Frank Van den Steen, Country Manager Benelux MSC Cruises:
“Nooit eerder boekten zoveel Benelux-klanten een reis bij ons: tienduizenden Belgen gingen in 2024 met MSC Cruises op reis, een stijging met 13% ten opzichte van het vorige recordjaar, 2023.
We merken nu duidelijk dat het brede publiek cruises steeds meer als dé ideale vakantiebeleving en als optimale value for money ontdekt. De inclusieve prijzen voor accommodatie, maaltijden en faciliteiten aan boord en het feit dat je steeds verschillende mooie bestemmingen kan aandoen, leiden tot een onklopbare prijs-kwaliteitsverhouding.
Daarnaast zijn er enkele opmerkelijke trends.”
Steeds meer jonge gezinnen
“In vergelijking met 2023 zagen we in 2024 een stijging met 14% van het aantal boekingen door jonge gezinnen. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het steeds uitgebreider aanbod van familie-gerichte faciliteiten aan boord.”
Balkonkajuiten worden populairder
“Een andere opvallende trend in onze boekingen is de stijgende voorkeur voor balkonkajuiten. Vooral gezinnen en koppels appreciëren de supplementaire waarde van een privébalkon, waar ze in alle rust van de cruise en van het uitzicht kunnen genieten. Deze voorkeur sluit aan bij de groeiende vraag naar hoogwaardige reisbelevingen. Zo zijn reizigers bereid meer te betalen voor een vakantie die verder gaat dan het basiscomfort. Dit verklaart ook het succes van de MSC Yacht Club. Dit ‘schip-in-een-schip’-concept biedt exclusieve faciliteiten zoals een privérestaurant, 24-uurs butlerservice en een privézonneterras, met behoud van toegang tot alle andere voorzieningen van het cruiseschip.”
Professioneel advies
“De kwaliteitsbehoefte van de klant onderstreept ook het groeiende belang van professioneel advies bij de boeking van een cruise. Dit kan zowel direct bij MSC Cruises als via een reisagent. Het overgrote deel van de reizigers boekt via hun vertrouwde reiskantoren en bij cruisespecialisten, een trend die zich naar verwachting ook in de toekomst zal verderzetten.”
46% groei voor cruises in de Caraïben
“De Caribische bestemmingen laten de grootste groei zien, met een toename van maar liefst 45%, terwijl de boekingen voor de Middellandse Zee en Noord-Europese bestemmingen respectievelijk met 16% en 18% groeien.
De stijgende populariteit van de Caribische bestemmingen is een belangrijke drijfveer voor MSC Cruises om deze regio verder te ontwikkelen. In 2025 wordt deze groeiambitie ondersteund door de lancering van de MSC World America (zie foto hiernaast), het nieuwste World Class-schip, en de opening van de grootste cruise-terminal ter wereld in Port Miami, met een capaciteit van 36.000 passagiers per dag. Deze uitbreidingen vergroten onze capaciteit in de regio met 18%, zodat we de groeiende vraag van Europese reizigers kunnen opvangen.
Wat brengt 2025?
“We liggen perfect op koers en zien vandaag al dat de stijgende trend van 2024 zich in 2025 zal doorzetten. De cijfers spreken voor zich, en 2025 belooft nogmaals een nieuw recordjaar te worden. Op dit moment hebben we al 40% van ons boekingsdoel voor 2025 behaald, waarmee we onze positie als absolute marktleider van cruises in België nog verder verstevigen”.
Met het hoofdkantoor in Genève, Zwitserland, is MSC Cruises de op twee na (na Royal Caribbean en Carnival) grootste cruisemaatschappij. MSC is wel marktleider in Europa, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Zuidelijk Afrika, met een sterke en groeiende aanwezigheid in Noord-Amerika en het Verre Oosten.
De vloot van MSC Cruises bestaat uit 22 moderne schepen, met drie nieuwe schepen die zullen worden gelanceerd in 2025, 2026 en 2027.
Het bedrijf opereert in meer dan 100 landen over de hele wereld, biedt cruises aan op vijf continenten, bezoekt meer dan 300 bestemmingen en verwelkomt meer dan 180 verschillende nationaliteiten aan boord.
MSC Cruises is vastbesloten om tegen 2050 netto nul uitstoot van broeikasgassen te bereiken voor haar maritieme activiteiten.