meestal aan de deur van je hut, samen met de belangrijkste veiligheidsinstructies. Lees deze na de evacuatie-oefening nog eens goed na, en ga je eerste dag op zee op zoek naar de kortste weg van je hut naar de reddingssloep.
Alle rederijen hanteren een 'cashless' systeem. Dit betekent dat je je uitgaven aan boord niet telkens contant hoeft te betalen. Bij inscheping wordt een kopie van je creditcard gemaakt en wordt er een 'scheepsrekening' voor je geopend waarop al je uitgaven aan boord geregistreerd worden. Je krijgt per persoon ook een 'cruisecard' die je moet laten zien telkens je iets aankoopt of bestelt: een excursie, de wijn bij het eten, een souvenir in een van de shops aan boord… Daarvan ontvang je telkens een betaalbewijs. De dag voor het ontschepen krijg je een gedetailleerd overzicht van je uitgaven. Wanneer het rekeningoverzicht correct is, dan hoef je niets te ondernemen. De rederij int het verschuldigd bedrag rechtstreeks van de kredietmaatschappij.
Heb je geen creditcard, dan kan je bij inscheping soms een contant voorschot betalen. Op de laatste dag van de cruise moet je je rekening contant betalen bij de receptie.
Tip: zorg goed voor je cruisecard! Behalve om aan boord al je betalingen te doen, dient ze ook als sleutel van je kajuit. Telkens wanneer je van boord gaat of van een uitstap terugkomt, wordt je cruisecard ook gescand. Zo weet men exact hoeveel passagiers er aan boord zijn. Ben je je cruisecard verloren? Ga het onmiddellijk melden aan de centrale receptie.
’s Middags kan je gerust in short gaan eten, maar ’s avonds het restaurants binnenstappen in jeans en t-shirt is ‘not done’. Op veel cruiseschepen wordt voor het diner een dresscode gehanteerd. Wat je ’s avonds het best draagt, staat vermeld in het scheepskrantje dat je elke dag krijgt. De dresscode kan variëren, maar je voorziet best drie kledingstijlen:
-Casual (vrijetijdskledij): voor de dames een kleedje, of een rok of een broek met een bloes of een sweater. Voor de heren een lange broek met een sportief hemd, een poloshirt of een sweater.
-Informal: voor de dames een jurk, een tailleur of een gekleed broekpak, voor de heren een jasje met hemd, al dan niet met een das.
-Formal: voor de dames een cocktail- of avondjurk, voor de heren een smoking of een donker pak.
Vooral Amerikanen zijn dol op formele avonden. Ze laten zich dan als koppel fotograferen tegen de romantische nepachtergrond van een volle maan of de trappenhal van de Titanic. Wij zijn geen fan van dergelijke (dure) foto’s, maar zich eens extra opdirken voor een gala-avond, dat heeft echt wel iets.
Toch liever niet? Kies dan voor schepen zoals die van Norwegian Cruise Line (daar is er in geen enkel restaurant een kledingvoorschrift), of ga op formele avonden eten in het buffetrestaurant in plaats van in het à-la-carterestaurant.
Dat hangt af van het cruiseschip. Sommige rederijen hebben naast het hoofdrestaurant ook kleinere restaurants waar je – met toeslag – romantisch met zijn tweeën kan dineren.
Norwegian Cruise Line hanteert Freestyle cruising, wat betekent dat je volledig vrij bent om elke avond een andere tafel te kiezen. Ook bij Aida Cruises kan je eten aan een tafel die je zelf uitkiest.
Bij andere rederijen vraag je best al bij het inschrijven om een tafeltje voor twee (of meer, als je reist met vrienden of bekenden), en vraag je het nog eens in het hoofdrestaurant (zo vlug mogelijk na inscheping). Anders zit je inderdaad samen met onbekenden. Dat kan tegenvallen, maar het kan beslist ook meevallen!
Nee. Veel excursies zijn trouwens duur en niet interessant. Europese steden zoals Malaga, Barcelona of Venetië kan je gerust in je eentje verkennen. Ook in de meeste havensteden in de Caraïben kan je in je eentje op pad.
Soms vertrekken er cruises vanuit Antwerpen, Zeebrugge of Oostende (zie foto). Vanuit Amsterdam, Rotterdam, Dover en Southampton zijn er meer mogelijkheden.
Sommige autoriteiten langs je vaarroute vragen een visum of internationale reispas. Vraag dat na bij je reiskantoor of touroperator. De meeste rederijen adviseren een reispas die geldig blijft tot minstens zes maanden na de terugreis. Sla die raad niet in de wind! Wanneer je niet over de vereiste documenten beschikt, kan je geweigerd worden op de vlucht en het schip, of mag je op bepaalde bestemmingen niet aan land gaan. Vraag ook na welke identiteitsdocumenten je kinderen bij zich moeten hebben. Reizen er vrienden van je minderjarige zoon of dochter mee, dan moet je een toestemming van de ouders kunnen voorleggen waarin staat dat je met hun kind(eren) het land mag verlaten.
Wie naar de VS vliegt onder het Visa Waiver Programm is verplicht een elektronische reistoestemming aan te vragen. Dat moet gebeuren minstens 72 uur voor het vertrek via de website van ESTA (Electronic System for Travel Authorization – https://esta.cbp.dhs.gov).
Samen met de cruisedocumenten ontvang je een aantal labels waarop je naam en kajuitnummer staan vermeld. Het is de bedoeling dat je die etiketten vastmaakt aan je bagage.
Bij aankomst in de cruiseterminal geef je je bagage aan de kruiers. Die zorgen ervoor dat je je koffers een paar uren later terugvindt aan de deur van je kajuit. Intussen kan je gaan eten, het schip beginnen verkennen, of - bij een zoncruise – al wat van de zon genieten. Vergeet dus niet vooraleer je je bagage afgeeft je badpak en je zonnecrème in je handtas te steken!
De laatste avond van de cruise zet je je bagage in de gang voor je kajuit. Je krijgt daarvoor opnieuw etiketten. In de loop van de nacht komt het personeel je bagage ophalen om naar het terminalgebouw te brengen. Daar vind je je valiezen na het uitchecken terug, geordend per nummer of kleur.