We boekten onze vlucht(en) met British Airways en Malaysia Airlines via Budgetair.nl. Goedkoop en vlotte, correcte service.
In London Heathrow moesten we een bus nemen van Terminal 5 naar Terminal 4 en daarna door de douane. De controle daar duurde veel te lang. In het vervolg gaan we nu wel alle kleine vloeistofverpakkingen in de handbagage mooi in verschillende doorzichtige zakjes verpakken. Voorzie in elk geval voldoende tijd als je daar moet overstappen, ten minste 2 uur.
We hadden geopteerd voor een vlucht in 3 fases: van Brussel naar Londen, vandaar naar Kuala Lumpur en dan verder naar Singapore. De totale reisduur was bijna 23 uur, het grootste stuk (Londen – Kuala Lumpur) duurde 13 uur. Dat was te lang. Een (eventuele) volgende keer proberen we via Dubai of zo te vliegen.
Indien mogelijk moet je wat tijd incalculeren om rond te kijken op de luchthaven (als dat Changi Airport is) vooraleer je verder reist. Echt indrukwekkend, met onder meer enkele prachtige tuinen. Changi wordt niet voor niets regelmatig verkozen tot beste luchthaven ter wereld.
In Singapore is het echt tropisch warm. De stad te voet verkennen zouden we niet aanraden.
’s Avonds werden we gelukkig vergast op een verfrissende tropische regenbui. De volgende 27 dagen hebben we geen druppel regen meer gezien.
We waren gewaarschuwd voor de taxi’s in Singapore - niet alle chauffeurs zouden even betrouwbaar zijn - maar dat viel goed mee.
Singapore is een heel mooie en heel propere stad. Met weinig verkeersproblemen (alle wagens moeten betalen om in de stad te rijden).
Het zien waard: de hele stad maar vooral het Marina Bay Hotel, Gardens by the Bay, China Town, Little India, St. Andrews Cathedral, de Singapore River…
Wij hadden een hop-on-hop-off-bus-tour geboekt van 24 uur. Dat is echt een aanrader. In de namiddag van de dag dat we toekwamen en de voormiddag van de dag dat ons schip vertrok, hebben we zowat alle bezienswaardigheden kunnen bekijken.
Roberson Quay Hotel, waar we een kamer geboekt hadden, zag er op het eerste gezicht niet echt proper uit, maar achteraf bekeken waren we meer dan tevreden over de prijs-kwaliteit. En het hotel is goed gelegen in een trendy wijk met veel restaurantjes.
Ons schip lag, zoals sinds kort de meeste cruiseschepen, in het Marina Bay Cruise Center. Sommige meren nog aan in Sentosa Harborfront. Je zal in elk geval altijd een taxi of een shuttlebus moeten nemen om naar je schip of van daar in het stadscentrum te geraken.
Dit was onze derde reis met Costa Cruises, dus we wisten wat we konden verwachten. Costa is zowat de goedkoopste rederij, maar kan de vergelijking met eender welk viersterrenhotel vlot doorstaan. En ze bieden heel mooie routes aan, zoals deze van Singapore naar Barcelona.
De Costa Fortuna biedt plaats aan 2.700 passagiers en iets meer dan 1.000 bemanningsleden. Het schip is mooi gerenoveerd (en werd nog verder gerenoveerd tijdens de cruise).
Misschien was het toeval maar de inscheping duurde veel langer dan we gewoon zijn (ruim 3 uur).
Let op de kajuitkeuze: vermijd dek 6! Wij hadden er enkel op gelet niet te dicht bij een lift te zitten. Bleek dat onze kajuit net boven de grootste bar/danszaal van dek 5 lag. Lawaai tot 1 uur ’s nachts. Gelukkig kregen we na enkele dagen een ‘reservekamer’ op dek 2 zodat we toch op tijd konden gaan slapen.
Het eten ’s avonds is heel lekker, ’s middag in het zelfbedieningsrestaurant is het te vaak hetzelfde.
Een Brindiamo-drankenpakket en een Wifipakket zijn aanraders.
De belangrijkste toeristische bezienswaardigheid van Maleisië is de hoofdstad Kuala Lumpur met een mengeling van oude koloniale gebouwen en moderne spectaculaire hoogbouw zoals de fotogenieke Petronas Twin Towers van 452 meter hoogte. Maar Kuala Lumpur ligt niet aan zee, de cruiseschepen leggen aan in de grote industriële haven Port Kelang (of Port Klang), zo’n 45 km ten zuidwesten van de hoofdstad. Het is minstens een uur (soms twee uren) rijden tot het centrum van Kuala Lumpur, dus dit is een beetje een tourist trap. Je bent bijna verplicht een excursie te boeken als je de stad wil gaan bekijken.
Wij namen, samen met een koppel Françaises een taxi of naar Klang City. Daar ben je (als de taxichauffeur doet wat je vraagt) op een kwartiertje. Dit is nog een authentiek stadje, met toffe wijken als Little India, een mooie moskee (Klang Royal City Mosque), tempels, warenhuizen, restaurantjes… Loop zeker ook eens langs in de Sultan Abdul Aziz Royal Gallery (nu een museum).
Shoppers kunnen vanuit Port Kelang eventueel een taxi nemen naar het Bukit Tinggi Shopping Center (160 winkels, 20 minuten rijden).
Dit is een eiland voor de kust van Maleisië in de Straat van Malakka (aan de overkant daarvan ligt Sumatra (Indonesië).
De cruiseschepen meren aan in de Jetty Pointhaven, op 13 km van het centrum van de hoofdstad Kuah.
We hadden van Langkawi op voorhand eigenlijk het meest verwacht, maar alvast het stadje Kuah viel ons erg tegen. Alles is gericht op de (cruise)toeristen en eigenlijk is dit niet meer dan één lange duty free winkelstraat waar nauwelijks iets authentieks te koop is.
Wel een mooi strand.
Denk eraan dat je voor Sri Lanka een visum nodig hebt. Je kan dat wel online aanvragen.
Sri Lanka was vroeger bekend als Ceylon en ligt ten zuiden van India.
We meerden hier aan op een zondag, en er was dus niet veel te beleven. Ons schip lag aan de Queen Elisabethpier, zo’n 15 minuten te voet van het centrum, maar Colombo is een uitgestrekte stad en om toch iets te zien namen we een tuktuk. Als je dat ook zou doen: maak heel duidelijke prijsafspraken, anders word je opgelicht.
We bezochten met onze gids een paar tempels, een juwelierszaak en een theewinkel, en enkel van de bekendste gebouwen. Zeker de moeite waard, maar een tweede keer zullen we hier toch niet komen.
Bezienswaardigheden (als ze open zijn): heel de wijk Fort met de Clock Tower en mooie winkels in Chatham en York Street. De wijk Pettah in Main Street met vele kleine winkeltjes,
Het Chaitya monument, het Grand Oriental Hotel, en de boulevards Galle Face Green en Galle Face.
Denk eraan dat je voor India een visum nodig hebt. Je kan dat wel online aanvragen.
Mangalore is een totaal niet toeristische, weinig bekende maar heel drukke stad in het zuidwesten van India. Er werd hier vrij recent een grote nieuwe cruisehaven aangelegd (die heet New Mangalore) zodat dit binnen afzienbare tijd wel een trekpleister zou kunnen worden.
Om Mangalore centrum te bereiken, op zo’n 10 km van de haven, moet je een taxi nemen. Reken op 15 à 20 US dollar (wel afbieden!).
De bezienswaardigheden hier zijn de Jami Mosq en even buiten de stad het Panambur Beach (op 2,3 km).
Wij lieten ons door de taxichauffeur gewoon wat rondleiden door de niet-toeristische winkelstraatjes (goed opletten, de stoepen liggen er heel onregelmatig bij) en konden in een soort apotheek echte rode kurkuma kopen. Aan een vriendenprijsje (werd ons verzekerd door bemanningsleden van de Costa Fortuna die daar ook langskwamen).
Je hebt voor Oman een visum nodig maar dat kan je de dag van je bezoek ter plaatse nog krijgen.
We kwamen in Salalah aan op een vrijdag en in een moslimland is dat een serieuze tegenvaller. Bijna alle winkels waren dicht of gingen pas open tegen de tijd dat we weer naar het schip moesten.
De haven ligt vrij ver van het centrum, zo’n 20 km schatten wij. Je moet dus een taxi nemen en dat is vrij duur: minstens 20 Rial (46 à 50 euro). Misschien kan je delen met anderen. Een Franse passagier had zelfs een bus genomen naar de stad en slaagde erin op tijd terug aan boord te zijn.
Dit is een eerder verwaarloosde stad, enkel de moskee is mooi onderhouden.
Wat opvalt: er zijn bijzonder veel kappers in Salalah.
Eventueel te bezoeken (als ze open zijn): Al-Balad (ruïnes van de oude stad), Qaboos Street, de Corniche (kustweg-boulevard).
In de winkelstraat As Salam Street kan je wierrook en mirre (waarvoor deze streek bekend is) en kruiden kopen.
Cruiseschepen mogen in de Rode Zee en vooral het Suezkanaal niet snel varen. Daarom duurt het 5 à 6 dagen eer je van de Arabische Zee in de Middellandse Zee geraakt. Het Suezkanaal is veel groter en indrukwekkender dan we dachten, op sommige plaatsen is het zelfs een dubbel kanaal.
Iedereen heeft het ooit op school geleerd: het Suezkanaal werd gegraven onder leiding van Ferdinand de Lesseps en ging open in 1869. Wat weinigen weten is dat de Middellandse Zee en de Rode Zee zo’n 1.300 jaar eerder ook al door een kanaal verbonden waren. Dat liep van de Nijl tot de Rode Zee, zodat Perzische handelaars tot de Middellandse Zee konden varen.
Het huidige kanaal is 193 km lang en loopt van Suez naar Port Said in de Middellandse Zee.
Ten noorden van het Suezkanaal kwamen we dus uit in de Middellandse Zee. Daar was het wel ruim 10 graden frisser dan in de Rode Zee.
De volgende haven op onze cruise was Heraklion, de hoofdstad van Kreta.
De toeristische bezienswaardigheden liggen alle binnen de ommuurde, gezellige stad, dicht bij elkaar.
De twee belangrijkste pleinen zijn Plateia Venizelou en Plateia Eleftherias. Plateia Venizelou ligt midden in het centrum en is te herkennen aan de Morosinifontein, beter bekend als de Leeuwenfontein. Het plein is gemakkelijk te bereiken vanuit de haven (je houdt rechts aan, langs het water en slaat linksaf bij 25 Avgoustou).
Maak zeker een wandeling langs de oude Venetiaanse vestingwallen, de gezellige markt, de winkelstraten en de mooie kerken zoals de Agios Minas en Agios Titos.
De cruisehaven ligt op nauwelijks 10 à 15 minuten van het centrum.
Klik hier voor een UITGEBREIDE REPORTAGE OVER KRETA >>>
Vanuit Heraklion ging de route verder naar Italië, waar we via de straat van Messina en de Strombolivulkaan (die enkele weken later zou uitbarsten) in Civitavecchia kwamen, volgens vele brochures en websites ‘de haven van Rome’. Maar Rome ligt op liefst 70 km. Je moet dus een excursie van vele uren boeken als je die stad wil gaan bezoeken.
Daardoor dachten wij tot nu toe dat Civitavecchia, een tourist trap was, maar dat is zeker niet het geval. Die stad heeft meer dan voldoende te bieden om er een aantal uren door te brengen. Het is er trouwens heel vaak mooi weer.
Het historische centrum van Civitavecchia, makkelijk te bereiken vanaf je cruiseschip, is niet groot, maar er zijn enkel mooie pleinen zoals de Piazza Vittorio Emanuele II, Piazza Leandra en Piazza Saffi, en enkele aangename winkelstraten met mooie bars en restaurants. Ook de promenade langs de zee is erg geslaagd.
Eventueel een bezoekje waard: het Forte Michelangelo uit de 16de eeuw. De oude muren van de haven zelf zijn ook de moeite waard net als de Cattedrale di San Francesco.
Je kan eventueel te voet naar het station stappen (een halfuurtje vanaf de cruisehaven) en daar de trein nemen naar Rome.
Genua was dé verrassing van deze cruise. Het is echt een heel mooie stad.
Vooral het oude middeleeuwse centrum ‘Centro Storico’ is de moeite waard. De Via Garibaldi, Via Balbi en Via Cairoli staan op de werelderfgoedlijst en de winkelstraat Via San Lorenzo, komt uit op oude haven Porto Antico waar een mooi oud galeischip ligt, de Galeone Neptune. Je vindt hier ook enkele mooie pleinen zoals de Piazza Caricamento, de Piazza Ferrari (met het Dogenpaleis) de Piazza Dante met vlak daarbij het geboortehuis van Columbus, de Piazza della Victoria enzovoort.
Ook het Palazzo del Principe en het Genua Aquarium zijn een bezoekje waard.
Vanuit het centrum ben je na 5 à 10 wandelen aan je schip.
Indien je Genua al voldoende zou kennen, kan je van hieruit eventueel een excursie boeken naar Portofino, de Cinque Terre en de Italiaanse bloemenriviera.
Tweede keer dat we in Marseille aanleggen, telkens vrij ver van het centrum (8 km ). Je zal een taxi moeten nemen als je de stad wil bezoeken (reken op 20 euro).
Marseille is de tweede grootste stad van Frankrijk, met de grootste handelshaven van het land. Bezienswaardig zijn Le Vieux Port; de Cathedrale Sainte-Marie-Majeure; de basiliek Notre-Dame de la Garde op een heuvel aan zee; La Vieille Charité, een voormalig aalmoezeniershuis in barokstijl; de Abbaye Saint-Victor, een Romeins klooster; l'Hôtel de ville en La Cité Radieuse van Le Corbusier. Verder ook nog het Maison Diamantée, Chateau D’If, Palais Longchamp, Cours Julien en natuurlijk de Quai des Belges.
Je kan vanuit Marseille eventueel een excursie maken naar Aix-En-Provence, Arles of Avignon.
In Barcelona moesten we voor de middag van het schip om onze vlucht te halen. Toch nog even tijd om wt te zonnen.
Barcelona hebben we ondertussen al een keer of acht bezocht. Wie de stad nog niet zou kennen vindt hier wat meer informatie >>>
In maart 2019 was de vaste prijs voor een taxi tussen de cruisehaven en de luchthaven 39 euro (iedereen betaalt dus 40 euro).
Home > Cruisetips > Cruiseroutes > Rederijen en schepen > Riviercruises > Reportages > Nieuws >
copyright cruisetips.be