Cruises en corona (of COVID-19)




UPDATE MAART 2023


Na bijna een jaar hebben we in de loop van maart 2023, op 40 euro na, al onze kosten vergoed gekregen. Dankzij KBC en EuropAssistance.

Van Ethias, waarbij wij een dure reis- en annulatieverzekering hebbe, gkregen we geen euro terug. Die verzekering zeggen we meteen op.


Cruisetips, augustus 2022

Inscheping geweigerd op basis van een zeer dubieuze COVID-19-test!


In oktober 2021 boekten wij via Wondercruises.be (Cruisewinkel) een cruise, voor ons (Violette en Mark, de redacteurs van Cruisetips.be) en onze twee kleinkinderen Baziel (14 jaar) en Mon (12 jaar). Het zou de eerste keer zijn dat ze mee op cruise gingen, dus we keken er met zijn allen enorm naar uit. We hadden dan ook een balkonkajuit geboekt (meestal opteren we voor een binnenkajuit), een dranken- en een wifi-pakket.

De cruise ging door tijdens de tweede week van de paasvakantie, van 10 tot 17 april 2022. Met de MSC Grandiosa (waarmee we al een korte persreis maakten), zouden we vertrekken vanuit Marseille naar Genua en verder naar Civitavecchia (de zogenaamde havenstad van Rome), Palermo (Sicilië), Valletta (Malta), Barcelona en terug naar Marseille.

Wij hielden ons strikt aan alle voorgeschreven (covid)maatregelen, iedereen was volledig gevaccineerd en op 9 april, de dag voor de inscheping, lieten we in de vooravond nog een - door de rederij verplichte - antigeentest afnemen bij onze apotheker. Die was voor alle vier negatief.

De dag daarop, dus zondag 10 april, omstreeks 15 uur, in Marseille, nam het medisch team van MSC Cruises nog een sneltest af. Volgens hen was Baziel, de oudste kleinzoon, positief. Wij mochten niet inschepen!

Hoewel in een document dat we ter plaatse van MSC kregen staat: “Notre personnel assurera la liaison avec les autorités locales et organisera vos démarches à venir”, en “Vous serez donc transféré dans un hotel protégé…werden wij botweg naar de uitgang op de kade gestuurd en volledig aan ons lot overgelaten. We kregen niet de minste hulp van de MSC-crew. In tegendeel zelfs: op onze vraag “et nous, nous devons tirer notre plan?” werd kortweg “oui" geantwoord.

Omdat het onmogelijk was nog diezelfde avond een terugvlucht te boeken (het was toen al na 16 uur), hebben we, terwijl we nog op de kade in die industriezone stonden, op onze smartphone een hotel gezocht en een taxi opgebeld om ons daar naartoe te brengen. In het hotel hebben we dan de eerst mogelijke vlucht geboekt die ons naar Charleroi kon brengen: dinsdag 12 april om 19.05 uur.

Baziel vertoonde voor zover wij konden inschatten geen coronasymptomen. Uiteraard hebben we wel maximale voorzichtigheidsmaatregelen genomen ten opzichte van elkaar en van de mensen waarmee we in Marseille in contact kwamen.

Dinsdagavond geraakten we, na talrijke controles op het vliegtuig en weer in Charleroi en vandaar naar huis.

Onmiddellijk na onze thuiskomst dinsdagnacht, 12 april, heeft Baziel van zichzelf een sneltest afgenomen. Negatief.

Om absoluut zeker te zijn, hebben we op woensdag 14 april het laboratorium Medilab in de Gordunakaai in Gent een PCR-laten afnemen. Het resultaat van de test was negatief. De dokter was stellig: Baziel heeft GEEN corona en had die ook niet de zondag van de MSC-test.


We hebben ondertussen ontdekt dat de sneltest die MSC in Marseille heeft afgenomen, een bijzonder dubieuze reputatie heeft. In de USA wordt die zelfs niet toegelaten, omdat er te veel vals/positieve testresultaten zijn.

“De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) waarschuwt mensen om de SD Biosensor Inc. STANDARD Q COVID-19 Ag Home Test niet te gebruiken. De test is niet geautoriseerd, goedgekeurd of goedgekeurd door de FDA voor distributie of gebruik in de Verenigde Staten.De FDA maakt zich zorgen over het risico van valse resultaten bij het gebruik van deze ongeautoriseerde test.Deze niet-geautoriseerde test kan worden verpakt in een witte en magenta doos (zie onderstaande afbeelding)”. (link:https://www.fda.gov/medical-devices/safety-communications/do-not-use-sd-biosensor-standard-q-covid-19-ag-home-tests-fda-safety-communication).


En op de website van de fabrikant van de covidtest die MSC voor ons heeft gebruikt, het Zuid-Koreaanse Biosensor Inc. (https://www.sdbiosensor.com/product/product_view?product_no=241), staat te lezen:

"Intented Use:

STANDARD Q COVID-19 Ag Test is a rapid chromatographic immunoassay for the qualitative detection of nucleocapsid antigens to SARS-CoV-2 present in human nasopharynx. This test is for administration by healthcare workers and labs only, as an aid to early diagnosis of SARS-CoV-2 infection in patient with clinical symptoms with SARS-CoV-2 infection. It provides only an initial screening test result. This product is strictly for medical professional use only and not intended for personal use. The administration of the test and the interpretation of the results should be done by a trained health professional. The result of this test should not be the sole basis for the diagnosis; confirmatory testing is required."


MSC Cruises heeft dus enerzijds een test gebruikt die in dit geval niet geschikt was ( hij is bedoeld voor mensen die al duidelijke symptomen vertonen) en had anderzijds een bijkomende test moeten uitvoeren om de diagnose te bevestigen. Dat is niet gebeurd.


Na bijna een jaar hebben we in de loop van maart 2023, op 40 euro na, al onze kosten vergoed gekregen. Dankzij KBC en EuropAssistance.

Van Ethias, waarbij wij een dure reis- en annulatieverzekering hebbe, gkregen we geen euro terug. Die verzekering zeggen we meteen op.



2022, CNN News en Cruisetips.be

5 cruiseschepen met COVID-19-besmettingen aan boord op enkele weken tijd

Ten minste vier cruiseschepen mochtenenige maanden geleden, tijdens dezelfde week, niet aanmeren of hun passagiers van boord laten gaan in verschillende havens in de Caraïben, vanwege COVID-19-besmettingen aan boord. De week daarvoor werden er ook al een aantal besmettingen vastgesteld op de Symphony of the Seas (Royal Caribbean), maar dat schip kon wel nog alle geplande havens aandoen.


Sinds deze zomer worden cruiseschepen weer toegelaten in de meeste Amerikaanse en Caraïbische havens. Passagiers en bemanning moeten gevaccineerd zijn (kinderen meestal niet) en er gelden talrijke bijzonder strenge maatregelen om corona-uitbraken te voorkomen. Ook voor deze pandemie waren de gezondheidsmaatregelen op cruiseschepen trouwens al heel streng.

In de zomer en de herfst werd sporadisch wel eens een besmetting vastgesteld (verhoudingsgewijze wel veel minder dan er aan wal waren), maar de laatste dagen lijkt het aantal cruiseschepen dat gedwongen wordt zijn route te wijzigen, te stijgen.

De passagiers van de MS Koningsdam van Holland America Line mochten op 23 december niet aan land gaan in de Mexicaanse stad Puerto Vallarta, omdat een aantal (nochtans volledig gevaccineerde) bemanningsleden van dat schip positief testte op COVID-19. De Koningsdam was vertrokken vanuit San Diego op 19 december, en was al voor anker gegaan in Cabo San Lucas (foto) en Mazatlán.

De Carnival Freedom (foto) van rederij Carnival Cruise Lines, mocht dinsdag 21 december wel aanmeren in Curaçao, maar de 22ste niet in Bonaire en de 23ste niet in Aruba. Dit omdat een “klein aantal bemanningsleden aan boord” positief testte op COVID-19. Het schip mocht ’s vrijdag dan wel aanleggen in de Dominicaanse Republiek.

De Odyssey of The Seas (foto) van Royal Caribbean Cruises mocht in de week voor Kerstmis dan weer niet aanmeren in Curaçao en ook niet in Aruba, doordat 55 volledig gevaccineerden (bemanningsleden en/of passagiers, dat is niet duidelijk) besmet bleken met COVID-19.

In diezelfde week mocht de Seven Seas Mariner van Regent Seven Seas, wel voor anker gaan in Cartagena (Colombia) maar niemand mocht van boord. Hier waren 6 bemanningsleden en 1 passagier besmet.


Eerder deze maand testten 48 mensen aan boord van de Symphony of the Seas (Royal Caribbean Cruises) positief op COVID-19, maar dat schip kon zijn reis zonder verdere problemen beëindigen in Miami op 18 december.

Rekening houdend met de tientallen cruiseschepen die momenteel in de Caraïben rondvaren, en de tienduizenden passagiers en bemanningsleden die daarop aanwezig zijn, gaat het al bij al dus maar om kleine aantallen. En zover bekend is niemand van de besmette personen ernstig ziek geworden.

Alle cruiserederijen hanteren heel strenge maatregelen tegen corona. Naast de vaccinatieplicht (boosterprikken worden heel waarschijnlijk binnenkort ook verplicht) geldt bijvoorbeeld ook dat in publieke ruimtes mondkapjes moeten worden gedragen worden en de sociale afstand gerespecteerd. De bemanning wordt bijna dagelijks getest. De ventilatiemaatregelen aan boord zijn ook nog veel strenger geworden dan ze al waren.

Meer hierover lees je elders op deze pagina.


Redactie Cruisetips.be

Nieuwe veiligheidsvoorschriften (o.a. van Costa Cruises)

Alle cruiserederijen hebben vanzelfsprekend talloze maatregelen voorzien om de veiligheid en gezondheid van passagiers, bemanning en de bewoners van de havens waar ze aanleggen te garanderen. De meeste maatregelen zijn ongeveer hetzelfde bij alle rederijen. Dit is wat het veiligheidsprotocol van Costa Cruises voorziet.

Inchecken gebeurt volledig online, vanaf 72 uur voor het vertrek. Om je cruiseticket te ontvangen, moet je een vragenlijst invullen over je gezondheidssituatie.

De instaptijden worden gespreid om de naleving van de juiste regels voor sociale afstand mogelijk te maken en om veilig instappen te garanderen.

Bij de boardingterminal wacht een snelle gezondheidsscreening met controle van de lichaamstemperatuur en een eventueel een Covid-19 test (voor gasten uit risicogebieden).

Het aantal passagiers aan boord is verminderd om de sociale afstand te vergemakkelijken en een veilige en aangename cruise te garanderen.

De gemeenschappelijke ruimtes zijn aangepast en zullen slechts voor een beperkt aantal mensen tegelijk toegankelijk zijn.

De bewegwijzering in de drukkere plaatsen op het schip, en het personeel aan boord, helpen je overal gemakkelijk te komen en de veiligheidsafstanden aan te houden.

Net als aan land moeten in openbare ruimtes aan boord mondmaskers worden gedragen.

In alle belangrijke ruimtes van het schip vind je talloze dispensers met ontsmettingsgel.

Ook de bemanning beschikt over de nodige beschermende uitrusting om zijn werk te kunnen doen volgens de hoogste gezondheidsnormen.

Er is (voorlopig) geen ontbijtbuffet meer. Het ontbijt wordt nu geserveerd.

Ook in de restaurants wordt de sociale afstand gerespecteerd. Je mag alleen aan tafel gaan zitten met de reisgeno(o)t(en) waarvoor je hebt geboekt.

De belangrijkste restaurants kan je nu bezoeken wanneer je maar wil, met een breder tijdvenster dan normaal.

Scan de QR-code die je vindt op de tafels in de restaurants en bars om de menu's op je smartphone te bekijken. Als je aan de balie wil bestellen, volg je de veiligheidsborden.

Ook tijdens de shows zullen de regels voor sociale afstand in acht worden genomen.

In de fitnessruimte, het casino , de spa/wellness en bij het zembad, gelden bezettingslimieten.

Ook de voorzieningen voor kinderen worden vele keren per dag schoongemaakt. Ze zijn slechts toegankelijk voor een beperkt aantal personen tegelijk.

Je mag zelfstandig van het schip gaan, maar Costa Cruises raadt ten zeerste aan om te kiezen voor een van hun veilige excursies.

De openbare ruimtes worden meerdere malen per dag ontsmet met nieuwe desinfectiemethoden, waaronder virusdodende vernevelaars.

Iedere kajuit wordt ook behandeld met een virusdodend middel, uitgevoerd door gekwalificeerd personeel en wordt dagelijks gereinigd en ontsmet.

Aan boord van het schip is de lucht die je inademt van hoge kwaliteit dankzij de nieuwe hoogrendementsfilters. De ventilatiesystemen aan boord bieden een optimale filtering van verse buitenlucht, waardoor de circulatie van interne lucht tot een minimum wordt beperkt.

Als een gast tekenen van gezondheidsproblemen vertoont, zijn onze bemanningsleden getraind om onmiddellijk te reageren met vaste interventieprocedures.

Alle Costa-schepen zijn voorzien van een volledig uitgerust medisch centrum, met professionele artsen en gekwalificeerde en ervaren gezondheidszorgmedewerkers.

Meer info: www.costacruises.nl



Cruise Critic

Cruiseschepen passen hun ventilatiesysteem aan in strijd tegen coronavirus

De meest zichtbare maatregelen tegen het coronavirus op cruiseschepen (en bij de inscheping) zijn de verplichte mondmaskers, het meten van je temperatuur, de social distancing, het schrappen van een aantal buffetten, de beperking van de capaciteit op het schip en in de gemeenschappelijke ruimtes enzovoort.

Maar er worden ook ingrijpende maatregelen genomen die veel minder zichtbaar zijn. Een van de belangrijkste daarvan is dat het ventilatiesysteem van de schepen volledig wordt aangepast.

Die aanpassing komt er op basis van wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het virus zich misschien niet zozeer verspreidt via oppervlakken die worden aangeraakt, maar wel via kleine microdruppels in de lucht (aerosolen).

Diverse cruisemaatschappijen (Norwegian en Windstar waren de eerste) garanderen vanaf nu een 100 procent frisse luchtmix aan boord van hun schepen en installeren daarvoor nieuwe H13 HEPA -filters (High Efficiency Particulate Air). Deze filters zuiveren 99,95 procent van alle ziekteverwekkers uit de lucht die 0,1 micron of groter zijn. Het COVID-19 virus is 25% groter (0,125 micron) en wordt dus verwijderd.

Deze oplossing beantwoordt aan de Healthy Gateways-richtlijnen van de Europese Unie, waaraan moet voldaan worden vooraleer cruises in Europese wateren kunnen hervat worden.

Meer info: www.healthygateways.eu




ATC Cruises, RCA Press

Cruiseschepen worden omgebouwd voor opvang van coronapatiënten

In sommige landen dreigt er een tekort aan ziekenhuizen en bedden. Daarom stellen enkele cruiserederijen schepen ter beschikking als tijdelijke opvangcentra.

MSC Cruises heeft nu al een van haar ferryschepen, de Splendid, uitgebaat door Grandi Navi Veloci (GNV) daarvoor omgebouwd. Sinds eind vorige week is het operationeel in Italië. Het cruiseschip ‘MSC Opera’ met 1.071 hutten, dat momenteel in Genua ligt, komt eveneens in aanmerking voor ziekenopvang.

Ook Carnival Corporation (eigenaar van ondermeer Holland America Line, Princess Cruises en Carnival Cruises) staat klaar om enkele cruiseschepen snel te kunnen ombouwen voor de opvang van niet-levensbedreigende patiënten. Tot 1.000 kamers per schip lijkt daarbij haalbaar.

Daarnaast zouden ook tot 7 ICU's (incentive care units) per schip kunnen opgezet worden, voor een intensievere behandeling en met meer uitgebreide medische voorzieningen zoals beademingstoestellen.


Home >      Cruisetips >     Cruiseroutes >      Rederijen en schepen >      Riviercruises >         Reportages >        Nieuws >


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

copyright cruisetips.be